• EnsamPappaEtuna

Hur känns det att vara död?

Min egen filosofi är:

"När du är död känner du dig likadan som du gjorde innan du blev till."

För om vi kan acceptera att vi inte existerade innan vi blev till, varför har vi så svårt att acceptera att det också finns en slutpunkt för vår existens?

• Svar på tråden Hur känns det att vara död?
  • sandyrosa

Eisa skrev 2008-11-23 23:32:33 följande:

Men det är väl klart man existerar före och efter jordeliven! Fast det minns man inte när man går här på jorden och harvar.
    Du uttalar dig väldigt tvärsäkert. Kom ut ur snuttefiltsgarderoben istället!
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-23 23:45:21 följande:

Tycker mest att det verkar väldigt tråkigt att mena att allt måste ha en vetenskaplig förklaring..
    Varför då? Det finns fantastiska saker i världen att upptäcka! Och tänk vad mycket vetenskapen gjort för just dig.
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:40:47 följande:
    anmara skrev 2008-11-23 23:29:58 följande:
    Så när vetenskapen inte kan förklara en företeelse gör vi bäst i att vilt fantisera ihop en förklaring? Varför tro på någonting som öht inte går att påvisa? Slöseri med energi tycker jag...
    Det ar ju det vetenskapen sysslar med. Forst kommer de pa en ide (tex att mattat fett ar farligt och bidrar till aderforkalkning och avenb hjart- och karlsjukdommar) sedan sa forskar man pa om den har iden stammer. Vill man fuska, sa kan man pasta att man har hittat evidens (se tex Ancel Keys) och sa gar manga manniskor pa den teorin om det mattade fettet. men sedan sa kommer det fram att det mattade fettet (som ALLA vet ar livsfarligt) inte alls ar det.

Ungefar som att du VET att "naturligtvis" finns mannvarken fore eller efter det korta jordelivet. Anda tills du dor och upptacker att du visst finns..
  • Eisa
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:46:33 följande:
    Eisa skrev 2008-11-23 23:32:33 följande: Du uttalar dig väldigt tvärsäkert. Kom ut ur snuttefiltsgarderoben istället!
    Varför?
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-23 23:44:45 följande:
    Den "kunskap" vi har ar inte alls enig. Den ar obefintlig.
    Nej, nej. Vi har god kunskap om bl.a neurologi. När blodcirkulationen i hjärnan upphör så är vi döda.
  • EnsamPappaEtuna

Quiet thoughts skrev 2008-11-23 23:03:50 följande:

Tja  du kan ju alltid frysa ned dig nu och tina upp dig om låt säga 100 år. Kanske de kommit på nåt då
    Javisst, men om jag lägger mig i frysen här hemma hur ska då elräkningen bli betald? =D
  • rasajj
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:52:15 följande:
    rasajj skrev 2008-11-23 23:44:45 följande:
    Nej, nej. Vi har god kunskap om bl.a neurologi. När blodcirkulationen i hjärnan upphör så är vi döda.
    Nej, vi har ingen "kunskap" alls om vad som hander med medvetandet efter att kroppen upphor att fungera. Se alla nara doden upplevelser. Det ar INTE vetenskapligt bevisat at nagot hall, att man bara upphor att existera.
  • Barletta
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:50:14 följande:
    Varför då? Det finns fantastiska saker i världen att upptäcka! Och tänk vad mycket vetenskapen gjort för just dig.
    Jag förringar absolut inte vetenskapen, den gör jättemycket viktigt i vårt samhälle. Jag menar bara att visst, när blodet inte cirkulerar i hjärnan så är kroppen död, men vad är det som säger att inte själen lever vidare? Så vitt jag vet har vetenskapen ännu inte lyckats bevisa motsatsen i alla fall...
  • anmara
    sandyrosa skrev 2008-11-23 23:40:47 följande:
    Så när vetenskapen inte kan förklara en företeelse gör vi bäst i att vilt fantisera ihop en förklaring? Varför tro på någonting som öht inte går att påvisa? Slöseri med energi tycker jag...
    Nej, alla är vi våra egna smedar.
    Vetenskapen kan inte bevisa att mina föraningar skett, men för mig är de verkliga och för mig har de hänt. Vetenskapen kan inte bevisa att min farmor sa hejdå till mig i dödsögonblicket, trots att hon dog i ett annat land än var jag befann mig. För mig har det hänt.
    Vetenskapen kan inte förklara min tro. Inte jag heller. Det är därför jag kallar den för min tro och inte min sanning. Icke desto mindre tror jag som jag tror. När jag dör, senast då får jag veta om jag trott förgäves.. ;)
Svar på tråden Hur känns det att vara död?