• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • TipTop86
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 10:58:24 följande:
    Oj vilket larvigt ordval!! Missbruka välling..
    Missbruka i och med att man inte använder det som det är tänkt..
    Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • TipTop86
    ludenben skrev 2008-11-21 11:00:22 följande:
    Min son "missbrukade" den... var perfekt när han hade tappat aptiten pga mycket infektioner. bvc tyckte det var jättebra att han åt välling till nästan varje mål än ingenting...
    Visst är välling bättre än ingenting om barnet inte äter men att medvetet byta ut all ersättning mot välling och inte erbjuda annan mat betyder att man medvetet inte ger barnet alla näringsämnen som det behöver! Som förälder har man väl ändå ett ansvar att ge barnet vad det behöver och allt finns INTE i välling! Så enkelt är det..
  • ludenben

jag bytte ut ersättningen mot vällingen eftersom han från 6 mån inte blev mätt på ersättning. Sen när han var runt året var han jämt sjuk och då vart det nästan bara välling ett tag. Han slutade med välling helt när han var 3 år och bvc sa att det var jättebra att vi hållt på med den så länge för vällingen innehåller så mycket bra näringsmässigt... och det är praktiskt med. Perfekt när man åker bort och man kanske inte har tillgång till micro att värma barnmat i...

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:04:08 följande:
    Visst är välling bättre än ingenting om barnet inte äter men att medvetet byta ut all ersättning mot välling och inte erbjuda annan mat betyder att man medvetet inte ger barnet alla näringsämnen som det behöver! Som förälder har man väl ändå ett ansvar att ge barnet vad det behöver och allt finns INTE i välling! Så enkelt är det..
  • Me o Mike

vissa barn äter inte det som serveras förstår du..

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:04:08 följande:
  • TipTop86
    ludenben skrev 2008-11-21 11:08:32 följande:
    jag bytte ut ersättningen mot vällingen eftersom han från 6 mån inte blev mätt på ersättning. Sen när han var runt året var han jämt sjuk och då vart det nästan bara välling ett tag. Han slutade med välling helt när han var 3 år och bvc sa att det var jättebra att vi hållt på med den så länge för vällingen innehåller så mycket bra näringsmässigt... och det är praktiskt med. Perfekt när man åker bort och man kanske inte har tillgång till micro att värma barnmat i...
    Bara för att barnet inte blir lika mätt på ersättning som förut behöver man inte byta ut alla mål mot välling! Det finns mycket annan mat som kan mätta också.. Sen vore det ju bättre att ge ersättning upp till 3 år än välling eftersom det är mycket nyttigare plus lika behändigt som välling..
  • ludenben

nä precis... min gör faktiskt inte det trots att han är idag 6 år han har perceptionsstörningar med sin ADHD och han har jobbigt med mat av viss konsistens så mat har alltid mer eller mindre vart lite jobbigt här. Kött får man kämpa för att han ska äta. Fisk likså... han får obehag av att tugga.

Zack o Bella skrev 2008-11-21 11:09:58 följande:
  • ludenben

men jag har inte sagt att "man ska" byta ut alla mål mot välling. Jag sa att jag gjorde det under den tiden han var sjuk för att han skulle äta något öht. Förövrigt så tycker jag att välling är en bra grej och det kan gärna ges relativt mycket men självklart kan man inte ge alla mål välling och ingen mat under flera år utan orsak.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:12:23 följande:
    Bara för att barnet inte blir lika mätt på ersättning som förut behöver man inte byta ut alla mål mot välling! Det finns mycket annan mat som kan mätta också.. Sen vore det ju bättre att ge ersättning upp till 3 år än välling eftersom det är mycket nyttigare plus lika behändigt som välling..
  • TipTop86
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 11:09:58 följande:
    Tur att vi bor i Sverige och att vi har välling då.. Stackars barnen i alla andra länder som inte får nå välling men klarar sig iaf fastän dom kanske inte vill äta vad som serveras.. Nu finns det ju barn som vägrar annan mat just pga att dom får välling också..
  • ludenben

fast det finns de som matvägrar av sjukdoms/funktionshinderskäl tex autism och ADHDbarn har överlag ganska jobbigt med det.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:15:21 följande:
    Tur att vi bor i Sverige och att vi har välling då.. Stackars barnen i alla andra länder som inte får nå välling men klarar sig iaf fastän dom kanske inte vill äta vad som serveras.. Nu finns det ju barn som vägrar annan mat just pga att dom får välling också..
  • Me o Mike

ja stackars barn i andra länder som klarar sig på ingenting.. Och bara för att dom klarar sig så tänker inte jag svälta mitt barn!!

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:15:21 följande:
Svar på tråden Välling..