• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • TipTop86

Visst Ludenben jag kan förstå att vissa ger sitt barn bara välling pga. sjukdom/funktionshinder eller andra orsaker men det finns ingen anledning att ge ett barn bara välling ifall barnet äter ersättning eller annan mat! TS säger inte att hennes barn har nån sjukdom eller funktionshinder så varför ska hon då bara ge välling?

Att du Zack o Bella säger till TS att du endast gav välling till ditt barn är ganska fel i och med att du tydligen gav det pga. att ditt barn inte åt annan mat.. TS barn äter ju annan mat och då ska hon inte byta ut all ersättning mot välling!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • ludenben
    Svar på #21
    men du läser ju inte vad jag skrev.... nu får du gå tillbaka lite. Gör ett citat på ett tidigare inlägg så slipper jag upprepa mig.
    ludenben skrev 2008-11-21 11:15:16 följande:
    men jag har inte sagt att "man ska" byta ut alla mål mot välling. Jag sa att jag gjorde det under den tiden han var sjuk för att han skulle äta något öht. Förövrigt så tycker jag att välling är en bra grej och det kan gärna ges relativt mycket men självklart kan man inte ge alla mål välling och ingen mat under flera år utan orsak.
  • ludenben

nä gonatt hörrni, ni får fortätta välling diskussionen ett tag utan mig ska sova bort dagen tills jag hämtar sonen från dagis...

• TipTop86
    ludenben skrev 2008-11-21 11:08:32 följande:
    jag bytte ut ersättningen mot vällingen eftersom han från 6 mån inte blev mätt på ersättning. Sen när han var runt året var han jämt sjuk och då vart det nästan bara välling ett tag. Han slutade med välling helt när han var 3 år och bvc sa att det var jättebra att vi hållt på med den så länge för vällingen innehåller så mycket bra näringsmässigt... och det är praktiskt med. Perfekt när man åker bort och man kanske inte har tillgång till micro att värma barnmat i...
    Du skriver ju tydligt att du bytte ut ersättningen mot vällingen! Tidigare skrev du att din son "missbrukade" välling och att BVC tyckte det var bättre än ingenting..

Visst är välling bättre än ingenting, det säger ju sig självt.. Fast varför byta ut all ersättning mot välling vid 6 månader? Det är väl inget man ska rekomendera?

Okej att du gav välling när han var sjuk men TS barn är inte sjuk..
  • Fru Brastad

jag gjorde det oxå...
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 10:25:51 följande:

Må så vara.. Men så var det iaf Och jag vet MÅNGA som gjort exakt så..
  • Fru Brastad

Jag har fått till mig och tror fortfarande på att man kan ersätta med ett mål välling OCH att det innehåller allt som är bra...Mina barn mår alldeles utmärkt och vi har inte missbrukart välling!

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:04:08 följande:
    Visst är välling bättre än ingenting om barnet inte äter men att medvetet byta ut all ersättning mot välling och inte erbjuda annan mat betyder att man medvetet inte ger barnet alla näringsämnen som det behöver! Som förälder har man väl ändå ett ansvar att ge barnet vad det behöver och allt finns INTE i välling! Så enkelt är det..
  • Fru Brastad

vällingen är ju mera matigare än ersättning och ett större barn behöver ju mer,eller hur!

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:57:01 följande:
    Du skriver ju tydligt att du bytte ut ersättningen mot vällingen! Tidigare skrev du att din son "missbrukade" välling och att BVC tyckte det var bättre än ingenting..Visst är välling bättre än ingenting, det säger ju sig självt.. Fast varför byta ut all ersättning mot välling vid 6 månader? Det är väl inget man ska rekomendera?Okej att du gav välling när han var sjuk men TS barn är inte sjuk..
  • TipTop86
    Till TS: Välling/gröt är rekommenderat att man ska ge max 3 mål/dygn och ersättning kan du fortsätta ge hur mycket som helst hur länge som helst.. Ersättning är det nyttigaste efter bröstmjölk som du kan ge ditt barn så det finns inget fel i att ge ersättning för det innehåller alla näringsämnen ditt barn behöver!

Min son på 6,5 månader äter ibland erästtning tidigt på morgonen och sen gröt till frukost.. Vanlig mat till lunch, frukt till mellanmål eller en flaska ersättning.. Ibland mat till middag fast äter han dåligt får han ersättning och gröt på kvällen istället plus ersättning innan han sover.. Vi ger alltså gröt istället för välling för sonen äter inte välling.. Vi testade när han var sjuk å bara ville ha flaskan men han åt hellre ersättning än välling så då får han fortsätta med det..

Du skriver att ni redan ger gröt så du kan ju byta ut gröten mot välling om du hellre vill det.. Sen så kan du ge välling som sista målet ifall du vill det eller ha det som mellanmål ibland.. Fast ifall du ska ge nått som utfyllnad ifall ditt barn kanske åt lite mat nån dag så skulle jag ge ersättning istället för välling just pga. att ersättning är nyttigare!

Sen så kan det bli så att ditt barn inte vill ha ersättning längre efter att fått välling men det är en risk man får ta i så fall.. Det händer ju inte med alla barn!
  • TipTop86
    Fru Brastad skrev 2008-11-21 12:02:43 följande:
    Jag har fått till mig och tror fortfarande på att man kan ersätta med ett mål välling OCH att det innehåller allt som är bra...Mina barn mår alldeles utmärkt och vi har inte missbrukart välling!
    Välling innehåller inte ALLT som är bra! Ersättning innehåller 28 näringsämnen medan välling bara har 19 stycken.. Det är alltså 9 näringsämnen som barnet inte får i sig från vällingen men som det behöver få i sig! Självklart kan man ersätta ett mål med välling, du kan ersätta 3 mål med välling/gröt! Det skriver jag tydligt! Man ska bara undvika att ge enbart välling ifall man kan undvika det!
  • TipTop86
    Fru Brastad skrev 2008-11-21 12:05:50 följande:
    vällingen är ju mera matigare än ersättning och ett större barn behöver ju mer,eller hur!
    Jepp större barn behöver mer å det är därför man börjar ge MAT!
Svar på tråden Välling..