• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • Me o Mike

Vad menar du?

ludenben skrev 2008-11-21 15:04:12 följande:
    Här finns inget som heter att man gör som det passar barnet. En regel är för alla och att följa barnets signaler är helt ute... blir ganska trött på sånt.
  • Me o Mike

Säger väl inte att du har fel heller!!! Vart har du sett det??
    Säger bara att ge sjutton i att säg att bara för att barnen i andra länder klarar sig utan mat så ska min också gör det!? Idiotiskt..

TipTop86 skrev 2008-11-21 15:10:29 följande:
    Ludenben och Zack o Bella: Ni kan ju fråga på BVC om välling innehåller alla näringsämnen som barn behöver eller så kan ni jämföra innehållet på ersättning och välling och se för er själva att det inte gör det.. Har man inget val så är det bättre att ge välling än inget alls, mat är ju självklart bättre än ingenting! Fast att bara ge välling även om barnet hade kunnat äta ersättning eller annan mat betyder att barnet inte får i sig alla näringsämnen.. Välling/gröt är rekomenderat att man bara ska ge max 3 gånger/dygn för att barnet behöver att annan mat för att få i sig de näringsämnen som inte finns i gröt/välling..Jag förstår inte vad ni tycker jag har sagt fel? Citera den mening som jag skrivit fel enligt er så kanske jag förstår..
  • ludenben

äh, var bara lite ironisk, glömde dennaRäcka ut tungan att man inte får göra som det passar enligt vissa utan en sak ska vara rätt för alla var inte riktat till dig utan till det du hade svarat på

Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:42:40 följande:
    Vad menar du?
  • Me o Mike

Äh!! Så du menar på fullaste allvar att man ska helst ge 5 mål ersättning PLUS välling/gröt/mat som tillägg??

Asia1 skrev 2008-11-21 15:26:14 följande:
    Välling innehåller höga halter av Gluten, vilket skall introduceras i skydd av amning/ersättning. Amning/ersättning skall stå för huvudintaget av barnets födointag under hela det första året. Det handlar inte om att ersätta mål utan att lägga till mål.Dessutom är ersättning långt nyttigare än välling.Välling är flytande gröt. Välling finns inte utanför norden. Det är alltså inte särkillt livsnödvändigt med välling.
  • Asia1

Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:57:49 följande:

Äh!! Så du menar på fullaste allvar att man ska helst ge 5 mål ersättning PLUS välling/gröt/mat som tillägg??
    tja, om man nu ska likställa ersättning med amnin, vilket man ska, och det är tanken att man ska amma/flaska fritt, dvs när barnet ber om det, så JA. Men gröt och välling är faktiskt ingen nödvändighet.
  • Me o Mike

Ok, men jag skulle iaf aldrig amma mina barn när dom är så stora..
    Sen att andra gör det är ju bra..

Asia1 skrev 2008-11-21 16:15:15 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:57:49 följande:
    tja, om man nu ska likställa ersättning med amnin, vilket man ska, och det är tanken att man ska amma/flaska fritt, dvs när barnet ber om det, så JA. Men gröt och välling är faktiskt ingen nödvändighet.
  • Asia1

Zack o Bella skrev 2008-11-21 16:17:45 följande:

Ok, men jag skulle iaf aldrig amma mina barn när dom är så stora..Sen att andra gör det är ju bra..
    är man stor om man är 6 månader?
  • ludenben

jo för vissa är det en nödvändighet. För de som inte blir mätta på ersättning. Blir de det, kanon då finna kanske ingen anledning att byta men alla barn är inte lika. Bonaza gjorde en väligt bra tråd om just det med barns olikheter. Den heter "alla barn" och den var bra faktiskt. Nu handlade inte den om välling utan att alla barn är olika. Det är det som gäller här med. Vissa barn mår bra av ersättning, vissa barn mår bra av välling, vissa mår bra av majsvälling, vissa mår bra av amning. Det finns inte nåt som varenda unge mår bra av.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:15:15 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:57:49 följande:tja, om man nu ska likställa ersättning med amnin, vilket man ska, och det är tanken att man ska amma/flaska fritt, dvs när barnet ber om det, så JA. Men gröt och välling är faktiskt ingen nödvändighet.
  • Asia1
    ludenben skrev 2008-11-21 16:24:50 följande:
    jo för vissa är det en nödvändighet. För de som inte blir mätta på ersättning. Blir de det, kanon då finna kanske ingen anledning att byta men alla barn är inte lika. Bonaza gjorde en väligt bra tråd om just det med barns olikheter. Den heter "alla barn" och den var bra faktiskt. Nu handlade inte den om välling utan att alla barn är olika. Det är det som gäller här med. Vissa barn mår bra av ersättning, vissa barn mår bra av välling, vissa mår bra av majsvälling, vissa mår bra av amning. Det finns inte nåt som varenda unge mår bra av.
    det har jag heller inte påstått. men jag syftar till att i övriga världen finns ingen välling, och där mår barnen också bra.
Svar på tråden Välling..