• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • Me o Mike

du sa upp till 1 år.. För mig är barnet ganska stort vid 6 månader JA.. Alltså skulle jag inte fullamma ett sådant stort barn.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:22:50 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 16:17:45 följande:
    är man stor om man är 6 månader?
  • ludenben

Ja men det hindrar väl inte att man inte kan ge välling om barnet mår bra av det när det finns i sverige? Att det inte finns i övriga världen är väl inte relevant. Min sambos syster bor i Helsningfors. I finland finns inte men hon tyckte att välling var så bra att hon köpte det när hon åkte till sverige så att det skulle räcka länge. Det är jättemånga bra saker vi har i Sverige som inte finns nån annanstans men skulle man ha det resonemanget att vällig är en styggelse för det finns bara här, då skulle ju massa ungargå miste om nåt som passar just dom för man inte vill ha det av den anledningen.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:28:44 följande:
    det har jag heller inte påstått. men jag syftar till att i övriga världen finns ingen välling, och där mår barnen också bra.
  • Me o Mike

men vi bor i sverige!

Asia1 skrev 2008-11-21 16:28:44 följande:
    det har jag heller inte påstått. men jag syftar till att i övriga världen finns ingen välling, och där mår barnen också bra.
  • Fru Brastad

Jag kan känna att vad f*n spelar det för roll,vi som vill ge våra barn välling är inte sämre föräldrar för det och inte dom som avböjer heller!!
    Huvudsaken är väl att våra barn mår bra och det vet vi som har våra bran och inte någon innehållsförteckning...

• Asia1

jag pratar inte om helamning. ja vi bor i sverige.

• ludenben

jag håller med. Fast alla kanske inte märker om barnen mår dåligt utan måste gå efter innehåll och vad nån har sagt. Funderar lite på det om det är så att alla inte kan avgöra vad sitt eget barn mår bra av...

Fru Brastad skrev 2008-11-21 16:43:16 följande:
    Jag kan känna att vad f*n spelar det för roll,vi som vill ge våra barn välling är inte sämre föräldrar för det och inte dom som avböjer heller!! Huvudsaken är väl att våra barn mår bra och det vet vi som har våra bran och inte någon innehållsförteckning...
  • Asia1

det skadar ju inte att läsa på lite innan man testar.

• Me o Mike

Det var väl DET du gjorde?? Grötoch välling är inte nödvändigt skrev du. Ja läs nedan vad du skrev.

Välling innehåller höga halter av Gluten, vilket skall introduceras i skydd av amning/ersättning. Amning/ersättning skall stå för huvudintaget av barnets födointag under hela det första året. Det handlar inte om att ersätta mål utan att lägga till mål.Dessutom är ersättning långt nyttigare än välling.Välling är flytande gröt. Välling finns inte utanför norden. Det är alltså inte särkillt livsnödvändigt med välling.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:43:48 följande:
    jag pratar inte om helamning. ja vi bor i sverige.
  • ludenben

men vem är det som inte läst på??

• Asia1

bara för att man inte ger gröt eller välling är väl inte enda alternativet helamning?

Svar på tråden Välling..