• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • Fru Brastad

Varför skulle jag undvika det när mina barn mår alldeles utmärkt och min mvc-ssk sagt att det går bra
    Jag litar nog mer på henne ska du se!
    Välling är ta mig fan den bästa uppfinningen,näst efter alvedonen!

TipTop86 skrev 2008-11-21 12:11:18 följande:
    Välling innehåller inte ALLT som är bra! Ersättning innehåller 28 näringsämnen medan välling bara har 19 stycken.. Det är alltså 9 näringsämnen som barnet inte får i sig från vällingen men som det behöver få i sig! Självklart kan man ersätta ett mål med välling, du kan ersätta 3 mål med välling/gröt! Det skriver jag tydligt! Man ska bara undvika att ge enbart välling ifall man kan undvika det!
  • TipTop86
    Fru Brastad skrev 2008-11-21 12:14:30 följande:
    Varför skulle jag undvika det när mina barn mår alldeles utmärkt och min mvc-ssk sagt att det går bra Jag litar nog mer på henne ska du se! Välling är ta mig fan den bästa uppfinningen,näst efter alvedonen!
    För att välling inte innehåller alla näringsämnen ett barn behöver! Kolla innehållsförteckningen så ser du! Svårare än så är det inte..
    Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • TipTop86

T.ex. Nestlés God natt Mild Havrevälling innehåller inte:

Vitamin K - "K-vitaminet är ett fettlösligt vitamin vilket är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet. Studier har också visat att vitaminet är viktigt för benbildning, immunsystemet och blodkärlen."

Vitamin B12 - "Vitaminet är essentiellt i vår kropp och används framför allt till produktionen av röda blodkroppar samt bidrar till nervsystemets funktion genom att medverka i bildningen av myelin."

Selen - "Det förhindrar effektivt oönskade jäsningsprocesser och är därför viktigt för cellernas syreförsöjning. Det katalyserar cellernas andningsprocesser, stimulerar immunförsvaret, levern och de avgiftande processerna. Det skyddar cellerna mot giftiga substanser som kvicksilver och kadmium."

Biotin - "Experimentellt framkallad biotinbrist har hos försökspersoner medfört illamående, brist på aptit, anemi, kraftig trötthet, lättare depressioner, hallucinationer, panik, muskelsmärtor, torr hud, håravfall och överkänslighet för beröring."

Därför är det inte nyttigt med enbart välling!

• ludenben

äh, jag använde bara ditt larviga ordval missbrukade Jo faktiskt du, bvc rekommenderade att byta ut ersättningen mot välling eftersom han inte blev mätt. så från 6 månader åt han mat de mål han skulle äta mat dvs inte ärskilt mycket vid den tiden eftersom jag väntade lite med smakisar, de mål han skulle ha ersättning åt han välling. (och vid året blev han dålig långa perioder) Det går alldeles utmärk att sluta med ersättning och de välling de målen. Inte att ge välling alla målen...

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:57:01 följande:
    Du skriver ju tydligt att du bytte ut ersättningen mot vällingen! Tidigare skrev du att din son "missbrukade" välling och att BVC tyckte det var bättre än ingenting.. Visst är välling bättre än ingenting, det säger ju sig självt.. Fast varför byta ut all ersättning mot välling vid 6 månader? Det är väl inget man ska rekomendera? Okej att du gav välling när han var sjuk men TS barn är inte sjuk..
  • Me o Mike

Nää det har jag inte sagt.. Min son åt välling varje mål en kort period för att han blev mättare på det än ersättning. Hade inte börjat med vanlig mat än..
    Men min DOTTER var mycket svår att få i vanlig mat.. Men hon åt ersättning.

Så inte har jag sagt något fel..
    Och uppenbarligen har vi fått olika rekomendationer.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:47:56 följande:
    Visst Ludenben jag kan förstå att vissa ger sitt barn bara välling pga. sjukdom/funktionshinder eller andra orsaker men det finns ingen anledning att ge ett barn bara välling ifall barnet äter ersättning eller annan mat! TS säger inte att hennes barn har nån sjukdom eller funktionshinder så varför ska hon då bara ge välling?Att du Zack o Bella säger till TS att du endast gav välling till ditt barn är ganska fel i och med att du tydligen gav det pga. att ditt barn inte åt annan mat.. TS barn äter ju annan mat och då ska hon inte byta ut all ersättning mot välling!
  • ludenben

Här finns inget som heter att man gör som det passar barnet. En regel är för alla och att följa barnets signaler är helt ute... blir ganska trött på sånt.

Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:01:35 följande:
    Nää det har jag inte sagt.. Min son åt välling varje mål en kort period för att han blev mättare på det än ersättning. Hade inte börjat med vanlig mat än.. Men min DOTTER var mycket svår att få i vanlig mat.. Men hon åt ersättning. Så inte har jag sagt något fel.. Och uppenbarligen har vi fått olika rekomendationer.
  • TipTop86
    Ludenben och Zack o Bella: Ni kan ju fråga på BVC om välling innehåller alla näringsämnen som barn behöver eller så kan ni jämföra innehållet på ersättning och välling och se för er själva att det inte gör det.. Har man inget val så är det bättre att ge välling än inget alls, mat är ju självklart bättre än ingenting! Fast att bara ge välling även om barnet hade kunnat äta ersättning eller annan mat betyder att barnet inte får i sig alla näringsämnen.. Välling/gröt är rekomenderat att man bara ska ge max 3 gånger/dygn för att barnet behöver att annan mat för att få i sig de näringsämnen som inte finns i gröt/välling..

Jag förstår inte vad ni tycker jag har sagt fel? Citera den mening som jag skrivit fel enligt er så kanske jag förstår..
  • ludenben

men jesus, jag citerade ju mig själv förut där jag tydligt skrev att jag menade inte att man skulle byta ut ALLA mål mot välling utan orsak. Men att det går bra att byta ut ersättning mot välling. Nu får du allt läsa inläggen. De övriga målen består av mat, kaske inte för en 6 måanders men det dröjer inte länge förens det gör det och knappst lär barnet få näringsbrist på den månaden. Vill man inte ge köpegröt för den är som välling går det bra att mixa havregryn till ett slätt pulver och göra egen gröt med fruktpure på.

TipTop86 skrev 2008-11-21 15:10:29 följande:
    Ludenben och Zack o Bella: Ni kan ju fråga på BVC om välling innehåller alla näringsämnen som barn behöver eller så kan ni jämföra innehållet på ersättning och välling och se för er själva att det inte gör det.. Har man inget val så är det bättre att ge välling än inget alls, mat är ju självklart bättre än ingenting! Fast att bara ge välling även om barnet hade kunnat äta ersättning eller annan mat betyder att barnet inte får i sig alla näringsämnen.. Välling/gröt är rekomenderat att man bara ska ge max 3 gånger/dygn för att barnet behöver att annan mat för att få i sig de näringsämnen som inte finns i gröt/välling.. Jag förstår inte vad ni tycker jag har sagt fel? Citera den mening som jag skrivit fel enligt er så kanske jag förstår..
  • Asia1

Välling innehåller höga halter av Gluten, vilket skall introduceras i skydd av amning/ersättning.

Amning/ersättning skall stå för huvudintaget av barnets födointag under hela det första året. Det handlar inte om att ersätta mål utan att lägga till mål.

Dessutom är ersättning långt nyttigare än välling.

Välling är flytande gröt. Välling finns inte utanför norden. Det är alltså inte särkillt livsnödvändigt med välling.

• ludenben

Majsvälling går bra, det gav jag. Ingen gluten...

Svar på tråden Välling..