Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Välling..

Min son "missbrukade" den... var perfekt när han hade tappat aptiten pga mycket infektioner. bvc tyckte det var jättebra att han åt välling till nästan varje mål än ingenting...

• ludenben

jag bytte ut ersättningen mot vällingen eftersom han från 6 mån inte blev mätt på ersättning. Sen när han var runt året var han jämt sjuk och då vart det nästan bara välling ett tag. Han slutade med välling helt när han var 3 år och bvc sa att det var jättebra att vi hållt på med den så länge för vällingen innehåller så mycket bra näringsmässigt... och det är praktiskt med. Perfekt när man åker bort och man kanske inte har tillgång till micro att värma barnmat i...

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:04:08 följande:
    Visst är välling bättre än ingenting om barnet inte äter men att medvetet byta ut all ersättning mot välling och inte erbjuda annan mat betyder att man medvetet inte ger barnet alla näringsämnen som det behöver! Som förälder har man väl ändå ett ansvar att ge barnet vad det behöver och allt finns INTE i välling! Så enkelt är det..
  • ludenben

nä precis... min gör faktiskt inte det trots att han är idag 6 år han har perceptionsstörningar med sin ADHD och han har jobbigt med mat av viss konsistens så mat har alltid mer eller mindre vart lite jobbigt här. Kött får man kämpa för att han ska äta. Fisk likså... han får obehag av att tugga.

Zack o Bella skrev 2008-11-21 11:09:58 följande:
    vissa barn äter inte det som serveras förstår du..
  • ludenben

men jag har inte sagt att "man ska" byta ut alla mål mot välling. Jag sa att jag gjorde det under den tiden han var sjuk för att han skulle äta något öht. Förövrigt så tycker jag att välling är en bra grej och det kan gärna ges relativt mycket men självklart kan man inte ge alla mål välling och ingen mat under flera år utan orsak.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:12:23 följande:
    Bara för att barnet inte blir lika mätt på ersättning som förut behöver man inte byta ut alla mål mot välling! Det finns mycket annan mat som kan mätta också.. Sen vore det ju bättre att ge ersättning upp till 3 år än välling eftersom det är mycket nyttigare plus lika behändigt som välling..
  • ludenben

fast det finns de som matvägrar av sjukdoms/funktionshinderskäl tex autism och ADHDbarn har överlag ganska jobbigt med det.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:15:21 följande:
    Tur att vi bor i Sverige och att vi har välling då.. Stackars barnen i alla andra länder som inte får nå välling men klarar sig iaf fastän dom kanske inte vill äta vad som serveras.. Nu finns det ju barn som vägrar annan mat just pga att dom får välling också..
  • ludenben
    Svar på #21
    men du läser ju inte vad jag skrev.... nu får du gå tillbaka lite. Gör ett citat på ett tidigare inlägg så slipper jag upprepa mig.
    ludenben skrev 2008-11-21 11:15:16 följande:
    men jag har inte sagt att "man ska" byta ut alla mål mot välling. Jag sa att jag gjorde det under den tiden han var sjuk för att han skulle äta något öht. Förövrigt så tycker jag att välling är en bra grej och det kan gärna ges relativt mycket men självklart kan man inte ge alla mål välling och ingen mat under flera år utan orsak.
  • ludenben

nä gonatt hörrni, ni får fortätta välling diskussionen ett tag utan mig ska sova bort dagen tills jag hämtar sonen från dagis...

• ludenben

äh, jag använde bara ditt larviga ordval missbrukade Jo faktiskt du, bvc rekommenderade att byta ut ersättningen mot välling eftersom han inte blev mätt. så från 6 månader åt han mat de mål han skulle äta mat dvs inte ärskilt mycket vid den tiden eftersom jag väntade lite med smakisar, de mål han skulle ha ersättning åt han välling. (och vid året blev han dålig långa perioder) Det går alldeles utmärk att sluta med ersättning och de välling de målen. Inte att ge välling alla målen...

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:57:01 följande:
    Du skriver ju tydligt att du bytte ut ersättningen mot vällingen! Tidigare skrev du att din son "missbrukade" välling och att BVC tyckte det var bättre än ingenting.. Visst är välling bättre än ingenting, det säger ju sig självt.. Fast varför byta ut all ersättning mot välling vid 6 månader? Det är väl inget man ska rekomendera? Okej att du gav välling när han var sjuk men TS barn är inte sjuk..
  • ludenben

Här finns inget som heter att man gör som det passar barnet. En regel är för alla och att följa barnets signaler är helt ute... blir ganska trött på sånt.

Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:01:35 följande:
    Nää det har jag inte sagt.. Min son åt välling varje mål en kort period för att han blev mättare på det än ersättning. Hade inte börjat med vanlig mat än.. Men min DOTTER var mycket svår att få i vanlig mat.. Men hon åt ersättning. Så inte har jag sagt något fel.. Och uppenbarligen har vi fått olika rekomendationer.
  • ludenben

men jesus, jag citerade ju mig själv förut där jag tydligt skrev att jag menade inte att man skulle byta ut ALLA mål mot välling utan orsak. Men att det går bra att byta ut ersättning mot välling. Nu får du allt läsa inläggen. De övriga målen består av mat, kaske inte för en 6 måanders men det dröjer inte länge förens det gör det och knappst lär barnet få näringsbrist på den månaden. Vill man inte ge köpegröt för den är som välling går det bra att mixa havregryn till ett slätt pulver och göra egen gröt med fruktpure på.

TipTop86 skrev 2008-11-21 15:10:29 följande:
    Ludenben och Zack o Bella: Ni kan ju fråga på BVC om välling innehåller alla näringsämnen som barn behöver eller så kan ni jämföra innehållet på ersättning och välling och se för er själva att det inte gör det.. Har man inget val så är det bättre att ge välling än inget alls, mat är ju självklart bättre än ingenting! Fast att bara ge välling även om barnet hade kunnat äta ersättning eller annan mat betyder att barnet inte får i sig alla näringsämnen.. Välling/gröt är rekomenderat att man bara ska ge max 3 gånger/dygn för att barnet behöver att annan mat för att få i sig de näringsämnen som inte finns i gröt/välling.. Jag förstår inte vad ni tycker jag har sagt fel? Citera den mening som jag skrivit fel enligt er så kanske jag förstår..
Svar på tråden Välling..