• Lina 86

Välling..

Min son blir 6 månader om några dagar och jag ska börja ge välling åt han. Han äter nu ersättning sedan han slutade amma vid 4 månader. Ska man byta ut ersättningen mot välling eller hur gör man? Han äter ersättning ca 2-3 ggr dag, får annars pure och gröt. Hur länge ska man ge ersättning?

• Svar på tråden Välling..
  • Me o Mike

Jag ger nu aldrig ersättning alls utan bara välling när det är flaskmål. Byt ut kvällsmålet till en början?! Och kör på det ett tag..

• qti88

I början kan du blanda med 50% ersättning och 50% välling så magen får chans att vänja sig :) efter ett par dagar kan du köra 75% välling och 25% ersättning och efter ett par dagar efter det kan du köra 100% välling..

Mycket blir lättare om man får med smaken av vad barnet fått innan (dvs bröstmjölk eller ersättning), blir MYCKET lättare då!

• TipTop86

Ersättning är rekomenderat att man ska ge upp till 1 år precis som med amning! Välling/gröt är en sorts frukost, mellanmål eller kvällsfika och ska ges max 3 gånger/dygn enligt rekomendationer.. Du ska alltså inte byta ut all ersättning mot välling eftersom det är inte likvärdigt näringsmässigt plus att för mycket välling/gröt gör att barnet får i sig för mycket gluten..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • kärålajn
    qti88 skrev 2008-11-20 21:21:29 följande:
    I början kan du blanda med 50% ersättning och 50% välling så magen får chans att vänja sig :) efter ett par dagar kan du köra 75% välling och 25% ersättning och efter ett par dagar efter det kan du köra 100% välling..Mycket blir lättare om man får med smaken av vad barnet fått innan (dvs bröstmjölk eller ersättning), blir MYCKET lättare då!
    Precis!
    Och kom ihåg att dom rekommenderar MAX 3 mål välling/gröt per dag när ni sen kör på 100% välling!
    Gossen äter välling på morron å kväll, ibland byter vi ut det ena mot gröt.
    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Me o Mike

Min son fick alla mål välling en period.. Var inga konstigheter.. Var bra tyckte bvc då..

• TipTop86
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 09:26:43 följande:
    Min son fick alla mål välling en period.. Var inga konstigheter.. Var bra tyckte bvc då..
     Det betyder ju att din son inte fick i sig alla vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som man behöver under den perioden.. Det verkar konstigt tycker jag!
  • Me o Mike

Må så vara.. Men så var det iaf
    Och jag vet MÅNGA som gjort exakt så..

TipTop86 skrev 2008-11-21 09:43:45 följande:
     Det betyder ju att din son inte fick i sig alla vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som man behöver under den perioden.. Det verkar konstigt tycker jag!
  • TipTop86
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 10:25:51 följande:
    Må så vara.. Men så var det iaf Och jag vet MÅNGA som gjort exakt så..
    Jepp å det är väl synd att så många gör så! Fast när till och med inte ens de flesta BVC vet skillnaden på ersättning och välling så är det väl inte så konstigt.. Det vore bättre om dom slutade berika vällingen med så mycket näringsämnen så att folk slutar "missbruka" det..
  • Me o Mike

Oj vilket larvigt ordval!! Missbruka välling..

TipTop86 skrev 2008-11-21 10:55:40 följande:
    Jepp å det är väl synd att så många gör så! Fast när till och med inte ens de flesta BVC vet skillnaden på ersättning och välling så är det väl inte så konstigt.. Det vore bättre om dom slutade berika vällingen med så mycket näringsämnen så att folk slutar "missbruka" det..
  • ludenben

Min son "missbrukade" den... var perfekt när han hade tappat aptiten pga mycket infektioner. bvc tyckte det var jättebra att han åt välling till nästan varje mål än ingenting...

Svar på tråden Välling..