Inlägg från: Me o Mike |Visa alla inlägg
  • Me o Mike

Välling..

Jag ger nu aldrig ersättning alls utan bara välling när det är flaskmål. Byt ut kvällsmålet till en början?! Och kör på det ett tag..

• Me o Mike

Min son fick alla mål välling en period.. Var inga konstigheter.. Var bra tyckte bvc då..

• Me o Mike

Må så vara.. Men så var det iaf
    Och jag vet MÅNGA som gjort exakt så..

TipTop86 skrev 2008-11-21 09:43:45 följande:
     Det betyder ju att din son inte fick i sig alla vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som man behöver under den perioden.. Det verkar konstigt tycker jag!
  • Me o Mike

Oj vilket larvigt ordval!! Missbruka välling..

TipTop86 skrev 2008-11-21 10:55:40 följande:
    Jepp å det är väl synd att så många gör så! Fast när till och med inte ens de flesta BVC vet skillnaden på ersättning och välling så är det väl inte så konstigt.. Det vore bättre om dom slutade berika vällingen med så mycket näringsämnen så att folk slutar "missbruka" det..
  • Me o Mike

vissa barn äter inte det som serveras förstår du..

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:04:08 följande:
    Visst är välling bättre än ingenting om barnet inte äter men att medvetet byta ut all ersättning mot välling och inte erbjuda annan mat betyder att man medvetet inte ger barnet alla näringsämnen som det behöver! Som förälder har man väl ändå ett ansvar att ge barnet vad det behöver och allt finns INTE i välling! Så enkelt är det..
  • Me o Mike

ja stackars barn i andra länder som klarar sig på ingenting.. Och bara för att dom klarar sig så tänker inte jag svälta mitt barn!!

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:15:21 följande:
    Tur att vi bor i Sverige och att vi har välling då.. Stackars barnen i alla andra länder som inte får nå välling men klarar sig iaf fastän dom kanske inte vill äta vad som serveras.. Nu finns det ju barn som vägrar annan mat just pga att dom får välling också..
  • Me o Mike

Nää det har jag inte sagt.. Min son åt välling varje mål en kort period för att han blev mättare på det än ersättning. Hade inte börjat med vanlig mat än..
    Men min DOTTER var mycket svår att få i vanlig mat.. Men hon åt ersättning.

Så inte har jag sagt något fel..
    Och uppenbarligen har vi fått olika rekomendationer.

TipTop86 skrev 2008-11-21 11:47:56 följande:
    Visst Ludenben jag kan förstå att vissa ger sitt barn bara välling pga. sjukdom/funktionshinder eller andra orsaker men det finns ingen anledning att ge ett barn bara välling ifall barnet äter ersättning eller annan mat! TS säger inte att hennes barn har nån sjukdom eller funktionshinder så varför ska hon då bara ge välling?Att du Zack o Bella säger till TS att du endast gav välling till ditt barn är ganska fel i och med att du tydligen gav det pga. att ditt barn inte åt annan mat.. TS barn äter ju annan mat och då ska hon inte byta ut all ersättning mot välling!
  • Me o Mike

Vad menar du?

ludenben skrev 2008-11-21 15:04:12 följande:
    Här finns inget som heter att man gör som det passar barnet. En regel är för alla och att följa barnets signaler är helt ute... blir ganska trött på sånt.
  • Me o Mike

Säger väl inte att du har fel heller!!! Vart har du sett det??
    Säger bara att ge sjutton i att säg att bara för att barnen i andra länder klarar sig utan mat så ska min också gör det!? Idiotiskt..

TipTop86 skrev 2008-11-21 15:10:29 följande:
    Ludenben och Zack o Bella: Ni kan ju fråga på BVC om välling innehåller alla näringsämnen som barn behöver eller så kan ni jämföra innehållet på ersättning och välling och se för er själva att det inte gör det.. Har man inget val så är det bättre att ge välling än inget alls, mat är ju självklart bättre än ingenting! Fast att bara ge välling även om barnet hade kunnat äta ersättning eller annan mat betyder att barnet inte får i sig alla näringsämnen.. Välling/gröt är rekomenderat att man bara ska ge max 3 gånger/dygn för att barnet behöver att annan mat för att få i sig de näringsämnen som inte finns i gröt/välling..Jag förstår inte vad ni tycker jag har sagt fel? Citera den mening som jag skrivit fel enligt er så kanske jag förstår..
  • Me o Mike

Äh!! Så du menar på fullaste allvar att man ska helst ge 5 mål ersättning PLUS välling/gröt/mat som tillägg??

Asia1 skrev 2008-11-21 15:26:14 följande:
    Välling innehåller höga halter av Gluten, vilket skall introduceras i skydd av amning/ersättning. Amning/ersättning skall stå för huvudintaget av barnets födointag under hela det första året. Det handlar inte om att ersätta mål utan att lägga till mål.Dessutom är ersättning långt nyttigare än välling.Välling är flytande gröt. Välling finns inte utanför norden. Det är alltså inte särkillt livsnödvändigt med välling.
Svar på tråden Välling..