Inlägg från: Me o Mike |Visa alla inlägg
  • Me o Mike

Välling..

Ok, men jag skulle iaf aldrig amma mina barn när dom är så stora..
    Sen att andra gör det är ju bra..

Asia1 skrev 2008-11-21 16:15:15 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 15:57:49 följande:
    tja, om man nu ska likställa ersättning med amnin, vilket man ska, och det är tanken att man ska amma/flaska fritt, dvs när barnet ber om det, så JA. Men gröt och välling är faktiskt ingen nödvändighet.
  • Me o Mike

du sa upp till 1 år.. För mig är barnet ganska stort vid 6 månader JA.. Alltså skulle jag inte fullamma ett sådant stort barn.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:22:50 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 16:17:45 följande:
    är man stor om man är 6 månader?
  • Me o Mike

men vi bor i sverige!

Asia1 skrev 2008-11-21 16:28:44 följande:
    det har jag heller inte påstått. men jag syftar till att i övriga världen finns ingen välling, och där mår barnen också bra.
  • Me o Mike

Det var väl DET du gjorde?? Grötoch välling är inte nödvändigt skrev du. Ja läs nedan vad du skrev.

Välling innehåller höga halter av Gluten, vilket skall introduceras i skydd av amning/ersättning. Amning/ersättning skall stå för huvudintaget av barnets födointag under hela det första året. Det handlar inte om att ersätta mål utan att lägga till mål.Dessutom är ersättning långt nyttigare än välling.Välling är flytande gröt. Välling finns inte utanför norden. Det är alltså inte särkillt livsnödvändigt med välling.

Asia1 skrev 2008-11-21 16:43:48 följande:
    jag pratar inte om helamning. ja vi bor i sverige.
  • Me o Mike

Precis.. Min dotter åt varannan timma med ersättning. Inte bra alls!! Gick upp extremt mycket i vikt. Barn ska inte äta mer än ca 4-5 ggr/dygn i den åldern.

ludenben skrev 2008-11-21 17:01:39 följande:
    men det är ju det som du skrev. Det är inte särskilt livsnödvändigt med välling. Jo för vissa är det just det svarar jag då. Vissa blir inte mätta av ersättning, då går man över till välling för vem vill ha ett hungrigt barn? och vid 6 månader så äter inte alla barn mat alla mål. Min son gjorde det inte. Vill man inte ha gluten finns det majsvälling.
  • Me o Mike

inte i alla lägen.. Som sagt.. Man ska inte ge mat varannan timma till en 6-månaders.. Så då är INTE ersättning det bästa.

Asia1 skrev 2008-11-21 17:17:08 följande:
    min dotter åt inte mycket mat då heller. men hon har aldrig ätit gröt eller välling. Barn överlever ju i andra länder, utan välling. Jag menar att ersättning är bättre. Inte att man inte får ge välling.
  • Me o Mike

men NEEEEJ!!!

Asia1 skrev 2008-11-21 17:19:30 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:18:05 följande:
    vill barnet ha mat/bröstet/flaskan varannan timme, ska man ge det.
  • Me o Mike

så det är då bättre tycker du att ett barn blir överviktig och har kraftiga kräkningar för att det blir övergött??
    Tycker du det så har jag INGET mer att säga dig..

Asia1 skrev 2008-11-21 17:20:55 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:20:10 följande:
    jo
  • Me o Mike

hahaha men barnet är ju hungrigt hela tiden för att ersättningen inte mättar!!! GHA!

Asia1 skrev 2008-11-21 17:32:42 följande:
    ?nej. Om barnet INTE vill ha varannan timme så ska man inte ge den varannan timme. Lyssna på barnet. vill BARNET ha varannan timme så ge! Att säga att man inte ska ge fasst barnet är hungrigt förstår jag inte alls vitsen med.
  • Me o Mike

vem har sagt att du sagt så??

Asia1 skrev 2008-11-21 17:34:01 följande:
    jag har väl aldrig sagt att man ska mata ett mätt barn?? visa mej det inlägget isåfall. Ni har missförstått.
  • Me o Mike

ja och just övergödning blir det när man måste mata heeela tiden. barnet känner sig hungrig fast den har fullt i magen redan!!!

Asia1 skrev 2008-11-21 17:36:32 följande:
    ni säger ju att jag säger att man ska övergöda? läs om läs rätt.
  • Me o Mike

men det var PRECIS det du sa!! Du sa: vill barnet äta varannan timma så ska den få det!! Känns som du virrat bort dig lite..

Asia1 skrev 2008-11-21 17:42:37 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:39:18 följande:
    har jag sagt att man ska mata hela tiden? du missförstår!
  • Me o Mike

det är ju du som inte förstår något ALLS.. Jag gör som ludenben.. Bye bye...

Asia1 skrev 2008-11-21 17:48:52 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-11-21 17:46:48 följande:
    om den vill. Vill den så är den väl hungrig? Eller vill ha en liten slurk för att släcka törst? eller vill ha lite mys?vill den inte ha, säger den väl inte att den vill? Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå?
  • Me o Mike

nä måste få dig att fatta! Blir så irriterad när någon inte kan ta in i huvudet vad man säger.

Om min unge äter en full flaska ersättning kl 12.. Och skriker efter mer mat kl 13.30. SJÄLVKLART kan hon inte äta mer utan att bli överfull i magen!!! Det säger ju sig självt. För ger jag henne en till flaska, eller bara 30 ml så spyr hon!
    Medans andra barn är helt nöjda med enbart ersättning. Dom blir alltså mätta av den!!

OOOOOLIKA från barn till barn!!!!!!

• Me o Mike

hahaha ja det blev lite ot här kan man säga!

Lina 86 skrev 2008-11-25 12:23:50 följande:

Svar på #97ja det var ju en massa olika svar :P men tack tack! alltid roligt att läsa hur andra tycker och tänker.
Svar på tråden Välling..