• Fidelis ad urnam

Män i klänning, transor, är det fel?

Vad tycker du om män som klär sig i kvinnokläder?

Jag tycker det är underbart att dessa individer går sin egen väg och står upp för vem de är. Alla får klä sig som de vill, i vilka färger de vill utan att jag för den skull dömer dem för det.
    Alla har rätt att vara exakt den de är.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 10:25
    Ah, borde kanske lägga till det som har påpekats i tråden.
    Jag menar inte att alla män som klär sig i kvinnokläder för den skull är transor, jag menar i denna tråd transor.
  • Svar på tråden Män i klänning, transor, är det fel?
  • Fru U

Då är vi två!

Mamsis skrev 2008-10-15 12:43:50 följande:
    Fru U skrev 2008-10-15 12:42:08 följande: Inte jag heller, men jag förstår å andra sidan inte heller de som vill ha byxorna hänga på halva röven
    Svaren bor i hjärtat
  • idiblon yes

Fru U skrev 2008-10-15 12:42:08 följande:

Jag har träffat en flertal transor och de är som vem som helst fast de gillar kvinnokläderSjälv förstår jag det dock inte. Om det bara hade handlat om att tex ta på sig en klänning så hade det varit en sak, men ofta handlar det om att visa upp sig som kvinnlig (läppstift, pumps, strumpbyxor)Förstå mig rätt nu! Jag dömer ingen som klär sig annorlunda (enligt rådande norm då) eller tycker det är fel på något sätt, jag bara förstår det inte
    Men om man förstår att man inte förstår så förstår man mer än om man tror sig förstå sig på något man inte förstår sig på.
  • Fru U

Förvisso.

Det finns ju transor åt båda hållen. Dvs det finns kvinnor som "klär ut" sig till män och det är lika konstigt för mig som män med klänning o läppstift

idiblon yes skrev 2008-10-15 12:46:19 följande:
    Fru U skrev 2008-10-15 12:42:08 följande: Men om man förstår att man inte förstår så förstår man mer än om man tror sig förstå sig på något man inte förstår sig på.
    Svaren bor i hjärtat
  • TyskMamma

Jag vet inte varför, men jag har något emot transor. Jag tycker att de beter sig så fruktansvärt överdrivet "flickigt" eller snarare som de tror att flickor är och eftersom de själva har vuxit upp som pojkar har de egentligen ingen aning om hur kvinnor av idag beter sig och vad de har fått stå ut med och beter sig därför jättekonstigt, fnissar som småflickor och visar brösten eller "snippan" på offentliga platser och tror att de är "kvinnliga" om de går omkring i 10cm höga klackar och kortkort när de är typ 40! Jag tycker det är DET som är jobbigt med transor och inte det faktumet att de försöker klä sig som oss kvinnor.

• Morbid Mistress
    TyskMamma skrev 2008-10-15 13:08:15 följande:
    Jag vet inte varför, men jag har något emot transor. Jag tycker att de beter sig så fruktansvärt överdrivet "flickigt" eller snarare som de tror att flickor är och eftersom de själva har vuxit upp som pojkar har de egentligen ingen aning om hur kvinnor av idag beter sig och vad de har fått stå ut med och beter sig därför jättekonstigt, fnissar som småflickor och visar brösten eller "snippan" på offentliga platser och tror att de är "kvinnliga" om de går omkring i 10cm höga klackar och kortkort när de är typ 40! Jag tycker det är DET som är jobbigt med transor och inte det faktumet att de försöker klä sig som oss kvinnor.
    Fast det handlar ju (som jag ser det) om att samhället idag skapar genus och anser man inte att man tillhör genuset "man", så måste man tillhöra motsatsen. Det kvinnliga genuset är ju betydligt bredare än det manliga genuset och därför tror jag att transvestiter som är kvinnor till män inte har samma behov av att utmärka sig eftersom att de kan vara manliga på ett annat sätt.

Min personliga teori är därför att om vi utvidgar även mannens könsroll så kommer det inte finnas någon behov av "manliga transvestiter" att utmärka sig så. (Observera dock att jag inte ser det som något negativt att vissa manliga transvestiter idag utmärker sig)

(Jag skiljer dessutom på  transvestiter och transsexuella)
    Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • studentbruttan29

de får klä sig hur de vill. Jag själv skulle dock aldrig bära en klänning. :oP

• Mamsis

Alla skiljer väl på transvestiter och transsexuella?! Det rä ju absolut inte samma sak.
    En transexuell ÄR ju kvinna resp man inombords fast de råkat födas med fel könsdelar.

En transvestit vill klä sig i det andra könets kläder men fortfarande tillhöra sitt födslokön.

• Gnällspiken

Som vanligt så har jag lite svårt för det här med att man måste klä sig eller se ut på ett visst vis för att vara den man är.
    Muslim eller transa spelar ingen roll.

Varför man sedan måste visa upp sig förstår jag inte heller.

• wynn

I konservativa miljöer kan man ju faktiskt hävda att det är en form av socialt handikapp att vara transvestit, transexuell eller på andra sätt avvika från den gängsne könsnormen. Men det beror ju på andra människors fördomar - inte att det skulle vara ett "handikapp" i sig.

Personligen tycker jag att man verkar mer socialt handikappad om man inte accepterar andra människor som de är (så länge de inte skadar någon). Man behöver ju inte umgås med transvestiter etc - men varför bry sig? Varför tycka att det är "fel"?

• isisisis

Just transvestiter tycker jag ibland känns som om de gör en parodi på kvinnan.

Svar på tråden Män i klänning, transor, är det fel?