• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Oj då Linan förlåt att jag pushade, vilket hemskt ställe du jobbar på . Visste inte att chefer har rätt att förhöra om anställdas frånvaro. Jag har först nu efter sista mf redovisat för min nya hm tredje chef - (jag insåg just att jag har fått ett mf/chef) att jag har fertilitetsproblem och önskade lugnare arbetsuppgifter då jag blir gravid igen. Nu är det så att jag får en ny chef efter årskiftet. Hoppas den chefen håller sig och lika så min graviditet.

Cia jag vaknar varje natt/ morgon innan den ljusnar ute och går på toa- då är klockan ca 5-6, kl 7 tar jag progesteron, och spruta ca 7,30. Vi får se när vi testra i morgon!!!!

• EMND

ok Cia, jag tror att jag knappt sover i natt. Nu har det börjat hända saker med mina tuttar, de växer, och växer och snart ser jag inte framför mig av dem (så känns det alltså ) Dessutom har jag huvudvärk och mår illllllla, inget sådant att spy, bara illa. Hm, om det inte är graviditet då är ju jätte starka biverkningar.

• EMND
    är så ledsen, det blev minus med både Cias och CBs test. Nu vet jag hur progesteron biverkningar känns.
  • EMND

tack stella, jag har nästan slutat tro på mirakel, men visst du har kanske rätt, jag har inte tagit spruta eller progesteron idag då jag har tid hos gyn, men tar dem med mig i fall doktor äger att jag får fortsätta. Det har gått 15 dagar efter ÄL. Jag har fått plus två gånger på BIM. Så jag vet inte, alla symptom talar för graviditet men ett minus blev ett minus.

• EMND

Jag har BIM i dag, så förtidigt så jag tror inte att jag har testat förtidigt den gången. Jag kanske tog det för givet att jag har lätt att bli gravid och med progesteron och innohep trodde jag att det kommer att gå hem denna gång. Så även om man inte ville hoppas förmycket kändes det som en misslyckande i morse.
    Jag tog 2T till ÄL. Visa av er skrev att ni hade det svårare att bli gravida med T. BP visst skrev du det?

Jag kanske ska ta progesteron 3-4 dagar till, men om mina symptom beror på graviditet så hade det redan visats sig på stickorna, eller? Dessutom har vi inte haft samlag sedan ÄL, så det är inte fråga om en sen befruktning heller.

Förresten hur gör ni med progesteron om ni tar den 2 gånger per/dag? Jag brukar ta en när jag går och lägger mig (oftast ca 23 på kvällen), men sedan efter ca 8 timmar dvs kl 7 på morgonen tar jag nästa. Hur är det med det glappet av 16 timmar mellan morgon och kväll? Dessutom morgonsdos brukar rinna ut, då jag inte har råd att ligga i sängen mer 20-30 min. Hur gör ni?

• EMND

Kom just från gyn, och hon var uppmuntrade och tyckte lika som ni: att jag ska fortsätta med behandlingen en vecka till! Den läkaren verkar vara engagerad, fick 3 av deras känsligaste gravtest och hon ville att jag testar i morgon igen. Dessutom tog hon serum-hcG också. Jag vågade inte berätta för henne att jag tog 2T till ÄL. Hon sa att det är OK om jag tar 1T (om jag nu vill) men inte mer!
    Själv tycker jag att det är kört och vill bara att mensen kommer så att vi kan försöka igen. Ja hade en känsla at vi har missat ÄL på något vis. Jag kände inte det lilla extra under våra 3-4 försök dem känsliga dagarna. Det räckte kanske inte.

• EMND

BP du har ju säkert skrivit men jag måste fråga igen: när tog du din gravtest?

• EMND

Cia, jag hade första mf i vecka 12, sedan ett ma i vecka 11 (troligen ma=v6) och därefter i v 10 (ma=v8).

• EMND

Stella, hur hade det dina cykel och ÄL. Var ni verksamma även efter ÄL?
    Skulle progesteron skjuta upp infästningen?

• EMND

Tack för uppmuntran Cia. HcG ska hon nog inte ta igen. Jag ville att det tas nu och hon protesterade inte.
    Jag fick en spontan blodning första gången jag var gravid men sedan var det ma två gånger. Vid andra graviditeten såg man inget foster i v 10, bara en hinnesäck som motsvarade v 6. Sista (tredje) gången såg vi ett svagt hjärtaktivitet men fostret var väldigt litet redan från v 5-6. Den gången tog jag prog och åt T från pluset. Det är därför jag fick börja med prog. tidigare. Fast alla läkare säger att man sk abörj amed prog efter ÄL om man är säker på ÄL. Jag både testade och kände av ÄL nu i månaden. Men som sagt vi kanske glömde att sex är den viktigaste ingrediensen och hade förlite av den kryddan, helt enkelt även man tror att det borde hända iaf.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8