• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Håller med dig Spirit, fast egentligen även män för mf, för utan oss - kvinnor - blir det inga barn till dem heller. Om de inte byter ut oss - fast många män vet ju att gräset är sällan grönare på andra sidan.

• EMND

Hej Franka! Trevligt att du visar dig här igen. Hoppas att dina flytningar inte är en dålig tecken. Det är väl många som får blödningar i början särskilt om man äter T. Är du hemma idag med?
    Har du möjlighet att få serum HCG analyserad? Man kanske kan på så vis se om allting är normalt. Håller tummarna för dig. Kram.

• EMND

tänker bara hälsa god kväll efter en fin helg i Stockholm, tillsammans med föräldrarna.

Läste snabbt era inlägg.

Gratulerar goda VUL/rul, lugna dagar med bebisar i mage eller i famnen. Beklagar även tråkiga blödningar och dåliga besked.

HK: håller tummarna för din liten!

Franka: hoppas du får ett besked snart, ovisshet är svår att stå ut med. Vi får hoppas att klockan tickar för dig och ger dig positiva besked inom kort.

MW: hur klarar du ovissheten? Känner du av några biverkningar av prog? Nu har det gått en vecka väl? . Jag hade också funderingar om man ska ta progisarna vaginalt eller rektalt. Tarmarna har väldigt många receptorer och visa läkemedel fungerar snabbare om de tas rektalt, men jag vet inte hur progesteron upptas i kroppen, via blodet, eller ska den på annat sett transporteras till underlivet?! A80 hjälp !!!
    Hur än, jag tänker ta dem rektalt på fm och vaginalt på kvällar i fortsättningen. Och så hoppas jag på den goda biverkningen då min mage är stenhård! (tack Finesssan att du avslöjade det ).

• EMND

Härligt Franka! Hoppas det kommer att gå bra.

Min andra graviditet var ofostrig men misstanke var att det kunde röra sig även om druvbörd(partiell mola). Skillnaden mellan mola och ofostrig är jätte stor. Druvbörd är ett mycket farligare tumörliknande tillstånd. Vid druvbörd bildas inte moderkaka utan små blåsor sk. mola. Blåsorna producerar stora mängder HcG och innehåller inte mammans kromosomer och därmed inget foster. Man kan även få jätte ont i livmoder då den växer fort. Efter att man suger ut molan får man inte bli gravid i ett år, för om man inte blir av med molan den kan producera en viss cancertyp så man måste röntgas. Om allting är OK efter ett år kan man bli gravid igen.

Det tillståndet är ofta konsekvens av näringsbrist hos mamma och är mer vanligt i I -länderna.

Ofostrig graviditet betyder att kvinnan blivit befruktad och embryot börjat utvecklas men efter några veckor tillbakabildas fostret. Fostersäcken och moderkakan växer och kvinnans kropp tror att den är fortfarande gravid. Oftast slutar gravidtet som spontant mf eller upptäcks som ma.

• EMND

Det var så härlig nyhet Finesssan. Grattis Franka-du är en riktig kämpare.

a80, har oro någon funktion? försök att vara glad och njut av resan, då njuter ditt barn också. Man säger att de små tar efter sina föräldrar. Tänk att du vill ha ett barn som är glad, som ser ljuset i allt, som inte är rädd eller orolig, och försök vara som ditt barn. Glöm allt du vet och alla faror som kan drabba er. Du vet ändå inte hur det blir! Åk till Polen och var i stället orolig att det inte blir någon votka till dig

Lycka till alla som ska på VUL, RUL eller testa idag.

• EMND

Grattis bp, Idun, och Franka en gång till!

Hur är det med dig Krusbär? Någon aktivitet på gång?

Jag har ÄL på gång men en sak förvirrar mig, jag får nämligen inte så stark sekretion. Måste man ha den? Jag märkte av den visa gånger innan det sista mf men innan hade jag inte brytt mig så vet inte hur mina ÄL fungerar eller hur det var de tre graviditeterna. Fungerar ÄL, befruktning även om sekretionen uteblir? -Någon som vet?

• EMND

Tack ska du ha Idun! Nu kan jag gå hem och testa om LH gått ner!

• EMND

vad skönt lycka! missade ditt inlägg förut. HUr går det med behandlingslista? Uppdateras den?

• EMND

Krusbär: min ÄL kom tidigare denna månad. Som tidigare sagt så hade jag ingen kraftig mens efter prog. Jag använde faktiskt GAMP och CB- digitala stickor och dem båda visade samma resultat. Jag undrade också om min tidiga ÄL hade med prog eller akupunktur samt kinesiska dadlar eller bidrottningsgelé att göra. Tjohooo Hur som jag skulle inte vänta, passa på så får du se om 2-3 veckor!

Jag är däremot svullen, kan knappt ta byxor på mig (det blev klänning till jobbet i stället) och har jätte ont på vänster sida båda rygg- och framsidan av kroppen. Har ingen lust att gå till NÅGON läkare men misstänker att det är trombyl som spökar. Var först rädd att det är njursten igen men orkar inte oroa mig. Tarmarna jobbar inte som dem skulle och jag misstänker att det är dem som är irriterade och trycker på omgivande organ. Har någon ett tips hur man hjälper mage att fungera normalt. Sedan jag har slutat med kaffe har magen blivit så trög. Har provat med fikon och micro-lax, dricker en del, äter fullkorn, fil, men det hjälper inte.

a80: trevlig resa, du ska se att det kommer att bli skoj!

Idun: Jag var på behandlingslista del 5 (länkat av TS), men det finns väl del 6 nu, eller?

• EMND

BP, nja jag känner inte i magen utan snarare flanken och mest baksidan och vänster från naveln.

Förresten det är behandling del 4 som är länkad i tråden, men jag hittade 5-an nu. Tänkte uppdatera lite.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8