• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Poppy, jag har blivit ?lurad? och genomgick hydrosonografi när min utredning började i december föra året och jag trodde att det visade att min livmoder är helt OK. Men efter att en utväxt hade upptäcktes efter senaste mf. undrade jag massor, och framförallt om man kunde se det innan, om man kunde se sammanväxningar, skador, skiljevägar med hydrosonografi, utessende på livmodern - svaret på alla frågor var nej. Så varför gör de det på oss- ju för att det ingår i det primära paketet för barnlöshetsutredning alltså då man inte kan bli gravid. Landstingsrutin kallas det. 

Om dem inte vill göra hysterskopi villket du verkligen borde få, kräv åtminstone HSG (hysterosalpingografi) som är lik hydrosonografi, men i stället för ultraljud används röntgen. Jag hade läst en artikel om jämförelse mellan dessa, så ska se om jag hittar den igen så kan e-boxa till dig.

Sist tog jag trombyl fom. +. Jag fick avbryta graviditet efter 10 veckor. Var också orolig om allting skulle komma ut då jag inte ville skrapas. Och det gjorde det inte, fast jag tänkte inte at det var pga. T utan snarare progesteron och den dumma doktorn som skickade mig hem övertygad att allting är OK utan att undersöka mig. Inte ens 1 vecka efter såg man rester (det var en ung semestervikarie vars hände darrade medan hon undersökte mig). 5 veckor efter såg man utväxt och jag var helt slut vid det läget. Jag skriver inte för att skrämma dig utan för att du ska vara på din vakt och kräva det bästa för dig.

Vad gäller T dr B tyckte at jag började för sent. Plus att min sköldkörtel inte fungerade optimalt hade TSH på ca 3-4).

• EMND

Snozie: mw har redan svaart. Jag har själv läst vetensakplig literatur (rekommenderar arbete : Thyroid autoimmunity and miscarriage från 2004 (www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15191343) där man har sätt att vi som för MF har i princip högre antal TPO antikroppar (som också är högre med åldern) samt TSH. Det kanske är förklaring varför åldern påverkar graviditets utgång.

• EMND

Tack Snozie för din samafattning.

MTA beklagar, hoppas du orkar gå vidare.

• EMND

För er som undrar mellan olika metoder att titta på livmoder det här har jag läst nyligen:
    Prevalence and diagnosis of congenital uterine anomalies in women with reproductive failure: a critical appraisal.

• EMND

Tack Linan! Verkligen tack. Fick mens idag och trots jag önskade att den kom i gång efter att det ändå blev minus, så började tårar strömma när jag kom hem. Känner mig så illa till mods. Trött på allt, besviken att jag inte blev gravid den gången. Rädd för tankar som griper tag i mig, önskar att livet är annorlunda, att jag är annorlunda...

• EMND
    Svar på #1580
    mamarazzi skrev 2008-11-08 11:01:59 följande:
    Fan vad trott man blir! Jag vill ha raka svar! Jag vill glida pa ett rakskal!
    [/citat]

Hallo där! Ja, detsamma kände jag för några dagar sedan!
    mamarazzi skrev 2008-11-08 11:01:59 följande:
    [citat]
    Angrar mig saaaa nu att vi forsokt denna manad. Har fatt tid till provtagning nasta vecka (da vi kommer hem) och om jag nu ar gravid (och pa vag mitt ytterligare ett mf som jag ju tror) sa far jag ju ingen utredning nu. SKIT MED!
    Ångra ingenting, jag ångrar alla gånger jag inte har försökt... Eftersom du har fått ett barn så är det nog inget fel på din livmoder. Så blir du gravid nu då är det bara att ösa på med blodförtunnade så fort du kan komma åt några. Lycka till och trevlig resa hem!
  • EMND

Jajamensan Laban!

Hm, jag trodde att jag kommer att blöda som en gris pga heparin jag fick efter ÄL men egentligen har jag blött så mycket mindre sedan mf. Varför?

• EMND

Jag har också tagit trombyl sista 2 dagarna innan mensen kom men idag dag 2, blöder inte alls mycket. Konstigt att det är så olika. Innan allt det här började hade jag 4 dagras blödning (mest på dag 2-likt som hos dig Laban) men det förändrades successivt mf efter mf. Tyvärr kan inte fatta varken mitt eller ditt konstiga fall.

• EMND

MW nu när jag tänker efter, jag hade också fått utslag på ÄL stickorna typ en söndag morgon, ont i äggstocken natten söndag-måndag, och sekretion först efter ett antal dagar. Hm, vi har kanske missat rätt tidpunkt iaf. Typisk att när man inte tänkte på dagarna så tar det sig mer eller mindre så fort man man slogs av misstanke.

• EMND

Ah, med allt i bagaget nu har jag tröttnat lattande. Hur mycket tränar ni? Simmar ni? Jag hade lust att gå och simma idag men trots att jag nästan inte blöder alls 3:e (4:e) mensdagen känns det inte som en bra idé. Man vill inte drabbas av en infektion nu mitt i det hela.

Poppy, uff vad svårt, att få förkylning mitt i det hela. Håller tummarna att allting är över snart. Kram.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8