Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
Poppy, jag har blivit ?lurad? och genomgick hydrosonografi när min utredning började i december föra året och jag trodde att det visade att min livmoder är helt OK. Men efter att en utväxt hade upptäcktes efter senaste mf. undrade jag massor, och framförallt om man kunde se det innan, om man kunde se sammanväxningar, skador, skiljevägar med hydrosonografi, utessende på livmodern - svaret på alla frågor var nej. Så varför gör de det på oss- ju för att det ingår i det primära paketet för barnlöshetsutredning alltså då man inte kan bli gravid. Landstingsrutin kallas det.
Om dem inte vill göra hysterskopi villket du verkligen borde få, kräv åtminstone HSG (hysterosalpingografi) som är lik hydrosonografi, men i stället för ultraljud används röntgen. Jag hade läst en artikel om jämförelse mellan dessa, så ska se om jag hittar den igen så kan e-boxa till dig.
Sist tog jag trombyl fom. +. Jag fick avbryta graviditet efter 10 veckor. Var också orolig om allting skulle komma ut då jag inte ville skrapas. Och det gjorde det inte, fast jag tänkte inte at det var pga. T utan snarare progesteron och den dumma doktorn som skickade mig hem övertygad att allting är OK utan att undersöka mig. Inte ens 1 vecka efter såg man rester (det var en ung semestervikarie vars hände darrade medan hon undersökte mig). 5 veckor efter såg man utväxt och jag var helt slut vid det läget. Jag skriver inte för att skrämma dig utan för att du ska vara på din vakt och kräva det bästa för dig.
Vad gäller T dr B tyckte at jag började för sent. Plus att min sköldkörtel inte fungerade optimalt hade TSH på ca 3-4).