• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Poppy jag håller tummarna för dig idag. Tänkte det där med blodet i urin; jag hade det i vintras och det berodde på njursten, jag hade dock inte så mycket smärta men var jätte kissnödigt. Läkarna trodde att det var UVI fast odlingar visade inga bakterie. Nu önskar jag dig inte detta men jag hade hellre fått en njursten än ännu ett missfall. Sedan kan ju sköra slemhinnor blödda av sig själva och med tanke på progesteron och allt blodförtunnande det är nog närmaste förklaringen, ska du se.

Idun grattis för att första trimestern är avklarad.

BP det verkar att du har vant dig till sprutorna.

Och nu jag: har haft ÄL i helgen närmast i natt, tror, då jag hade så ont i VÄ. Vaknade och blev orolig: tänk om det blir utomkveds, tänk om det inte blir alls..., jobbiga tankar.

Hur än, båda Dr B och min nya Dr H ville att jag ska börja med progesteron f.o.m. ÄL om jag är säker på den.
    Ni är visst flera som har gjort på det viset eller?

Jag har inte bestämt än om jag ska börja med Innohep nu eller om två veckor (om jag plusar). Stickorna har visat ÄL, fast strecket var aldrig starkare än kontroll, dock de var lika starka. Dr B tyckte att jag ska ta trombyl till pluset och därefter switcha till Innohep. Hans ord var: Hålla sig till det vi att fungera.

• EMND

Glömde skriva: en av mina orkidéer har blommat i natt. Dessutom fick jag en liten ros på jobbet idag... Det måste vara goda tecken och jag är rätt glad trots oroliga tankar i natt...

• EMND

BP, ja de är nog samma.
    Heparin är snarare en ämnesgrupp, polysackarid som hör till en kolhydrat familj, än en enda definierad struktur. Den vanliga molekylvikten är 5 000-30 000 g/mol. Heparin finns inte i blodet utan på cellytorna. Dess uppgift är att hindra blod att koagulera genom att aktivera enzymet antitrombin. Antitrombinet är en kroppsegen substans som har en reglerande funktion i systemet för blodkoagulation.
    Logmolekyler heparin (Innohep, Fragmin dvs. heparinfraktioner med molekylvikter mellan 4000 och 6000 g/mol) är modifierad heparin. Som lågmolekyler, den har lägre halveringstid och snabbare effekt samt mindre inverkan på blodplättarna än ofraktionerat heparin. Så rent kemiskt är Fragmin och Innohep inte samma men väldigt lika strukturer som är delar av den stora heparin kedjan. Skillnaden kommer säkerligen beroende på olika tillvärkningsprocesser hos de respektive läkemedelstillverkarna. Farmakokinetiskt fungerar de båda genom likadana processer och medicinskt har de samma effekt.

• EMND

Lycka 77. Tänk inte så! Symptomen kommer och går. Tänk positivt.
    Dr H tyckte inte att jag ska äta trombyl alls. Det finns tydligen indikationer att NSAID medel (som trombyl är) kan förhindra infästningen så hon ville att jag tog Innohep från ÄL. DR B och ni andra har nog en annan erfarenhet vad gäller trombyl så jag kör med 2 T till BIM denna månad. Sedan om det blir plus går jag över och tar sprutor. Blir det minus tar jag 2 T till ÄL och byter vid ÄL i nästa cykel. Blir det inget då heller kör jag med sprutor enligt dr H. Om det blir minus igen, då ska vi anmäla oss till IVF. Men jag hoppas på ett plus redan denna månad. Vi har kämpat ordentligt för det. :)

• EMND

tack Idun! Och en BUUUUU för intet VUL idag, men du fixar det. Det är så klart att baby är och växer där inne.

Här är det en pannkaka nu. Har nämligen blandat i Dr M, vilken underbar människa förresten. Ju, enligt honom är det helt OK att följa dr H's behandlingen och ta T när man har sett graviditet med VUL. Så jag byter plan A och hoppar på plan B dvs. börjar med sprutorna i morgon. hej och hoj! Fast jag har ingen aning hur man gör. Jag går nog till kvinnokliniken och ber dem om hjälp i morgon bitti. Rätt skönt att bli av med T faktiskt då varken mage eller tarmarna eller njure mår särskilt bra av den.

• EMND

Ju, det är olika bud fast egentligen inte. Jag förstår att visa läkare avråder trombyl iom den effekten den kan ha på ÄL samt infästningen. Heparin ges vid IVF i Tyskland bl.a. främst för att den inte påverkar graviditet. Jag vet inte varför man inte ger heparin tidigare här (jag får den ju), kanske för att den är mindre smidig att ta. Väl jag är nära 40 och jag tror att dr H lika som dr M och dr K (från utlandet) vill köra på det säkra och spara tid åt mig. Vill de det så gör jag det med. Dessutom är sprutor mer gynnsamma för foster. Hoppas jag inte drabbas av skengraviditet vilket skulle vara helt normalt med tanke att jag får uppföra mig som att jag har plusat.

• EMND

Hej!

Vad roligt att träffas i LKP. Gärna det.
    mwb här står det lite om Nsaid läkemedel
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a16.html
    Sedan på fass finns det åsikter vad gäller ASA och graviditet. Heparin verkar inta ha några alls tvivelaktiheter. Sedan det här är mitt sätt att hantera ju-ju situation med behandlingar. Jag väger hårt. VAa gäller din fråga om läkarna återkommer via mejl senare.

• EMND

Nämen krusbär det är väl inte tidigt för nidis äl + 4.

Idun vad härligt med Japan. Vart någonstans ska du?

• EMND

Decdia. jag håller med Cia. Med Lanstingsmetod fick jag uppleva bara ännu ett mf. Sök privat och läs om heparin (innohep, Fragmin)-, aspirin (Trombyl) - behandlingen. Kolla också på sköldkörtelsvärde (TSH). Beklagar dina mf och önskar lycka till.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8