• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • FruMähler

hittar jag nått jag vill ha så köper jag om jag har råd spela ingen roll om det är begagnat eller nytt

• hennapenna

Jag köper både nytt och begagnat. Jag älskar Tradera och har köpt många jättefina begagnade plagg! Jeans och overaller är ett sånt exempel.
    Dessutom så ärver vår dotter en hel del kläder efter en kompis dotter. Det är också superbra! Vi använder bara de kläder vi gillar och det kostar inte ett öre.

• Ari Gold

En till loppmamma här!

Vi är inte låginkomsttagare, snarare tvärtom - men med tre barn drar ju utgifterna iväg också. Barnkläder kan bli en rejäl utgift, särskilt om man som jag är ganska designintresserad och gillar barnmode.

Jag gillar att handla kläder...men det är inte något jag vill lägga jättemycket pengar på. Somliga lägger ju pengar motsvarande en hel utlandssemester om året bara för att köpa de allra finaste kläderna till sina barn. En sådan prioritering känns otänkbar för mig.

Istället håller jag nere kostnaderna genom att handla begagnat. Det jag inte hittar begagnat köper jag på rea eller outlet.

På så sätt kan jag köpa de kläder jag vill utan att det går ut över familjens ekonomi.

• Twilight

Jag är en sån där som älskar när kläderna ser nya ut, när färgerna är 100%. Dessutom har min dotter alltid snygga kläder på dagis (Lekvänliga självklart) så jag handlar aldrig begagnat, tycker ärligt talat det känns lite snuskigt.

För de som sätter på barnen "slit och släng-kläder" är det väl perfekt med beg, men jag gör det inte.

♥Familjen♥
  • Ari Gold
    Filippa06 skrev 2008-09-03 07:19:27 följande:
    Jag köper nytt av en anledning, jag älskar shopping älskar att strosa runt i butiker och välja snygga kläder.
    Detta är liksom anldningen till ATT jag handlar begagnat. Jag älskar shoppig, och den allra bästa delen med shopping är ju att göra ett bra fynd.

Dessutom gillar jag dyra kläder. Inte för att de är dyra...men många av de kläder/märken jag gillar är helt enkelt dyra. Skulle jag handla lika mycket och lika snygga barnkläder som jag gör idag fast till fullpris skulle det dra mååånga tusenlappar i månaden ur vår ekonomi.

Och jag skulle ju inte få ett dugg mer för pengarna.
  • hennapenna
    Twilight skrev 2008-09-03 15:13:43 följande:
    Jag är en sån där som älskar när kläderna ser nya ut, när färgerna är 100%. Dessutom har min dotter alltid snygga kläder på dagis (Lekvänliga självklart) så jag handlar aldrig begagnat, tycker ärligt talat det känns lite snuskigt.För de som sätter på barnen "slit och släng-kläder" är det väl perfekt med beg, men jag gör det inte.
    Varför känns det snuskigt? *nyfiken*
  • Catti41

Jösses. Jag har inte dålig ekonomi på något sätt, men jag är ju inte dum, så jag har köpt massor med begagnade kläder och fått. Min bebis är bara 7 månader än så länge så det syns ju inte ens på kläderna att de är använda (utom möjligen pyjamasarna som är mysigt urtvättade och gosiga).

Men så köper jag ju massa vintage till mig själv också. Eller gjorde iallafall, innan jag fick barn och bara handlar till bebisen... ;)

• caropia

Köper en massa begagnat, både till mig själv och till barnen!
    Speciellt gillar jag klädpaket, köpte ett jättepaket för ett tag sen på närmare 9 kilo kläder med en del nya kläder och en hel del i nyskick, sånt gillar jag

• Ullis 10

När det gäller skor - gäller det alla skor eftersom alla går olika.

• Tina och Fredrik

Har köpt supersnygga pumps åt mig på Tradera=)

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???