• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Majsan70
    Pallas skrev 2008-09-02 22:44:10 följande:
    Tolkade jag ditt inlägg fel när jag tolkade det som att ni inte köper begagnat för att era barn har rätt till snygga kläder?
    Ja du tolkade det fel!
  • susannemalmö

Jag köper nästan aldrig begagnade kläder till min dotter, tyvärr. Antar att det är av lathet, det är ju så lätt att hitta något när det finns i alla storlekar.
    men jag önskar att jag tog mig tid att göra det, det är ju mycket miljövänligare och man kan ju spara en hel del pengar. dessutom är det ju mycket äckligare att köpa nytt egentligen, de flesta tvättar ju inte kläderna flera gånger innan barnen använder den och alltså måste gå omkring i kläder fulla av kemikalier och skit.

Jag köper därimot gärna secon hand till mig själv, älskar att leta tills man hittar den där perfekta skinnjackan som redan är perfekt sliten eller de där riktigt snygga skorna som man kommer vara ensam om.

• Twilight
    hennapenna skrev 2008-09-03 15:27:34 följande:
    Varför känns det snuskigt? *nyfiken*
    För att det känns otrevligt med andras använda kläder, folk jag inte har en aning om vilka de är... Sen att de luktar "annat folk" när man får dom
    ♥Familjen♥
  • luddegos

JAg handlar både nytt och gammalt. Tänker som susannemalmö att det är mkt kemikalier i nya kläder och hittar jag fina begagnade eller har möjlighet att ärva så gör jag hemskt gärna det.

Älskar fina kläder och skulle aldrig sätta på mina söner fula kläder till dagis ens, men det har inget med nya eller begagnade kläder att göra

Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Filippa06
    Twilight skrev 2008-09-03 19:33:57 följande:
    För att det känns otrevligt med andras använda kläder, folk jag inte har en aning om vilka de är... Sen att de luktar "annat folk" när man får dom
    Håller med dej till 100%
  • susannemalmö

Tycker ni inte alls att det känns otrevligt att klä era barn i en massa kemikalier+

Filippa06 skrev 2008-09-03 19:55:18 följande:
    Håller med dej till 100%
  • Ullis 10
    susannemalmö skrev 2008-09-03 19:58:45 följande:
    Tycker ni inte alls att det känns otrevligt att klä era barn i en massa kemikalier+
    ?
  • Filippa06

nä jag tvättar plaggen ordentligt innan jag använder det första gången... Sen luktar de rent och nytt och ser nya ut fortfarande.

• susannemalmö

De flesta kläder är ju fulla av dem till man tvättat dem ett par gånger.
    Ullis 10 skrev 2008-09-03 20:01:42 följande:

?
Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???