• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • dio

Jag ser absolut inget fel i att köpa begagnade kläder till sina barn. Det gör även jag till och från, tradera är en guldgruva och där kan man hitta en massa roligt (köper begagnat till mig själv med för den delen )

• Vhilma och Victor

Klart man kan handla begagnat! Men kanske inte trosor eller kalsonger..
    Kläder går ju att tvätta! Det är nästan som att man inte skulle kunna äta på restaurang med besticken som finns där andra har ätit med dem... :) Man kan göra bra fynd på loppisar och typ tradera mm mm.. En del saker kan till och med vara oanvänt! :)

• Goya

Ur miljösynpunkt är det onekligen bäst att köpa begagnat. Jag förstår inte hur folk tänker när de inte vill köpa beg. I dagens konsumtionssamhälle där vi behöver tänka på kommande generationer är det en utmärkt insats att handla begagnat. Både i transport och råvarusynpunkt...

• mamma är bäst

Ni som inte kan tänka er att handla begagnat - varför?

• Pallas

Vi köper bara begagnat av flera skäl:

* Det är ekonomiskt = vi har råd att prioritera roligare grejer
    * Bra för miljön
    * Kläder av dålig kvalitet kommer aldrig till begagnatmarknaden
    * Vi slipper en jävla massa kemikalier

Jag köper aldrig utslitna kläder och de är varken omoderna, noppiga eller skitiga. Har köpt hela barnens höst-/vintergarderob för 300 spänn, alltså både inne- och utekläder och skor.

• Goya

Är det inte bara att tvätta kläderna innan man använder dem?

• mamma är bäst

Nä, underkläder är ju en annan sak.

• DropDeadUgly

Jag handlar 2:nd hand både till mig själv och barnen. Men kläderna måste vara fina, fräscha, icke urtvättade och helt fläckfria annars slänger jag dem/köper dem inte. Jag har köpt massor av fina begagnade kläder som ingen någonsin kan ana att de inte var fabriksnya när jag köpte dem. Både på Tradera, här på FL och andra ställen.

• Ulja

Jag tycker det är toppen med begagnade kläder, typ tradera eller låna av kompisar. Man kan ju hitta så mycket mer fräcka och roliga kläder om de inte kostar så mycket.

Vi ska ha vårt första barn i oktober och 2/3 av de minsta storlekarna har jag lånat av kompisar. Både för att det blir billigare men också för att vi inte vet varken kön eller storlek på lillen.

Dessutom växer ju barn fort och hinner inte slita på kläderna när dom är små så även om jag lånar eller köper begagnat är de ju nästan inte använda. Dessutom vet vi ju faktiskt inte om någon har använt och lämnat tillbaka de plagg vi köper i affären. Sånt har ju hänt

• Tant Green

Jag vill att kläderna ska se nya ut, men de behöver absolut inte vara nya. Jag gillar att köpa begagnat, gärna märkeskläder för de har folk oftast varit försiktigare med och inte använt så mycket så de kan ju vara nästan i nyskick men för halva priset. Miljömässigt tycker jag inte det är försvarbart att köpa kläder som bara håller för 1 barn.

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???