• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Pormoicheia
    Filippa06 skrev 2008-09-03 20:02:27 följande:
    nä jag tvättar plaggen ordentligt innan jag använder det första gången... Sen luktar de rent och nytt och ser nya ut fortfarande.
    Fast det kan de ju göra även om de är begagnade kläder.
  • Ullis 10

Men tvätta då om du är orolig! Kan ju inte köpa begagnat bara för att någon annan ska ta emot giftet först :).

• susannemalmö

Ok, det är ju bra. Men jag tror att det är ganska ovanligt att man tvättar kläder flera gånger innan man använder dem.

Filippa06 skrev 2008-09-03 20:02:27 följande:
    nä jag tvättar plaggen ordentligt innan jag använder det första gången... Sen luktar de rent och nytt och ser nya ut fortfarande.
  • Ullis 10

Absolut, jag gör det då inte.

• Filippa06

aja, kemikalier eller ine... köper iaf inte begagnat av okända... Men har inget emot att andra gör det! Dömmer ingen heller...
    JAG vill bara inte köpa det!

• Rokka Jill
    susannemalmö skrev 2008-09-03 19:31:03 följande:
    Jag köper nästan aldrig begagnade kläder till min dotter, tyvärr. Antar att det är av lathet, det är ju så lätt att hitta något när det finns i alla storlekar.men jag önskar att jag tog mig tid att göra det, det är ju mycket miljövänligare och man kan ju spara en hel del pengar. dessutom är det ju mycket äckligare att köpa nytt egentligen, de flesta tvättar ju inte kläderna flera gånger innan barnen använder den och alltså måste gå omkring i kläder fulla av kemikalier och skit.Jag köper därimot gärna secon hand till mig själv, älskar att leta tills man hittar den där perfekta skinnjackan som redan är perfekt sliten eller de där riktigt snygga skorna som man kommer vara ensam om.
    Ja många tvättar inte klläderna innan de används faktiskt.. konstigt..

Jag hade BARA tagit på barnet helt nya plagg om hon hade kissat ner sig och man inte har ombyte med sig och råkar vara på ett köpcentrum..
  • D med N och A

Då skulle jag vilja se deras min när jag berättar att vi köpt tygblöjor begagnat.

• Blå Flygare

Tyvärr köper jag inte begagnat. Tycker det är för svårt att köpa på t.ex. tradera eftersom stl kan skilja sig så åt. Jag hade gärna köpt begagnat i secondhand-butik, men vet ingen sån i närheten.

Visst kan det lukta konstigt om kläderna när man tar hem dem, men det gör ju nya kläder med! Konstiga kemikalier som man inte vet vad det är, och provat av främlingar och tagits i av massor med fingrar. Men man tvättar ju kläderna innan man använder dem!

• Rokka Jill

D med N och A skrev 2008-09-03 20:25:49 följande:

Då skulle jag vilja se deras min när jag berättar att vi köpt tygblöjor begagnat.
    Hej du. Jag har aldrig fattat det med tygblöjor.
    Är det en insats i som man tvättar??
    Vad gör man när ungen bajsar typ på köpcentrum?
    tömmer blöjan och plockar ur "insatsen"? slänger man den då? Jag har varit mycket nyfiken
  • Blå Flygare

Rokka Jill skrev 2008-09-03 20:31:12 följande:

D med N och A skrev 2008-09-03 20:25:49 följande:Hej du. Jag har aldrig fattat det med tygblöjor.Är det en insats i som man tvättar??Vad gör man när ungen bajsar typ på köpcentrum?tömmer blöjan och plockar ur "insatsen"? slänger man den då? Jag har varit mycket nyfiken
    Det finns lite olika varianter. Dels enkelt tyg som suger upp och som vecklas ut när man tvättar, dels blöjbyxor med en ficka i som man stoppar in ett sugande inlägg i.
    Om man är ute gör man som hemma. Tömmer bajset i en toalett och stoppar sen blöjan i en tvättpåse. Många väljer dock att bara använda tyg hemma och har engångs när de är på stan/hos folk. Det är ju inte så lätt att tömma bajset när de ammas, man kan behöva skölja i toaletten och då blir det lite söligare att släpa med sig sen.
Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???