• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Majras
    mamma är bäst skrev 2008-09-01 19:44:45 följande:
    Hur tänker du då?
    Tycker det känns lite "äckligt" att mina barn ska bara något närmast kroppen som någon okänd har haft.
  • xenaa
    Majras skrev 2008-09-01 20:04:48 följande:
    Tycker det känns lite "äckligt" att mina barn ska bara något närmast kroppen som någon okänd har haft.
    Men det är inte som att det är en gammal gubbe som haft kläderna utan ett barn i samma ålder.

Nä bara bra att köpa beg, så sparar man pengar och miljö.
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • Pallas

Jag tycker personligen att det känns bra mycket äckligare med alla kemikalier som finns i nya kläder. Det tar bra många tvättar innan de försvinner och vår familj slipper mycket av det genom att handla begagnat.

• Majras
    xenaa skrev 2008-09-01 20:07:47 följande:
    Men det är inte som att det är en gammal gubbe som haft kläderna utan ett barn i samma ålder.Nä bara bra att köpa beg, så sparar man pengar och miljö.
    Ja, jag vet, men så funkar jag
    Däremot tar jag gärna emot kläder av kompisars barn för dom vet man ju hur de är skötta
  • Filippa06

Klart det är ban som haft. Men du har ju noll koll på vad det är för folk som haft dem. kanske är en jätte snuskig familj med noll hygien och skitigt hem.

• Pallas
    Filippa06 skrev 2008-09-01 20:09:53 följande:
    Klart det är ban som haft. Men du har ju noll koll på vad det är för folk som haft dem. kanske är en jätte snuskig familj med noll hygien och skitigt hem.
    Men kläderna blir ju rena i tvättmaskinen. Annars vore det ju minst lika äckligt med de egna kläderna efter ett tag.
  • Filippa06

jo det blir de säkert, men jag skulle inte klara det. Skulle inte ens vilja köra dem i min maskin

Är säkert löjlig, men så funkar jag
    Jag vet ju själv att jag är renlig och mina barn med

• Teskedsmamman

Jag köper mycket begagnat, jag budar inte på nåt som ser solkigt ut... och efter snart 400 köp så har jag ännu inte fått hem nåt som jag inte är nöjd med.
    Handlar en hel del på myrornas och röda korset också...

Jag ser absolut inget fel i det! Tvärtom är jag både ekonomisk och klimatsmart.

Triss i killar!!!!!!!! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • mamma är bäst

Men ni som tycker att det är ohygieniskt - alla som har hanterat de nya kläderna på väg från fabrik till butik, tror ni inte att en och annan bakterie hänger med där? För att inte tala om alla kemikalier? En tvättmaskin är ju till för att tvätta RENT, eller hur?

• Majsan70

Vi köper inte begagnat. Våra barn har rätt till nya snygga kläder. Vi har råd till det o jag tog mig råd till det även när jag var ensamstående med dålig lön. De har heller aldrig behövt ärva efter varandra med undantag av vissa speciella plagg.

Att handla begagnat känns meckigt. Det är svårt att hitta nåt som ser så bra ut att jag skulle vilja ha det. Att handla på tradera o såna ställen känns bara xtremt jobbigt.

Sen lägger jag iofs inga värderingar i hur andra gör.

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???