• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Moment22

majsan70: vad bra, då kanske mina kan få köpa dem av dina sen? Jag köper nämligen inget skit, vare sig nytt eller begagnat utan mina bar har kvalitetskläder som ibland är nya och ibland gamla. Dessutom måste ju nån sponsra dina klädköp.

• Moment22

HAR NI TÄNKT PÅ...

att så fort ett plagg är använt någon enda gång så räknas det som begagnat ALLTSÅ köper ni som inte använder begagnat kläder konstant för ni kan ju inte använda dem två gånger.

• Majsan70
    Moment22 skrev 2008-09-02 19:07:44 följande:
    majsan70: vad bra, då kanske mina kan få köpa dem av dina sen? Jag köper nämligen inget skit, vare sig nytt eller begagnat utan mina bar har kvalitetskläder som ibland är nya och ibland gamla. Dessutom måste ju nån sponsra dina klädköp.
    Jag säljer inga kläder vidare. Jag skänker till välgörande ändamål som tex. just nu en kvinnojour.

Jag skrev i mitt inlägg att jag inte dömer någon för hur de gör o varför skall jag dömas för att jag köper nya saker till mina barn?
    Sponsrar mina klädköp gör jag själv genom mitt jobb. Vem sponsrar dina? Du själv gissar jag på?
  • Pormoicheia

Handlar i princip bara secondhand åt både mig och barnen.

Visst kan det köpas något nytt bland, men t.o.m. då har jag min gräns för vad plagget får kosta.

• Helena 79

Jag brukar gå på klädbytardagar. Där kan man hitta en del fina plagg. Satsar då framförallt på den dubbla uppsättningen som behövs på dagis. Ett par regnkläder för 40 :- och stövlar för 10:- känns väldigt bra i plånboken.

Är för tanken att återanvända saker. Det är så mycket slit och släng i samhället. Att tvätta ett plagg innan användning känns inte som en stor grej. Maskinen går ju ändå för jämnan.

• Ullis 10
    Moment22 skrev 2008-09-02 19:09:22 följande:
    HAR NI TÄNKT PÅ...att så fort ett plagg är använt någon enda gång så räknas det som begagnat ALLTSÅ köper ni som inte använder begagnat kläder konstant för ni kan ju inte använda dem två gånger.
    Haha. Kul.

Nä, köper ej kläder som andra använt varken till mig eller barnen. Men alla gör väl som de vill!
  • Ullis 10
    Corpset skrev 2008-09-02 08:40:10 följande:
    Tja, du bör tvätta alla kläder innan de används ändå. Det är ingen tillfällighet att folk som arbetar i butik med att hantera kläder oftast har skyddshandskar.
    Oj, var då?
  • Ullis 10
    Majsan70 skrev 2008-09-02 20:46:47 följande:
    Jag säljer inga kläder vidare. Jag skänker till välgörande ändamål som tex. just nu en kvinnojour.Jag skrev i mitt inlägg att jag inte dömer någon för hur de gör o varför skall jag dömas för att jag köper nya saker till mina barn?Sponsrar mina klädköp gör jag själv genom mitt jobb. Vem sponsrar dina? Du själv gissar jag på?
    Håller med dig i allt. Skulle nog i de flestas ögon vara alltför glad i att köpa kläder till mina barn men JAG betalar dem. Därefter går de till soc. via en kompis.
    Detta är visst alltid ett känsligt ämne.
  • Majsan70

Ullis 10 skrev 2008-09-02 21:00:22 följande:

Håller med dig i allt. Skulle nog i de flestas ögon vara alltför glad i att köpa kläder till mina barn men JAG betalar dem. Därefter går de till soc. via en kompis.Detta är visst alltid ett känsligt ämne.
    Ja det är känsligt och tydligen får man inte tycka mot majoriteten. *suck* Jag bryr mig inte ett dyft om hur andra gör, men JAG eller VI (familjen) rättare sagt köper inte begagnat.
  • Moment22

Majsan: kanon att du skänker vidare det borde fler göra, själv lägger jag å lager.. till inge nytta. Jag köper inte heller begagnat, mest för att jag inte hittar det jag vill ha, men jag förstår de som gör det för att de inte har råd. Jag köper det som "ropar" på mig, det kan vara nåt knalloranget eller nåt med skojsigt tryck, mina barn har personliga kläder som är dem, oki det blir inte sååå personligt på Lindex men du förstår nog hur jag menar.

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???