• mamma är bäst

Okej att köpa begagnade barnkläder???

Ibland träffar jag på folk som med äcklad min säger att de aaaaldrig någonsin skulle kunna köpa begagnade kläder till sina barn.

Jag blir förundrad. Visst, har man massor av pengar som man inte vet vad man ska göra med kan man ju köpa allt nytt. Själv är jag ensamstående med två barn som växer så det knakar. De går dessutom på dagis och sliter kläder och fläckar ner sig. Handlar ofta begagnade kläder på t ex Tradera. Dels har jag inte råd att handla så mycket nytt och dels tycker jag att det är onödigt till dagiskläder. Skulle gråta blod om barnen haft sönder sina nya kläder på dagis. Min dotter t ex, kom hem och hade rivit upp hela låret på ett par jeans, gick inte att laga. Dessa betalade jag totalt 48 kr för inkl frakt på tradera. Hade dessa kostat 249 kr på HM hade det svidit rejält.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???
  • Moment22

jag undrar...

* Är det många här inne som handlar på P.op? Isf vad är det som är så speciellt med den affären? Ja de har kvalitet, men jag som har två barn som växer undrar lite varför man köper ex byxor för 200:- paret när man behöver typ 8 par byxor (några par på dagis) per årstid det blir ju 24 par per år för summan av 4800:- (bara byxor)

* Är det nån som handlar på kappahl, Lindex HM etc? Eller var handlar ni barnkläderna?
    Jag tycker inte om dussinvaror för jag vill ha personlighet i kläderna men å andra sidan så har jag inte obegränsat med pengar som student man är.

• Masmamma

Ser absolut inget fel i att handla eller använda begagnade barnkläder. Mina barn har mycket ärvda kläder och jag har även köpt lite begagnat till dem då och då. Så länge de har hela och rena kläder på kroppen så bryr jag mej inte speciellt mycket ärligt talat om det är andra barn som har använt kläderna före dem

• Pallas
    Majsan70 skrev 2008-09-02 21:04:19 följande:
    Ullis 10 skrev 2008-09-02 21:00:22 följande:
    Ja det är känsligt och tydligen får man inte tycka mot majoriteten. *suck* Jag bryr mig inte ett dyft om hur andra gör, men JAG eller VI (familjen) rättare sagt köper inte begagnat.
    Tolkade jag ditt inlägg fel när jag tolkade det som att ni inte köper begagnat för att era barn har rätt till snygga kläder?
  • Teskedsmamman
    Ullis 10 skrev 2008-09-02 21:00:22 följande:
    Håller med dig i allt. Skulle nog i de flestas ögon vara alltför glad i att köpa kläder till mina barn men JAG betalar dem. Därefter går de till soc. via en kompis.Detta är visst alltid ett känsligt ämne.
    Det är ett känsligt ämne eftersom de som bara köper nytt till sina barn har en tendens att framstå som "fy vad ÄCKLIG du är som sätter begagnade kläder på ditt barn, fattiga råtta"... Jag säger inte att folk menar så, men många skriver så man kan lägga den tolkningen i det...

För mig handlar det absolut inte om pengar eftersom jag handlade mest begagnat innan jag blev arbetslös och hade en inkomst på över 300 000/år, nu har jag högre FP än de flesta men handlar ändå begagnat, jag ser inte att jag har anledning att gnugga någon stackare med att "ha! jag köper bara nya kläder, fast jag skriver att var och en gör som de själva vill och att jag inte ser ner på de som köper mycket begagnat".

Det ska alltid till en lång utläggning om VARFÖR, jag köper mycket begagnat OCH nya kläder på tradera - punkt slut.
    Triss i killar!!!!!!!! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Helena78

Jag köper nytt till dottern. Jag älskar att shoppa kläder till henne & jag skulle inte vilja köpa begagnat åt mig själv så varför ska jag köpa begagnat till henne!?

MEN, jag dömer ingen... visst kan man hitta massor med fina & fräscha kläder på Tradera, klädbytardagar mm & alla får ju göra hur de vill! Alla kanske inte har råd att köpa nytt varje gång barnen behöver nya kläder, eller har tid & lust att springa runt på stan & shoppa kläder...

Kommentera gärna & lämna en rad eller två i gästboken ... www.nogg.se/helena78
  • Filippa06
    Svar på #42
    Men begagnat av sej själv är ju inte begagnat!! Jag köper dem ju iaf nya och inte begagnade...

Förstår inte att sånt här kan uppröra så mycket, det är supermånga som handlar begagnat till sina barn. Jätte bra, miljövänligt osv. Tycker det är duper att det oxå finns såna alternativ för studenter osv... Även ni som har pengar som villhandla så.

Men vi är även många som vill köpa nytt, låt oss få göra det!
    Jag köper nytt av en anledning, jag älskar shopping älskar att strosa runt i butiker och välja snygga kläder. För hittar jag ngt finns det massor av storlekar och alltid ngt som passar.
    Älskar känslan av nytt fräscht och bara ngt som jag har använt. handlar både dyra märkeskläder och billiga H&M trasor Jag lägger flera tusen på barnkläder varje månad och även till mej själv, lite av en hobby
    Tanken på att köpa begagnat lockar inte alls, skulle inte ens komma på tanken med allt nytt som ramlar in i affärerna hela tiden
  • Filippa06

Sen att jag som är en av dem som aldrig skulle handla begagnat av okända på tradera loppis osv, sen att jag tycker det är äckligt. JA det tycker jag, tycker inte det är äckligt att andra gör det, men jag tycker det känns äckligt att ha begagnat på mej. Köpte en gång på secondhand ett par byxor, jag tvättade dem 3 ggr i 60 grader men de kändes ändå inte rena, kände mej ofräsch hela dagen. Så jag slängde dem och kommer aldrig mer köpa så, till varken mej eller barnen....

• Sallisen

Köper väldigt gärna begagnat, ofta hittar man ju plagg som ser i princip nya ut - för ett mycket bra pris! Så varför inte köpa begagnat, är min fråga?

Sonen ärver mycket från sin kusin också, det är ju toppen!

Jag älskar att köpa nya kläder också, det ena behöver ju inte utesluta det andra!

• mina små kämpar

jag köper gärna begagnat speciellt till mina 2 flickor,
    den ena går på dagis och där tycker jag begagnade kläder är perfekt,

men även den lite större tjejen när hon är ute och leker

man kan få tag på otroligt fina kläder en del ser i princip nya ut, det är ju dem man vill ha

men jag älskar verkligen att köpa nya kläder med, men till lek vill jag ha kläder de ej behöver vara rädda om

Svar på tråden Okej att köpa begagnade barnkläder???