• Frannyfine

Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?

Min son är 3 år. Han är en glad pratkvarn. Pratar och tjatar hål i skallen på mig från det att han slår upp ögonen tills han somnar. Han pratar i sömnen med...
    Hans ordförråd är rikt och han är framåt och självsäker till sättet.. Glad och påhittig. Det är MYCKET fart i honom han är inte still mer än han måste under dagen. "
    Han går i förskola har gjort sen han var ett år.
    Han håller på och byter tillbaka till sin gamla avdelning just nu..Kan det vara något sånt? Han är ju överlycklig för att få vara där.Inget ängslig eller orolig så jag tror inte det är det heller..
    Nu undrar jag. Jag har själv inte en blekaste..
    De sista två veckorna har han börjat stamma??
    Helt ur det blå.. Bara denna helgen har det tilltagit..

Han stammar länge..Tycker jag.. det kan ta upp till 20-30 sek innan han får fram saker.
    Inte hela tiden men kanske var tionde mening eller så..
    Vet någon av er varför?
    Jag har ingen erfarenhet av detta alls så jag gissar för mig själv tills jag vet..
    Men dela gärna med er om vad ni tror orsaken är.
    Ska prata med BVC imorgon men dom har inte alltid svar på saker och jag känner att jag vill bemöta problemet på rätt sätt..

Jag blir kanonglad för alla råd,tips och erfarenheter om era barn har stammat kortvarigt eller långvarigt och hur ni gjort och om det försvunnit och om ni vet orsaker..
    Jag blir jätte bekymrad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-31 23:07:07:
    Jag vill tacka och bocka till alla som supportat mig i denna tråd!
    Jag tänke bara tala om att problemet är nästan borta.. Vi märker att det kommer då och då när sonen är under stress och när han har bråttom och är ivrig men annar shar det nästan försvunnit. Vad som var lite annorlunda märkte vi i somras att varje gång vi åkte till Öland så tilltog det och försvann lika fort vi kom hem igen.. Kanske nåt i luften..hihi

Men iallafall så tack till er som var här och hjälpte en nervös mamma!

• Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?
  • karinda

Glad pratkvarn låter utmärkt tycker jag! Bådar gott.

Jag blir arg när du berättar om din svärmor! Neeeej man får inte härmas! Jag hoppas att ni hittar ett sätt att få henne att förstå det. Nu spekulerar jag lite: Hon kanske är väldigt orolig och vet inte hur hon ska hantera det, och så blir det bara helt fel. Men jag känner ju inte henne... Vore ju jättebra om hon kunde få läsa något, så att hon lugnar ner sig ett par hekto. Det är helt okej att vara en tigermamma när någon gör något man inte gillar mot ens barn, det tror jag att alla här skriver under på. Fortsätt gärna att berätta hur det går!

• Frannyfine

vet du Karinda.. Jag känner ju tyvärr henne och jag vet att de är inte för att hon är orolig.. Hon är osäker för nu är vi ute på ett område när jag för tillfället tack vare dig och de andra har ett försprång i kunskap och det tål hon inte..Eftersom hon vet och kan allt så är en sån sak som detta värsta knäcken för henen. Inte för att det är synd om vår treåring som kämpar med orden och är själv förvånad över detta. Nej det är synd om henne för i detta fallet vet jag mer än hon och till och med hennes son,min sambo, vet mer och det tål hon inte..

• karinda

Knepigt! Hoppas att hon försöker lösa det genom läsa på lite...

• Miss Daisy

Franny Fine! So mjag skrev tidigare så vet jag inte om Per Alm menade att dyslexi och stamning hör ihop, jag tror mer att han gör en liknelse, så tolkar jag det han skriver. Kopierar in texten igen:

" Jag tror att stamning kan ses som en parallell till dyslexi. Vid både dyslexi och stamning finns grundorsaken i hjärnan, men vid dyslexi så påverkas läs-och skrivförmågan, medan det är styrningen av talet som påverka vid stamning. Eventuella psykologiska problem som talrädsla är i förstsa hand en följd av stamningen, inte en orsak till den- man börjar inte stamma för att man är nervöst lagd. Men tidspress, talrädsla och osäkerhet i sociala situationer gör stamningen värre."

• Miss Daisy

Men vad är det för dum svärmor du har!! Hon verkar ju inte riktigt klok.

• Madden

Min mammas dagbarn har oxå börjat stamma nått fruktansvärt, Man hör knappt va han säger.. Å mamma säger att det e vid 3 års ålder sånt uppstår. En del kan vara lite nervositet oxå.

• karinda

En sak har Frannyfines svärmor tyvärr rätt i, och det är att internet kanske inte är den mest tillförlitliga kunskapskällan. Just om stamning finns massor av fördomar och felaktiga föreställningar som folk frikostigt delar med sig av eftersom de tror att det är sant, så det gäller att inte tro på allt. (Det här riktar jag inte till någon särskild skribent i tråden, utan det gäller förstås internet i allmänhet.)

Ex: Många säger att man inte stammar när man sjunger, så därför kan man "sjungprata" så slipper man stamma. Visst finns det många stammare som inte stammar när de sjunger, men det gäller inte alla. Att sjunga istället för att prata skulle ju låta rätt knäppt, och grejen är ju att man vill prata "normalt" som alla andra.

Ett till ex: Många tror att man stammar _för att_ man är nervös eller har något psykiskt problem. Fel! Se Pizans utmärkta val av citat ur Per Alms bok några inlägg ovanför detta. Däremot kan man självklart bli nervös eller tyst eller så för att man vet att stamningen kan ställa till det för en när man minst anar det.

• Frannyfine

Det verkar som att sonens stammande dämpats en aning.. Hans språk har ändrats de senaste dagarna. Jag ropar väl inte hel än men det kanju hända att det var dags för ett nytt utvecklingssteg och att det har han tagit nu. Vi får vänta och se..

• Frannyfine

Jag vill tacka och bocka till alla som supportat miog i denna tråd!
    Jag vet inte om någon av er ser att jag skriver här nu men jag tänke bara tala om att problemet är nästan borta.. Vi märker att det kommer då och då när sonen är under stress och när han har bråttom och är ivrig men annar shar det nästan försvunnit. Vad som var lite annorlunda märkte vi i somras att varje gång vi åkte till Öland så tilltog det och försvann lika fort vi kom hem igen.. Kanske nåt i luften..hihi

Men iallafall så tack till er som var här och hjälpte en nervös mamma!

• Frannyfine

speciellt tack till Karinda och Pizan..

Det låter som att jag ska få en grammy..hihi

• Madden

De brukar ha en viss period i den åldern som de stammar. Sen avtar det..

• Tips2014

Hej alla! 
    Vill bara dela med mig av en min historia som kanske kan vara till hjälp för någon. Min son började plötsligt vid 3,5 års ålder stamma. Det blev mer och mer och mer. Jag blev orolig och tyckte synd om honom, då han en morgon stammade fram (i stor  frustration): - Jjjjag kakakakan iiinte sssäääga nånnånånåting!!!!
    Jag är intresserad av kost och hur kosten påverkar oss människor. Alla har vi nog märkt hur barn blir efter dom fått för mycket sötsaker?
    När sonen hade nattskräck så hjälpte  Omega 3, Eskimo kids. Efter bara en vecka var nattskräcken HELT borta, efter månader av jobbiga nätter.
    Så det första jag kom att tänka på när sonen började stamma var att jag slutat ge omega 3. Inhandlade direkt Pharbio Omega 3 kapslar på Apoteket och började ge dom. När det gått 1-2 veckor och jag inte märkte nån förbättring med stamningen så satt jag en hel dag och googlade sambandet mellan stamning och kost. Då hittade jag en man som stammat hela sitt liv och ingen kunde hjälpa honom förrän en doktor en dag gav honom mag-probiotika och på nån vecka hade han slutat att stamma!!
    Det lät galet men varför inte prova, tänkte jag och gav sonen magdroppar från Apoteket. Första dagen märkte jag DIREKT skillnad, dag 2 var stamningen halverad och dag 3 HELT borta!!! Jag har ingen aning om det är en ren slump, men faktum är att han får droppar och omega 3 varje dag nu och stammar inte längre! Hoppas att detta inlägg kan hjälpa någon

Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?