• Frannyfine

Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?

Min son är 3 år. Han är en glad pratkvarn. Pratar och tjatar hål i skallen på mig från det att han slår upp ögonen tills han somnar. Han pratar i sömnen med...
    Hans ordförråd är rikt och han är framåt och självsäker till sättet.. Glad och påhittig. Det är MYCKET fart i honom han är inte still mer än han måste under dagen. "
    Han går i förskola har gjort sen han var ett år.
    Han håller på och byter tillbaka till sin gamla avdelning just nu..Kan det vara något sånt? Han är ju överlycklig för att få vara där.Inget ängslig eller orolig så jag tror inte det är det heller..
    Nu undrar jag. Jag har själv inte en blekaste..
    De sista två veckorna har han börjat stamma??
    Helt ur det blå.. Bara denna helgen har det tilltagit..

Han stammar länge..Tycker jag.. det kan ta upp till 20-30 sek innan han får fram saker.
    Inte hela tiden men kanske var tionde mening eller så..
    Vet någon av er varför?
    Jag har ingen erfarenhet av detta alls så jag gissar för mig själv tills jag vet..
    Men dela gärna med er om vad ni tror orsaken är.
    Ska prata med BVC imorgon men dom har inte alltid svar på saker och jag känner att jag vill bemöta problemet på rätt sätt..

Jag blir kanonglad för alla råd,tips och erfarenheter om era barn har stammat kortvarigt eller långvarigt och hur ni gjort och om det försvunnit och om ni vet orsaker..
    Jag blir jätte bekymrad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-31 23:07:07:
    Jag vill tacka och bocka till alla som supportat mig i denna tråd!
    Jag tänke bara tala om att problemet är nästan borta.. Vi märker att det kommer då och då när sonen är under stress och när han har bråttom och är ivrig men annar shar det nästan försvunnit. Vad som var lite annorlunda märkte vi i somras att varje gång vi åkte till Öland så tilltog det och försvann lika fort vi kom hem igen.. Kanske nåt i luften..hihi

Men iallafall så tack till er som var här och hjälpte en nervös mamma!

• Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?
  • Jenna82

Oftast då dom stammar så har d o göra med att dom vill få allt sagt på en gång o så snabbt som möjligt. Tror att d går över med tiden! :)

• Gisse the one and only

Stammar ditt barn?
    Upprepa gör vi väl alla, inte minst barn. De är ivriga, vill gärna berätta vad de har gjort på dagis eller i skolan och vill ha din uppmärksamhet. Detta brukar gå över efter ett tag. Stamning däremot är inte detsamma. 4% av alla barn stammar, oftast börjar det i 3-7 årsåldern. Att pojkar stammar är 4 gånger vanligare än flickor. När ett barn får tydliga svårigheter att säga vissa ord, tittar bort, avbryter sin mening och inte gärna berättar något, ska man inte avvakta för att se om stamning "växer bort", eller tiga ihjäl problemet för att inte "väcka björnen som sover". Sifforna visar tydligt: 1% av alla barn stammar även i vuxen ålder! Och björnen? Den har väckts för länge sedan av blickar, ord och handlingar av omgivningen.

När ska man söka hjälp? Svaret är enkelt. Om ditt barn börjar halta, vad gör du då? Just det. Du söker hjälp av en expert, i detta fall av en logoped. Om inte den finns eller om väntetider är för långa kan en talpedagog överbrygga väntetiden. Tyvärr behövs på vissa ställen remiss av en läkare, som i många fall inte har kunskap om stamning och även om du får remiss är väntetiderna långa. Ge inte upp!!! Ditt barn, men även ni som föräldrar, har rätt att få information om stamning, personlig stöd och övningar.

Vad kan ni göra? Ge ditt barn tid att prata. Om du inte har tid just då, tala om det, men ge barnet då en pratstund senare, där du sitter lugnt, lyssnar, behåller ögonkontakt och väntar. Sakta ner ditt eget och familjens taltempo. Ställ inte bara frågor. Berätta istället, så börjar barnet fylla på senare. Använd inte för svåra ord. Kritisera inte talet, men beröm inte heller "flytet". Avbryt inte och fyll inte i. Då tar du bort talet ifrån barnet och lyssnar på hur barnet pratar och inte VAD det har att säga. Det viktigaste är att barnet vågar säga det det vill säga, med eller utan stamning. Det kanske låter enkelt, men för den som stammar är det absolut ingen självklarhet!

• Miss Daisy

Jag kan rekommendera en bok som heter Stamning och är skriven av Per Alm. Det fanns i varje fall förut att köpa via Sveriges stamningsföreningars riksförbund, SSR.

• karinda

Läs här om stamning, klicka vidare på "föräldraråd" för lite mer tips:

www.ltv.se/LTVTemplates/LTVPage.asp

Sveriges stamningsföreningars riksförbunds hemsida har massor med bra länkar:

www.stamning.se

Be BVC om remiss till logoped! Det är aldrig fel att söka tidigt. Hoppas att det ordnar sig!
    /karinda

• Miss Daisy

Jag kopierar här en liten text ur boken med Per Alm's förklaring över om stamningens biologiska grund:

" Stamning är ett talproblem med biologisk grund: hjärnans styrning av talet är instabil, vilket ger en tendens till avbrott i talet. Den grundläggande tendensen till avbrott i talet påverkas i viss mån av miljö och psykologiska faktorer."
    Jag tror att stamning kan ses som en parallell till dyslexi. Vid både dyslexi och stamning finns grundorsaken i hjärnan, men vid dyslexi så påverkas läs-och skrivförmågan, medan det är styrningen av talet som påverka vid stamning. Eventuella psykologiska problem som talrädsla är i förstsa hand en följd av stamningen, inte en orsak till den- man börjar inte stamma för att man är nervöst lagd. Men tidspress, talrädsla och osäkerhet i sociala situationer gör stamningen värre.

Och senare skriver han:
    " Talet styrs normalt av den vänstra hjänrhalvan. Om hjärnans talfunktion störs av andra delar av hjärnan kan resultatet bli avbrott i talet. I en del fall kan det vara en konflikt mellan talcentra i vänstra hjänrhalvan och det i höger hjärnhalva-att den högra "hjärnhalvan lägger sig i " uppgifter som den högra hjärnhalvan normalt ska sköta. Man kan säga att det blir som två kaptener på ett skepp"

• Lycka80

Så är det precis med min busunge, men han är så ivrig att det kan ta en halv- till en min innan han får fram vad han vill.
    Speciellt om det är något som han verkligen vill att man lyssnar på..
    Men det är väl bra att titta upp om du är orolig för honom..
    Hoppas det går bra..

• JadziaDax

Man kan också förenklat säga att när det handlar om barnstamning och inte en bestående stamning, så kan man tänka sig att i barnets hjärna finns mer prat och ett större ordförråd än vad barnet klarar av att uttrycka. Effekten blir då en viss stamning. Jagar man inte upp sig och stressar barnet så går det över av sig själv.

Sedan finns psykologiska orsaker också, men då brukar stamningen oftast uppträda i andra åldrar än de här typiska åldrarna (Oftast mellan 3-6 år).

• Frannyfine

Jag bockar och niger och tackar alla er som hittills svarat för jag har fått massor att reflektera över..

Tex pratar jag själv oerhört fort och det blir jag ofta tillsagd om.Flera gånger per dag.. Det kan ju bidra.Jag är en stressad person och det kan ju bidra till att han försöker anpassa sig till mitttempo.
    OCh sen händer det en hel del just nu iofs..Avdelningsbyte.Vi väntar syskon och detgrunnar han på en del och frågar..
    Och jag har märkt att hans språk förändrats sista tiden..Han utvecklas samtidigt som han stammar märker jag. det kan ju var aför mycket "inlärning" på gång..

Angående logoped så känner jag attdet ska jag be om att få träffa.. Frågan är om man kan träffa en sån utan att barnet är med för jag vill inte dra uppmärksamhet till det han gör. Jag skulle tycka att det vore större chans att det försvinner om han själv inte blir för medveten..Ett besök hos en "doktor" som pratar om detta kanske inet är bra att börja med.. hm

Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?