Inlägg från: Frannyfine |Visa alla inlägg
  • Frannyfine

Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?

Min son är 3 år. Han är en glad pratkvarn. Pratar och tjatar hål i skallen på mig från det att han slår upp ögonen tills han somnar. Han pratar i sömnen med...
    Hans ordförråd är rikt och han är framåt och självsäker till sättet.. Glad och påhittig. Det är MYCKET fart i honom han är inte still mer än han måste under dagen. "
    Han går i förskola har gjort sen han var ett år.
    Han håller på och byter tillbaka till sin gamla avdelning just nu..Kan det vara något sånt? Han är ju överlycklig för att få vara där.Inget ängslig eller orolig så jag tror inte det är det heller..
    Nu undrar jag. Jag har själv inte en blekaste..
    De sista två veckorna har han börjat stamma??
    Helt ur det blå.. Bara denna helgen har det tilltagit..

Han stammar länge..Tycker jag.. det kan ta upp till 20-30 sek innan han får fram saker.
    Inte hela tiden men kanske var tionde mening eller så..
    Vet någon av er varför?
    Jag har ingen erfarenhet av detta alls så jag gissar för mig själv tills jag vet..
    Men dela gärna med er om vad ni tror orsaken är.
    Ska prata med BVC imorgon men dom har inte alltid svar på saker och jag känner att jag vill bemöta problemet på rätt sätt..

Jag blir kanonglad för alla råd,tips och erfarenheter om era barn har stammat kortvarigt eller långvarigt och hur ni gjort och om det försvunnit och om ni vet orsaker..
    Jag blir jätte bekymrad..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-31 23:07:07:
    Jag vill tacka och bocka till alla som supportat mig i denna tråd!
    Jag tänke bara tala om att problemet är nästan borta.. Vi märker att det kommer då och då när sonen är under stress och när han har bråttom och är ivrig men annar shar det nästan försvunnit. Vad som var lite annorlunda märkte vi i somras att varje gång vi åkte till Öland så tilltog det och försvann lika fort vi kom hem igen.. Kanske nåt i luften..hihi

Men iallafall så tack till er som var här och hjälpte en nervös mamma!

• Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?
  • Frannyfine

Pizan hur gammal var din son vid dagisgrejen? Anade ni att han inte trivdes eller hur kom ni på det? Jag känner mig själv rätt säker på att han trivs men man vet ju inte..

• Frannyfine

Jag bockar och niger och tackar alla er som hittills svarat för jag har fått massor att reflektera över..

Tex pratar jag själv oerhört fort och det blir jag ofta tillsagd om.Flera gånger per dag.. Det kan ju bidra.Jag är en stressad person och det kan ju bidra till att han försöker anpassa sig till mitttempo.
    OCh sen händer det en hel del just nu iofs..Avdelningsbyte.Vi väntar syskon och detgrunnar han på en del och frågar..
    Och jag har märkt att hans språk förändrats sista tiden..Han utvecklas samtidigt som han stammar märker jag. det kan ju var aför mycket "inlärning" på gång..

Angående logoped så känner jag attdet ska jag be om att få träffa.. Frågan är om man kan träffa en sån utan att barnet är med för jag vill inte dra uppmärksamhet till det han gör. Jag skulle tycka att det vore större chans att det försvinner om han själv inte blir för medveten..Ett besök hos en "doktor" som pratar om detta kanske inet är bra att börja med.. hm

• Frannyfine

som sagt jag har för bråttom för jag "glömmer" hela tiden läsa igenom det jag skrivit innan jag klickar in det.Därav alla stavfel..Hopplös..

Det med dyslexi var en intressant tanke för det har en av mina bröder.Svår sån och min sambo,sonens pappa har också en rejäl sån variant så det kanske kan vara ett observandum..

Gudars va bra med att ni är så många som vet och kan lite..

• Frannyfine

Min son har inga som jag känner till som stammar som han umgås med.. Men visst härmar han.. Hade Pippi gått i overall på sommaren så hade nog han det med..

• Frannyfine

tackar karinda.. lite kul sagt att du efter en dag pratar lite mer oflytande..hehe

Du har rätt i att man inte ska smyga runt problemet heller.. Min tanke är också men det kan inte ni veta att min svärmor är lite dramaqueen så det var hon som "uppmärksammade" oss på detta genom att oja sig..Sucka pusta.Prata om att oj hur ska det bli i skolan. Nu kanske han hamnar utanför..bla bla tjöt och mera tjöt..Gäll högljudd röst som om han hade medvetet hoppat i hennes rabatt.. Allt när lillputte står bredvid och tittar och lyssnar.Jag blev skitarg!! Så min sambo och jag har bestämt att för hennes del så är det inga kommentarer alls som gäller.Däremot är vi som sagt lite osäkra på oss själv och hur vi ska göra.. Tror du som logoped att jag behöver sansa mitt sätt att tala och vara för att inte försämra?

• Frannyfine

Det är ju svårt också när jag själv inte har dierkt känt någon som stammat och jag inget kan eller vet för man vill ju inte göra "fel". Och man vill inte göra saker som förvärrar.. och sen har jag inte vant mig än så nästan varje gång så står jag nästan och tänker vad hände nu? för det har ju inte varit så länge och man är ju van vid att hans svada är lika rapp som min..

• Frannyfine

karinda tro mig att bara 30 sek blir svårt för moi i början..men ok lite i taget..
    Sambon blir nog int eledsen han heller.Han är en ganska tystlåten typ från norrland som gärna nickar och ummar medans jag babblar för han säger alltid att han inte får in något emellan
    och mina vänner kan säga till mig att "nu får du lugna ner dig lite för ingen fattar ändå vad du säger"
    Sicken utmaning...Men om jag klarar att prata tydligt och långsammare till dom gamla när jag jobbade med det så borde det gå nu..

• Frannyfine

fler med erfarenhet eller tankar i ämnet?

• Frannyfine

Pizan det är guld värt..Lite stavfel står jag lätt ut med.. Verka vara en bra bok det där.. TAck för att du orkar skriva lite ur den utan att storkna!

• Frannyfine

någon mer? jag vill gärna ha massor med tankar så kan jag veta mer..

• Frannyfine

tack bast och vombell för att ni delar med er av det..Jag hoppas och tror också att det säkert komemr att försvinna men man får sig en tankeställare..Jag lyssnar redan mer uppmärksamt på vad han säger för att han ska få prata i lugn och ro och det borde jag ju alltid ha gjort egentligen.. men ni vet hur det är..Man är lite disträ och stressad ibland..

Pizan det är konstigt att det ska behöva tjafsas om sånt? Borde vara självklara grejer tycker jag..

• Frannyfine

i eftermiddag var vi hos sonens farmor..Sylvester började stamma rejät när han skulle säga en sak till henne när vi skulle åka..Hon skrattade och sa nej nu larvar han sig bara och backade från bilen..Nej! det gör han inte sa jag och då hade sambon redan sagt till henne TRE gånger ikväll att inte göra såna stuntsaker..Jäkla kärring)ursäkta)
    När vi förklarade sitsen för henne och sambons storebror ikväll så sa hon emot min sambo TRE gånger att det kan INTE ha någonting med dyslexi eller något liknande att göra..Vart hade jag hört det undrade hon. Han säger att jag pratade med en på nätet.Då säger hon att "jaja det är just en snygg källa att lita på" (återigen kärring)
    Då sa han att en av de på nätet var logoped så det kan visst stämma.. Det vet jag inet om jag tror på säger hon då?! Vad använder hon skallen til. Hon är jäklar inte lätt att tass med..Jag blir tokig..

• Frannyfine

Tack Nana24...

PIzan jag tycker inte attdet verkar som att han passar in på något av det du skrev..JAg pratade med min sambo och han tycker inte heller det..Dagispersonalen sa efter igår att dom tycker attdet sker mest när han är ivrig och har bråttom nrä han är där iallafall.. Så det är nog nåt övergående..
    Det med din banrflicka är ju hur kass som helst! En fot i arslet är det som gäller på sånt! Precis som du gjorde..
    Ang min svärmor så hjälper det inte att säga som du föreslog. Hon får inte komma hir förrän hon respekterar en sak för hon fattar inte det ändå. Hon går omkring och spelar förorättad och utsatt. Det är synd om henne.VI förstår inte henne och sån skit.. Jag har ända sen sonen var liten sagt till henne att SYLVESTER BEHÖVER INTE "SKYNDA SIG" NÄR HAN ÄTER. låt honom äta färdigt i sin takt. För hon tycker att barnen ska skyffla in mat hela tiden. Jag tycker att man redan från början kan lära sig att njuta av tex god mat och vill mat äta lunch på tjugo min så får man det. Vi har varit rejält osams om det. Senast igår kväll sa hon så igen. Jag sa till henne återigen att han inte måste skynda sig och nu var min sambos bror nere med hans fruoch barn så så svarade hon istälet" jag tänkte bara så han kan komma utoch leka nån gång"...
    Då hade han käkat middag med de andra barnen i TIO min!? Hur kan det vara för långsamt..Ibland du vet så har jag lust att vrida na.....

• Frannyfine

karinda De var PIzan som skrev om det i mitten av sida 2 i denan tråden.. Jag är väl egentligen inte direkt orolig för min sambo har dyslexi och minst en av mina bröder så oddsen för att mina barn ska få det finns ju där och då blir det väl så antar jag.. Jag vet att oavsett hur det blir för min son om några år i livet så kommer han oavsett stammning elelr annat vara en glad pratkvarn om inget annat händer..Men sånt vet manju inte.. Hans natur är sådan och det kan nog ingen stammning eller dyslexi för den delen i världen ändra på tror jag..

Mer skräck från barnets farmor..Ikväll var jag inte med så min sambo berättade detta. Sonen stammade när dom allihop satt och åt middag ikväll och då härmar hon honom! Ohc gör narr av honom..Henens eget barnbarn som är tre år när hon har både två av sina vuxna barn sitter bredvid, en vuxen kvinna och deras tre tonårs barn. hon är nog vetenskapligt bevisat pantad from idag.. Jag frågade min sambo på skarpen vad han sa då men han hade inte funnit sig sa han för att han blev så chockad så han hade inget sagt.. Jag sa till honom att oavsett hur mycket han tycker om sin mamma så ska vi omedelbart göra klart för henne att hon får ALDRIG under några omständigheter kränka mina barn! Nu känenr jag att det är krig..
    Nu har jag fått nog nu tänker jag inte vara en trevlig svärdotter längre för nog är det raka rör som gäller..

Sorry för att gnäll om henne jag skriver här men hon komplicerar saker så hemskt som man funderar över så det räcker.. Hoppas ni har överseende..

• Frannyfine

clara02 det är just så majoriteten har svarat så jag hoppas på attdet är så..

• Frannyfine

vet du Karinda.. Jag känner ju tyvärr henne och jag vet att de är inte för att hon är orolig.. Hon är osäker för nu är vi ute på ett område när jag för tillfället tack vare dig och de andra har ett försprång i kunskap och det tål hon inte..Eftersom hon vet och kan allt så är en sån sak som detta värsta knäcken för henen. Inte för att det är synd om vår treåring som kämpar med orden och är själv förvånad över detta. Nej det är synd om henne för i detta fallet vet jag mer än hon och till och med hennes son,min sambo, vet mer och det tål hon inte..

• Frannyfine

Det verkar som att sonens stammande dämpats en aning.. Hans språk har ändrats de senaste dagarna. Jag ropar väl inte hel än men det kanju hända att det var dags för ett nytt utvecklingssteg och att det har han tagit nu. Vi får vänta och se..

• Frannyfine

Jag vill tacka och bocka till alla som supportat miog i denna tråd!
    Jag vet inte om någon av er ser att jag skriver här nu men jag tänke bara tala om att problemet är nästan borta.. Vi märker att det kommer då och då när sonen är under stress och när han har bråttom och är ivrig men annar shar det nästan försvunnit. Vad som var lite annorlunda märkte vi i somras att varje gång vi åkte till Öland så tilltog det och försvann lika fort vi kom hem igen.. Kanske nåt i luften..hihi

Men iallafall så tack till er som var här och hjälpte en nervös mamma!

• Frannyfine

speciellt tack till Karinda och Pizan..

Det låter som att jag ska få en grammy..hihi

Svar på tråden Min 3-åring har börjat stamma..Helt plötsligt.Varför?