• elinville

Vem har FL yngsta mormor/farmor?

Hej hej alla,
    jag är varken ung mamma eller ung mormor men jag o min mamma började diskutera häromdagen:
    Min kusin fick sitt senaste barn i en ålder av 36 år, vilket idag inte är så ovanligt. Men tiderna har verkligen förändrats, vår mormor blev närmligen mormor första gången när hon var 36 år.
    Vi diskuterade lite om detta och nu blev jag nyfiken: Vem är egentligen den yngsta mormor/farmorn här på FL?
    Det måste ju finnas någon ung mamma som i sin tur hade en ung mamma, eller??

Obs! Detta är alltså bara för att stilla min nyfikenhet, jag är fascinerad av när åldersgränser suddas ut på detta vis.

Maja 070703
  • Svar på tråden Vem har FL yngsta mormor/farmor?
  • m00nfl0wer

Tror mamma var 38år när hon blev mormor första gången. Hon var 19år när hon fick min syster och min syster var 19år när hon fick sin första. Pappa var 43år när han blev morfar första gången. Om jag inte räknat helt galet. Jag blev moster samma år jag skulle fylla 6år.

Jag gav barnbarn för 3år sedan, då var mamma 50år och pappa 55år. Och emellan det har dom blivit både mormor och morfar flera gånger samt farmor och farfar två gånger. (Och mormor och morfar en gång efter att min dotter föddes) Så totalt har dom 9 barnbarn, från 4 barn.

Kan även säga att min mormor är 69år och har mellan 12-15 barnbarnsbarn (Orkar inte räkna mina kusiners barn) och ca 16 barnbarn. Mormor var 16år när min mamma föddes. Ganska kul.

• vivi85

Oki..

Min mamma var 39när hon blev mormor till min största dotter, gammelmormor var 59 till dottern och gammelgemmelmormor var 76.. :)

Alltså:
    vi är 4generationer:

min dotter: snart 2år
    jag: 23 (jag blev mamma när jag var 21)
    mormor: 41 (mormor blev mormor  när hon var 39)
    gammelmormor: 60 (blev gammelmormor när hon var 58)
    gammelgammelmormor: 78 (blev gammelgammelmormor när hon var 76)

• Pözzzz

Min mor var 33 när hon blev mormor till min son Kansk inte var så poppis just då

• cloudberry79

Min mormor var 38 när jag föddes, alltså både hon och min mamma fick sitt första barn vid 19 års ålder. Det fick iallafall mig att bestämma mig för att vänta längre, när jag sett deras liv.

Skillz that Killz 10k+
  • aprilsill
    vivi85 skrev 2008-08-23 23:26:41 följande:
    Oki..Min mamma var 39när hon blev mormor till min största dotter, gammelmormor var 59 till dottern och gammelgemmelmormor var 76.. :)Alltså:vi är 4generationer:min dotter: snart 2årjag: 23 (jag blev mamma när jag var 21)mormor: 41 (mormor blev mormor  när hon var 39)gammelmormor: 60 (blev gammelmormor när hon var 58)gammelgammelmormor: 78 (blev gammelgammelmormor när hon var 76)
    Ni är alltså FEM generationer...
  • En glad tjej

Kom på, vi är också fem generationer. Mina döttrar är 2 resp 0, jag är 30, min mamma är 48, min mormor är 64 och min gammelmormor är 87. Tyvärr har vi ingen kontakt med gammelmormor men hon lever i alla fall.

• buffybus

mamma 45

mormor 63
    svärmor 45
    farmor 70 nånting
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • vivi85
    cloudberry79 skrev 2008-08-24 08:09:48 följande:
    Min mormor var 38 när jag föddes, alltså både hon och min mamma fick sitt första barn vid 19 års ålder. Det fick iallafall mig att bestämma mig för att vänta längre, när jag sett deras liv.
    Ja, just det ja.. haha.. räknade lite fel..
Svar på tråden Vem har FL yngsta mormor/farmor?