• elinville

Vem har FL yngsta mormor/farmor?

Hej hej alla,
    jag är varken ung mamma eller ung mormor men jag o min mamma började diskutera häromdagen:
    Min kusin fick sitt senaste barn i en ålder av 36 år, vilket idag inte är så ovanligt. Men tiderna har verkligen förändrats, vår mormor blev närmligen mormor första gången när hon var 36 år.
    Vi diskuterade lite om detta och nu blev jag nyfiken: Vem är egentligen den yngsta mormor/farmorn här på FL?
    Det måste ju finnas någon ung mamma som i sin tur hade en ung mamma, eller??

Obs! Detta är alltså bara för att stilla min nyfikenhet, jag är fascinerad av när åldersgränser suddas ut på detta vis.

Maja 070703
  • Svar på tråden Vem har FL yngsta mormor/farmor?
  • lunkentuss

36 år var mina föräldrar när min dotter föddes.. Inte yngst hittils men
    Både jag och mina föräldrar var 18 år när vi blev föräldrar..

• Fru annmi

Jag var 30 då jag blev Mormor

• AW76

Fru annmi skrev 2008-08-13 10:03:03 följande:

Wow! Jag var 29 resp. 31 när jag fick mina barn Deras mormor/min mamma var då 61 resp. 63 = inte så ungt (eller ja, normalt i dagens läge.)

Har dock läst om en engelsk kvinna som blev mormor vid 28, det måste vara rekord!
  • MaijaO

Vi har inga mor och farföräldrar vars åldrar är chokerande men vi har konstiga åldrar på syskonen. Min pappa har sex barn i ett åldersspann på 33 år. Min pappa och min syster fick barn samma år så min systerdotter har en jämnårig morbror. Men pappa har fått barn igen efter det så samma systerdotte som nu är 15 år har en morbror som är 6.
    i min mans familj så är de 4 syskon och det skiljer 17 år mellan den älsta systern och min man som är yngst. Denna syster fick sitt första barn när hon var 20 så mellan min man och hans älsta systersån skiljer det bara 3 år. Denna sysretsån har en dotter som är ett år yngre än vår älsta så min dotter på 4 år har ett kusinbarn på 3 år.

• Nnemi

min mormor blev mormor när hon var 37.
    min mamma var 43.

• MaijaO

systerson... jag vet inte vad jag skrivit.... läs det inte ens en gång!

• Fru annmi
    virremirre skrev 2008-08-11 22:28:10 följande:
    min kompis mormor har varit sveriges yngsta mormor. hon var 34 när hon fick sitt första barnbarn.mitt barns mormor var 47 när hon mormor.
    Var hon i Tidningen??
    Vilket år var detta?

Kanske var det hon som var yngst när jag satt & var 30 *L*
    Fast...Jag brydde mig inte om det & ville inte komma i tidningen...
  • MarieHJ

Fru annmi skrev 2008-08-13 10:56:14 följande:

Var hon i Tidningen??Vilket år var detta?Kanske var det hon som var yngst när jag satt & var 30 *L*Fast...Jag brydde mig inte om det & ville inte komma i tidningen...
    Min Mamma va också 30 fast hon skulle fylla 31 några månader senare samma år^^ Hon blev farmor då. Hon trodde hon va Sveriges yngsta Farmor fast hon har aldrig liksom "gått ut" med det. Hon var 14 när hon födde min storebror. Min storebror va 16 skulle fylla 17 samma år när han blev pappa.
  • elinville
    Fru annmi skrev 2008-08-13 10:03:03 följande:
    Se! Jag visste väl att det skulle vara någon här som skulle vara i min ålder när de blev mormor. Häftigt! Och grattis!
    Maja 070703
  • Mumsen

Sökte efter yngsta mormorn i Sverige, har inte hittat något än.

Men yngsta i England, var 26år.
    news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/432463.stm

Yngsta i världen, hittade jag detta, vet inte om det kan stämma?

"The youngest grandmother is Mum-Zi, a member of Chief Akkire?s harem on the island of Calabar, Nigeria. She became a mother at age 8 and her daughter also delivered a child at age 8, making Mum-Zi a grandmother at age 16."

panachereport.com/channels/more%20short%20stories/5yearoldmom.htm

Svar på tråden Vem har FL yngsta mormor/farmor?