Inlägg från: Tristanya |Visa alla inlägg
  • Tristanya

LCHF tråden 3

bzzzz skrev 2008-09-25 20:22:47 följande:
    hur gör man glass och hur mycket fett/kolhydrater/protein är det i det.blev jättesugen nu
    gjorde den som finns i kokboken, men utan sockret!
    vispade 3dl grädde i en bunke, sen 3 äggulor i en annan bunke (så dom blir "pösig") , blandade sedan ihop grädden med äggulorna, o blandade i lite halvtinade hallon! sen i en plastlåda o in i frysen! stå där ca 3-4 timmar, sen är det bara o äta
  • Tristanya

glömde.. vet ej hu mycket fett/protein/kolisar det är i den.. men kaninte va så mycket, är ju bara grädde, äggulor o lite hallon (ca 1dl om ens det)

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-25 22:51:05 följande:

Kan det bli FÖR mycket fett så att man inte går ner?Har suttit och kikat lite på livsmedelsverkets sida. T.ex så var det 0,5% i den 28 procentiga brieosten men 2,1% i den 34 procentiga! Då är ju inte det fetaste alternativet bäst!
    eftersom det ska beräknas på hela dagens intag så är det nog svårt att dt ska bli FÖR mycket fett. men är ju bättre o äta det fetare alternativet eftersom du du håller dig mätt längre, på mindre mat! o bättre viktminskning får man om man utesluter de minst feta pridukterna, så alltså: ju fetare ju bättre!
  • Tristanya
    JewelGirl skrev 2008-09-28 10:59:33 följande:
    Men pepsi max innehåller väl ändå socker/sötningsmedel = kolhydrater?
    skulle tippa på att det gör de.. kollar man cola light på minmat så innehåller det 50/50 kolhydrater o protein, men vanlig cola är 100 kolhydrater.. så pepsi max är det no no till!
  • Tristanya

detta med cola light, kollar man på minmat så står det att det är 0,10 kolhydrater o 0,10 protein, alltså 50%/50%, o dricker man då drickan så drar det ju upp procenten för hela dagsintaget ganska rejält också!

kollar man på vanlig cola så är det 10,50 kolhydrater det blir 100% kolhydrater om man slår ut enbart det..

så blir ju ganska mycket som man måste kompensera upp med om man dricker "lite läsk!

men jag tror iaf att sötningsmedel är mycket värre än vanligt socker, oftast är ju sötningsmedel ihoppackat socker, alltså mycket sötare..

jag klarar mig iaf på enbart vatten o te! har inte alls något sug efter läsk! o då drack jag ALDRIG nästan vatten förut!

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-29 09:25:04 följande:

TristanyaFast du kan ju inte säga att 0,1 och 0,1 på 100 gram blir 50/50 i procent! Den procentsatsen stämmer ju inte riktigt! Ja, det är lika delar kolhydrater och protein så visst är det 50/50, men 50%/50% hade det ju bara varit om det hade stått 50 GRAM kolhydrater och 50 GRAM protein på 100g totalt. Eller hur? Om du lägger upp massa annan mat samma dag och inte bara lägger upp 100g lightläsk så ser du ju att det blir annorlunda. Som exempel, lägg till 250g kokt ägg så blir kolhydraterna noll i diagramet och fortfarande 0,1 totalt.
    det jag menade var att dricker man en burk cola så kommer det ju dra upp procenthalten (över hela daxintaget) ganska rejält! för är ju endå, om man ENBART dricker cola 50%/50% kolhydrater/protein.. o med cola 100% kolhydrater.. så det jag menade var att det förstör ju mycket över hela daxintaget.. o sen som sagt, triggar det ju igång sockersuget!
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:

Hittade på Kolhydrater i Fokus.2 ägg som vispas. Smält 25g smör.Blanda 3,5 msk Fiberhusk, 1,5 tsk bakpulver och 0,5 msk brödkryddor (jag hade bara anis hemma så det blev lite tråkigt... men variera med kummin, fänkål, kardemumma osv.)Sen stod det bara "blanda ihop allt" men RÖR inte vispa. Allt reagerade jätteroligt och blev en smet. I en liten smord form och in i ugnen på 175 grader i ca 15 min. (micron full effekt 3 min enligt receptet, men jag tror inte på att laga mat i micron...). 5 skivor bröd fick jag ut av det!
    det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först!
    hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
  • Tristanya

idag har jag testat kokospannkakorna.. först var dom ok, men efter en pannkaka började det ta emot när man åt..
    nästa gång testar jag nog dom på fiberhusk istället!

• Tristanya
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:52:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:
    det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först! hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
    hur länge ska brödet "vila" innan det ska in i ugnen? o blir det som en deg så man kan forma det till en bulle? (tänkte så kan manju ha den på ett fat istället för form)
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-30 21:59:16 följande:

Det behöver inte vila alls! Bakpulvret börjar liksom reagera med smöret (antar jag eftersom det är lite varmt) så det känns som brödet börjar bakas innan det ens kommer in i ugnen! Det stod att om man vispar blir allt bara en stor klump, jag rörde med en slickepott och den blev som en tjock kladdig smet. Vet inte om jag gjorde helt rätt, men det blev bra i alla fall! Nästa gång skulle jag nog vilja att smöret svalnade mer och inte kom i kontakt med bakpulvret direkt. Du kan inte forma det, du klickar ut det i formen.
    ok, då får jag hitta en lämplig form då! kan nog va smart o låta smöret svalna lite först, annars kanske bakpulvret reagerar för fort, utanför ugnen istället för i ugnen.. men jag vet inte!
    men ska helt klart testa detta efter vi handlat kryddor o form!
Svar på tråden LCHF tråden 3