Inlägg från: Tristanya |Visa alla inlägg
  • Tristanya

LCHF tråden 3

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:37:21 följande:

Ledsen om jag bombar tråden... men vad äter man istället för ris då? På lördag tänkte jag göra Currykyckling, till det äter vi ris, syltlök och gelé. Jag förstår väl att gelén inte är så bra. Hur är det med syltlök och vad gör man istället för ris?
    gör en sallad till på avokado, sallad, gurka, tomat o ha till! o glöm inte fett i maten, grädde smör osv!
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:40:13 följande:

Ok. Hur många gram är ett ok värde? Så om jag inte är stenhård så kan man fuska lite på såna saker alltså, det är ju bra att veta! Allt det här är sp nytt nu så det är lite svårt att veta!
    ska vara max 5g kolhydrater per 100g! men som tex ketchup, krossade tomater osv äter jag o det är mer än 5g.. men sånt tar man ju inte sp mycket av så blir ju inga större mängder! samma med hallon (Frysta), är ok, men innehåller 6g tror jag det är..
    samma emd FInn crisp, äter man EN så kommer man under 5g per skiva! alltså ok!
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:40:48 följande:

Så det blir vispgrädden istället för matlagningsgrädden med andra ord!
    japp, riktig grädde, inga lightprudukter o "Mini mat" o sånt! även riktigt Smör, INTE margarin!

på denna sidan står det vad som är ok att äta o inte! lite grunder! jag läste själv där i början o utgick från det innan jag lärde mig mer!
    www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:42:51 följande:

Kaviarn var 17 och syltlöken 9. Men då är inte syltklöken jättefarlig i alla fall! Eller? Är det tvärtstopp över 5g?
    beror helt på hur strikt du är! o hur mycket du tar! men vill du få en kickstart så uteslut det i början! o som sagt, kaviar kanske du ite tar så många gram av, o då blir det ju inte så mycket kolhydrater du får i dig där! men kolla innehållsförteckningen, kan ju va massa annat skit i det!
  • Tristanya
    annbom skrev 2008-09-24 17:34:17 följande:
    Men jag läste på livsmedelsverkets sida att krossade tomater endast hade 4, någonting. Måste kolla om jag har haft fel.....kommer snart
    ok, för på förpackningen vi har står det 6,5g/100g.. iof passerade tomater, men kan ju inte skilja så mycket mot krossade!
  • Tristanya
    Maddisen80 skrev 2008-09-24 20:06:22 följande:
    Svar på #2206Idag har jag ätit cevapcicci hoppas att de är okey och sen gurka till ?
    vad är cevapicci för något?
  • Tristanya
    Maddisen80 skrev 2008-09-24 20:16:04 följande:
    Nötkött ,de ser ut som snorrar hahaha :) man hitta de i frysen
    HAHa ok det lät ju gott
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:49:47 följande:

Perfekt ju! Jag har fryst spenat så då tinar jag bara den i kastrull och sen häller på massa grädde alltså?Sitter och gör om mitt matschema nu som redan var lagt! Mycket går ju att bara byta ut men på vissa ställen märker jag att jag måste byta rätt helt och hållet. Det jag ska göra med spenaten imorgon måste ju vara perfekt LCHF mat i så fall!Spenatsoppa:Tina spenaten i kastrull och stuva den (alltså hälla i grädde som vi precis kommit fram till! ). Normalt sett ska man ha makaroner i och vatten som man kokat makaronerna i, men det får min man vid sidan av istället! Jag får väl späda med lite extra grädde eller vatten då för att få en soppa. Sen serverar man soppan med kokta ägg och stekt bacon. Hur gott som helst så med grädde lär det väl bli ännu godare!
    när vi gjorde blomkålsmos så ska man stormkoka grädden med blomkålen! så tippar på att du ska göra det med spenaten också.. för då blir grädden tjockare!
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:55:43 följande:

Baconet måste ju ge en hel del fett! Men det lät gott med fetaost till istället för makaronerna! Har lite kvar från ikväll så jag kanske testar det.
    bacon innehåller inte så jättemycket fett konstigt nog..24g fett, 16g protein o 1g kolhydrat per 100g! men stek baconen i smör så blir det ju fetare!
  • Tristanya

usch, måste skärpa mig.. fuskas lite nu o då.. men ör endå mycket mycket mycket mindre "skit" än förut, så egentligen är det ju lugnt för min del!
    men vill ju att vikten ska försvinna! nä, nu får jag skärpa mig!

tror jag måste äta mer fett, känns som det..
    har iaf gjort "glass" i eftermiddag som står i frysen.. ska bli gott! (grädde, äggula o lite hallon)
    men är inte direkt hungrig, så man glömmer bort o äta.. hm..
    men igåpr kväll stod iaf vågen på -5,5kg på 3 veckor, så är endå nöjd! o syns skillnad på kroppen också!

Svar på tråden LCHF tråden 3