Inlägg från: Tristanya |Visa alla inlägg
  • Tristanya

LCHF tråden 3

Centurion skrev 2008-10-12 19:52:04 följande:
    Upprepar mig?
    inga frukter är ok att äta.. men bär kan man äta lite av, tex hallon! bäst är om dom varit fysta (men vet ej varför).
    jag brukar äta hallon eller jordgubbar i meze yoghurten, men tar kanske 5 jordgubbar eller 6-7 hallon!
  • Tristanya
    tessan8micke skrev 2008-10-12 19:21:25 följande:
    Gjorde polarbröden för första gången tidigare idag..jag kan väl inte påstå att jag är så förtjust i dom men sambon och dottern älskade dom!
    när jag åt dom första gången var jag väl inte så jätteförtjust i dom, tyckte dom smakade massa ägg, men efter att jag hade haft dom i kylen över natten o åt dom på morgonen så var dom underbara! testa igen imorgon!
  • Tristanya
    Centurion skrev 2008-10-12 20:07:19 följande:
    mhmm vad mysko. Banan kan jag förstå men apelsin tex? Äter frukt varje dag på jobbet Käkade hamburgare, bacon, ägg och gratinerad blomkål till middag idag, är det okej?
    kolla på minmat.se vad apelsin innehåller.. men "regeln" är ju ingen frukt! bär är ok.
    sen ska du ha mer fett till maten, stek i ordentligt med smör, gör en dressing på cf eller grädde (eller ta köpt men kolla kolhydraterna, den "Amerikanska hamburgedressingen" har 5g tror jag det var, så den har minst av dom vi kollat på.
  • Tristanya
    Medusan skrev 2008-10-12 21:37:32 följande:
    Skulle uppskatta om någon kunde i informera mig om vad cf är för något? Har läst det på flera ställen men inte fattat vad det är
    CF = creme frache
  • Tristanya
    Centurion skrev 2008-10-12 21:29:09 följande:
    Aha men vad ska man hålla sig under i kohydratintag?
    [/citat]

under 5g.. o över hela dagsintaget 5%.. men beror på hur hård man är o vissa kan äta mer kolhydrater o endå gå ner i vikt!
    Centurion skrev 2008-10-12 21:30:04 följande:
    [citat]
    minmat. se fungerar inte för mig?
    www.minmat.se
  • Tristanya
    Vivvi skrev 2008-10-13 12:37:16 följande:
    Ja, jag hade egentligen inte tänkt ha i nån mandel men jag tyckte det var synd att slänga. Nästa gång blir det utan. Tror det blir lika gott då med!Och så var det det här med avrunnen keso....Jag fick inte ut nån vätska (efter åtskilliga minuter) så jag bara mosade keson rätt igenom silen, blev ju bra ändå (hoppas att det inte enbart berodde på mandeln...). Det skiljer sig kanske mellan olika kesosorter?
    jag pressar keson mot silen, o liksom mosar det där i på en gång.. o då får jag ut massa vätska! sen blandar jagd et med äggulorna o osten!
    vi har köpt arlas keso.. visste inte att det fanns nån annna..
  • Tristanya
    tessan8micke skrev 2008-10-13 20:59:47 följande:
    Nu har jag inte gått ner ngt alls på flera veckor...gör jag ngt fel?! Först gick det jättefort, 4 kg sa bara poff. Och visst förstår jag att det händer mest i början, men det händer ju inget alls nu..Jag har inte ändrat något i kosten sen jag började..
    testa o ta bort dom MINST feta mjölkprodukterna, tex om du använder mjölk i nått eller andra "light" produkter..
    drick mer vatten.. va stenhård på maxgränsen på 5g kolhydrater/100g.

sen så kan man tydligen ha perioder då man står still.. jag har haft sånna, även gått upp lite ibland, o sen rasat 0,7kg på en dag.. så det går lite upp o ner! (men fuskar lite ibland, o håller inte alltid mig till 5g kolhydrater!)
  • Tristanya
    Snorkfröken83 skrev 2008-10-15 15:00:26 följande:
    Ok. Får väl göra de då :) dvs. dra ner på mängden till "några" :) Va just till butiken och då kikade jag på några andra hallon. På den påsen stode de inget alls hu mycket de innehåller...Kikade även på en choklad som är super god. Fazers 70%iga. Åt av den då ja åt enligt GI förra hösten. Men idag kolla jag på innehållet och det var 33g/100g kolhydrater!!! Så, vad äter ni för choklad då ni tar och äter litet nån gång? Hur mycket finns det i den chokladen isåfall?Tänkte göra trerätters på lördag så. Å då tänkte jag göra nån typ av choklad efterrätt. Nånting med smält choklad... Men inte kan ja ju använde den nu då... då den innehåller såå mycket kolhydrater.. :(
    jag äter Euroshoppers hallon, dom är det 6g/100g i.. men tar kanske 6-7 st till yoghurten!
    chokladen jag äter är på ca 30g/100g, men tar en, två bitar när jag väl äter det.. o varje bit är på 10g.. så blir ju 3-6g kolhydrater då! köper Marabous eller Lindhs..
  • Tristanya

Trollens mamma skrev 2008-10-15 21:05:58 följande:

Ölkorv blir det i helgen. Vad är babybel?Japp,dagen har förflutit bra i matväg.Hoppas jag kan hålla detta nu.Dock kramp i magen,och olidligt migrän idag. Sova nu!
    Babybel är sånna där små ostar (runda), som ligger i ett rött "hölje" som man "skalar" bort!
  • Tristanya
    Medusan skrev 2008-10-15 15:11:52 följande:
    Hej Har en fundering som jag vore tacksam om några av er kunde svara på. Jag håller på att gå ner i vikt med vlcd-kur just nu (very low calorie diet). Jag har kört i två veckor med det nu och håller på att fundera hur jag ska gå vidare efter denna rena kur med enbart pulverpåsar. Jag har minst 10 kg till att gå ner och har inte tålamod nog att låta det ta väldigt lång tid (1 kg/vecka är perfekt för mig). När jag läser i den här tråden och på andra ställen om denna typ av diet så verkar det inte som att man går ner i vikt speciellt snabbt av den? Stämmer det eller har jag missförstått något?
    jag har ätit LCHF sen 3 sep (6 veckor idag), o jag har gått ner ca 8kg! o det är väl rätt snabbt endå..
    har ca 22 kg kvar att gå ner!
  • Tristanya

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-10-15 21:17:45 följande:

Är dom verkligen goda???
    mjo.. min första reaktion var att det inte var så gott.. men den andra jag ätit var ok..
    men 6 st kostar 17kr typ, så dom är ju ganska dyra.. dom är ju inte stora!
  • Tristanya
    Medusan skrev 2008-10-15 21:39:30 följande:
    Det är ju jättebra resultat! Om du orkar får du hemskt gärna beskriva litegrann hur du ätit för att få så bra resultat. Hur många kalorier, är du jättenoga med att få i rätt mängd fett osv? Har du tränat mycket?
    äter ungefär såhär:
    frukost: meze yoghurt med några hallon eller jordgubbar (frysta), te med en skvätt grädde.
    lunch: rester från dagen innan eller omelett med bacon, paprika, lök, ost, Creme frache o ägg då..
    middag: kött, kyckling, fisk eller nått, lite grönsaker o nån sås..
    kväll: te med grädde o polarbröd (sånt på keso, ost o ägg) med smör o ost.

ibland nån bit mörk choklad på kvällen.

är inte stenhård, har ätit pizza två gånger (en halv åt gången), o hamburgare med strips också.. men får ont i magen av det dock!
    men försöker att inte fuska, så har jag ätit nått sånt så försöker jag hålla strikt resten av dagen..

räknar inte längre hur mycket kalorier det blir per dag.. men kanske runt 1500 kalorier.. tror jag äter lite för lite fett, men fungerar för mig så äter såhär!

tränar ingenting.. går ut med hunden på promenader, men blir kanske inte jättelångt, men går bara dom vanliga rundorna.
Svar på tråden LCHF tråden 3