LCHF tråden 3
får jag va med här?
har börjat försöka komma in i LCHF kost nu.. började i tisdags! men är väl mest i nedtrappningsskede just nu.. känner mig ganska så stolt över hur mycket mindre kolhydrater jag ätit, o jag är endå mätt på det jag ätit!
trodde aldrig jag skulle känna mig mätt på ett ägg tex!
har minst 20kg som jag vill/behöver gå ner.. har pco o då ska väl tydligen LCHF va bra! har även fått metformin som jag äter också (har ej diabetes).
har aldrig tidigare testat någon diet, så är helt nytt för mig detta! men man äör ju endå inbiten på att äta lite fett så känns lite konstigt att man FÅR äta grädde, smör o fett!
tycket det är lite svårt o komma på vad man ska äta, men har skaffat mig en "mat dagbok" på minmat.net som jag fyller i, men är ganska svårt o uppskatta vikten på det man äter (har ingen våg, men ska nog införskaffa en).
har dock även blivit ordinerad att äta max 1300 kalorier/dag, men har uppfattat det som att man inte räknar kalorier med LCHF? har endå inte direkt legat över 1500 kalorier/dag sen i tisdags, o endå varit lagom mätt hela tiden!
som jag skrev har jag börjat trappa ner på kolhydraterna o såhär har jag lyckats på ett ungefär (eftersom det är svårt med vikten när man fyller i) sen i tisdags:
tisdag: 48% kolhydrater, 17% protein, 34% fett
onsdag: 30% kolhyd, 17% protein, 52% fett
tors: 23% kolhyd, 16% protein, 61% fett
just nu har jag ätit såhär idag: 14% kolhyd, 17% protein, 69% fett. ska då även äta tacos ikväll (köttfärs, ost, sallad, gurka, CF, avokado o ev ägg).