Inlägg från: Tristanya |Visa alla inlägg
  • Tristanya

LCHF tråden 3

får jag va med här?
    har börjat försöka komma in i LCHF kost nu.. började i tisdags! men är väl mest i nedtrappningsskede just nu.. känner mig ganska så stolt över hur mycket mindre kolhydrater jag ätit, o jag är endå mätt på det jag ätit!
    trodde aldrig jag skulle känna mig mätt på ett ägg tex!

har minst 20kg som jag vill/behöver gå ner.. har pco o då ska väl tydligen LCHF va bra! har även fått metformin som jag äter också (har ej diabetes).

har aldrig tidigare testat någon diet, så är helt nytt för mig detta! men man äör ju endå inbiten på att äta lite fett så känns lite konstigt att man FÅR äta grädde, smör o fett!
    tycket det är lite svårt o komma på vad man ska äta, men har skaffat mig en "mat dagbok" på minmat.net som jag fyller i, men är ganska svårt o uppskatta vikten på det man äter (har ingen våg, men ska nog införskaffa en).
    har dock även blivit ordinerad att äta max 1300 kalorier/dag, men har uppfattat det som att man inte räknar kalorier med LCHF? har endå inte direkt legat över 1500 kalorier/dag sen i tisdags, o endå varit lagom mätt hela tiden!

som jag skrev har jag börjat trappa ner på kolhydraterna o såhär har jag lyckats på ett ungefär (eftersom det är svårt med vikten när man fyller i) sen i tisdags:
    tisdag: 48% kolhydrater, 17% protein, 34% fett
    onsdag: 30% kolhyd, 17% protein, 52% fett
    tors: 23% kolhyd, 16% protein, 61% fett

just nu har jag ätit såhär idag: 14% kolhyd, 17% protein, 69% fett. ska då även äta tacos ikväll (köttfärs, ost, sallad, gurka, CF, avokado o ev ägg).

• Tristanya

* Nick - Tristanya
    * Har hållit på med LCHF hur länge? - Började tis 2/9 (började med nertrappning)
    * Har gått ner i vikt, isåfall hur många kg? - igår 7/9 har jag gått ner 2,8kg
    * Har hur mkt kvar, ung, att gå ner? - har iaf 17,2kg kvar till att börja med.

• Tristanya
    V P E skrev 2008-09-08 21:41:20 följande:
    Hej!En till här som tror på fett, men dissar kolhydrater (ohyggligt beroendeframkallande och fettbildande)Tre socker & vitt mjöl-fria veckor idag. -5,5 kilo (eller -5cm i midjan om man vill räkna så istället...) Ska ner 15 kilo till. Har gjort det förut, så det måste funka igen! Även då slutade jag med socker. Tog igen vartenda gram då jag blev gravid Kör stenhårt på max 1200kcal per dag, är inte snål med tex. kött och smör, men passar mig för pasta, ris, majs... Längtar att komma till en vikt som inte är farlig för mig.Längtar efter att kunna köpa kläder på H&M, Vero Moda osv...Våga vägra Kapp Ahls tantsortiment
    så du räknar också kalorier även om du kör LCHF? jag gör det också o försöker hålla ner kalorierna.. har blivit "ordinerad"att äta max 1300 kalorier/dag, men är svårt! så har legat runt 1500 kalorier/dag nu, men har endå gått ner 2,8kg (igår), ska se vad jag väger ikväll när jag ska gå o sova!

håller med om att det ska bli skönt o köpa "riktiga" kläder igen! har ETT par byxor, kan inte ha några andra o har inte hittat några andra heller som passat/varit i min smak!
  • Tristanya
    V P E skrev 2008-09-09 09:04:34 följande:
    Ja... jag räknar kalorier också...jag har rätt dålig koll på näringsvärden i mat... speciellt när det handlar om fett. Och ska man ner i vikt så är det ju mindre in-mer ut som gäller... 1200kcal är ganska lite, men det funkar för mig. Äter fyra mål per dag, inga mellanmål. Äter inga mellanmål eftersom jag är notorisk skåpätare... för mig handlar det inte bara om att gå ner i vikt... det handlar om att begränsa själva ätandet. Måltiderna ska ha en början och ett slut, inte som det varit tidigare; ett ständigt oavbrutet småätande...
    ok, så har det varit för mig också! man går i skåpen o tar det som är gott, småäter hela tiden.. mackor på  kvällen, äter fast man inte är direkt hungrig osv!
    men vissa dagar känner jag bara för att vräka i mig, men tänker efter, o konstigt nog äter jag inget då!
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-09-09 11:34:05 följande:
    I dag visade det -8 kg på vågen Underbart!!
    hur länge har du käkat LCHF?
    jag vägde mig i förrgår då visade vågen -2,8, sen igår hade jag gått upp 0,4kg igen.. men imorgse stod den helt plötsligt på -3,3kg (från min start)..så då måste jag ha gått ner ca 3,3 kg nu..
  • Tristanya
    Marlene B skrev 2008-09-09 12:24:15 följande:
    Läste i recepttråden och där var ett recept på pannacotta, 9,3 gram är väl på tok för mycket kolhydrater? Iaf om man går efter skaldemans bok GI-noll...Hej förresten, hoppar gärna in här om det är okej.. Avokado är det okej mat?
    avokado kan du äta! innehåller ju massa fett! o tror det har lite kolisar också!
    enligt minmat.net innehåller 100g avokado :

Energi kcal:168,00 Energi kJ:701,00 Proteiner:2,00 Fiber:3,30 Kolhydrater:4,40 Vatten:74,00 Alkohol:0,00    Fetter: Fett:15,30 Kolesterol:0,00 E-mättade:11,50 Mättade:1,80 F-mättade:1,30    Vitaminer: A:0,00 B1:0,10 B2:0,10 B3:1,90 B6:0,30 B9:62,00 B12:0,00 C:8,00 D:0,00 E:1,30 Mineraler: Fosfor:41,00 Järn:1,00 Kalcium:11,00 Kalium:600,00 Magnesium:39,00 Natrium:10,00 Selen:1,00 Zink:0,40
  • Tristanya

nu ska jag gå o slänga ihop en omelett med lite korv i.. (vet att man inte ska äta direkt korv, men innehöll lite kolisar, men några E, men för mig spelar det inte så stor roll) börjar bli hungrig!

• Tristanya
    Bobbenn skrev 2008-09-09 14:29:32 följande:
    Räknade lite på vad jag har tänkt äta idag och fick det till. Helt ok eller?  
    ser ju väldigt bra ut! tänk om jag också kunde komma ner så långt på kolhydraterna.. sluta ofta runt 10% för mig.. vet inte ritkigt vad det är som drar upp dom..
    men är endå glad, för innan jag började med detta var det säkerligen upp mot 60% kolhydrater/dag.. så 10% nu är endå en STOR omställning för mig.

vad har du/ska du äta idag för att komma ner så långt på kolhydraterna? vill ha lite tips o ídéer!
  • Tristanya

jag har SYNDAT idag!!! Fundersam

blev såååååååå sugen på en orginaburgare från Max, så vi åkte dit, men valde enbart en hamburgare, men valde ett grövre bröd, o sen smakade jag 5 strips av min sambo..
    men sen var vi in på affären o då blev det en burk cola.. eller ja, delade den med sambon (en 33cl), men jag tog lite mindre än hälften.. gud så sött det var! var svårt o få i sig den..

imorgon får jag skärpa mig! hoppas inte brödet o colan ställer till för mycket nu!

• Tristanya
    Fiafiber skrev 2008-09-09 22:09:12 följande:
    Nick:FiafiberBörjade med lchf:080818Viktnegång:9kg Kvar att gå ner: Massor
    det var inte illa, 9kg på knappt en månad! har du ätit jättestrikt eller "fuskar" du nån gång?
    vad äter du en typisk dag?
Svar på tråden LCHF tråden 3