• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • MrsFreckles

Har fuskat ikvall, dotterns 1-arsdag och var tvungen att smaka tartan jag bakat, samt lite pommes vi hade till middagen, och ett lite annat smatt och gott. Men nu kanns det bra sa och inga fler kalas forran till jul sa nu ska jag fortsatta kora strikt till dess ar det tankt. Blev ju sa himla peppad da jag markte att min nya kjol inte langre ar for liten

• Muminski
    MrsFreckles skrev 2008-10-04 23:56:08 följande:
    Har fuskat ikvall, dotterns 1-arsdag och var tvungen att smaka tartan jag bakat, samt lite pommes vi hade till middagen, och ett lite annat smatt och gott. Men nu kanns det bra sa och inga fler kalas forran till jul sa nu ska jag fortsatta kora strikt till dess ar det tankt. Blev ju sa himla peppad da jag markte att min nya kjol inte langre ar for liten
    Jag ser inte det som att jag fuskat om jag en dag ätit kolhydrater. Då har jag tagit en paus

Men för mig är detta en livsstil. Jag kommer inte vaneäta bröd,pasta,ris,potatis och socker på det sättet jag gjorde innan. Men vissa tillfällen kommer då jag vill äta godis eller bulle. Det tänker jag tillåta, det blir ett undantag. Förut var det mer en regel att man åt sånt var och varannan dag.

Även om jag en tid inte varit strikt så har jag inte ätit bröd, pasta o sånt. Det mår jag inte bra av helt enkelt. Så för mig är detta inte någon diet utan mitt sätt att leva. Jag har inte heller någon brådska att nå mitt mål, för jag kommer dit det vet jag.

Jag mår så oerhört mycket bättre av att äta såhär, magen tog stryk men det berodde nog även på mina smärtstillande jag får för ryggen. Men linfrö så blev det bra igen.

Snart är kjolen din för stor
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • tru

vad ska jag göra, jag mår illa av att äta fett kött och ägg och feta såser. jag har lessnat på det. nu när jag åt fruktos höll jag på att spy. alltså jag hölkade. kan det vara för att jag äter efter tider och inte när jag är hungrig. eller vad tror ni?

jag mår jättebra på denna kost jag har ork som när jag vägde 80 kg och mår mycket bättre psykiskt. men jag tycker inte längre om maten.

• Pixxi

Jag har lite frågor till er proffs

Jag äter
    Havregrynsgröt med soja mjölk till frukost

till lunch äter jag sallad, ungsbakade grönsker ( abugine, blomkål eller dyl ), något kött o kanske lite sås utan redning

på em äter jag frukt, ostbitar

på kvällen en omelett med bacon om jag äter något alls, på kvällarna brukar jag inte vara hungrig.
    Jag dricker 4 koppar kaffe om dagen med mjölk.

Jag försöker gå en snabb promenad på 30-50 min varje dag, ändå går jag inte ner ett gram, jag går bara upp i vikt Vad ska jag sluta äta för att gå ner ?

• Kenzie
    Pixxi skrev 2008-10-05 07:18:38 följande:
    Jag har lite frågor till er proffs Jag äter Havregrynsgröt med soja mjölk till frukost till lunch äter jag sallad, ungsbakade grönsker ( abugine, blomkål eller dyl ), något kött o kanske lite sås utan redningpå em äter jag frukt, ostbitarpå kvällen en omelett med bacon om jag äter något alls, på kvällarna brukar jag inte vara hungrig.Jag dricker 4 koppar kaffe om dagen med mjölk.Jag försöker gå en snabb promenad på 30-50 min varje dag, ändå går jag inte ner ett gram, jag går bara upp i vikt Vad ska jag sluta äta för att gå ner ?
    Havregrynsgröt är verkligen inte lchf så det bör du hoppa över. Sojamjölk innehåller väl rätt mycket kolhydrater? Frukt ska du inte heller äta. Du äter dessutom alldeles för lite fett! En fet sås eller ett kryddsmör till lunchen och en fet middag behöver du också. Du kanske också är känslig för mjölksocker och bör om möjligt skippa mjölken i kaffet. Ha i kokosfett istället.
    Älskade Theodor 060329
  • Pixxi

Tack för svaret

Jag har mycket fett i grönsakerna som jag har i ugnen.. har jag fel fett, jag har på flaska  som heter "smör o rapsolja"

vad äter man till frukost när man tröttnat på stekt ägg o bacon?

Sen äter jag mycket körsbärstomater... de kanske är för söta?

Mycket frågor Jag trodde jag kunde

• Kenzie

Ja du har absolut fel fett på grönsakerna. Använde riktigt smör istället. Kallpressad rapsolja är okej att använda i sallader.

Jag äter mycket ägg till frukost, typ 2 kokta ägg mosade med smör. Andra ex är: Turkisk yoghurt med ett par hallon. Skinkrullar fyllda med färskost eller fetaost. Tonfiskröra (tonfisk i vatten, majonäs, creme fraiche, kokt ägg, dill, lite rödlök). Makrill i tomatsås. Ostrullar med smör. Ägg och bacon-muffins (recept finns i tråden eller på KiF) Annars fungerar lite av gårdagens middag ypperligt som frukost

Tomater ska man vara lite försiktig med då de innehåller relativt mycket kolhydrater. Jag vet inte om körsbärstomater innehåller mer än vanliga men det låter rimligt.

Älskade Theodor 060329
  • JewelGirl

Jag kan variera ägg och bacon med ägg och korv. Lite meze-youghurt är gott, brukar ha i lite vaniljextrakt, kanel och psylliumfrön, kanske även lite krossat linfrö.
    Ibland steker jag ägg och bacon dagen innan och äter det kallt på morgonen, det är gott tycker jag.

• Pixxi

Åh tack för tipsen

Smör är allså bra fett att steka o använda med grönsakerna, finns det annat fett som är ok? Kan man använda margarin?

• Kenzie

Smör, bregott och kallpressad rapsolja är de enda fetter jag använder. Ister finns och används av många lchf:are. Margarin är ett stoooort nono som förgiftar kroppen. Jag tipsar dig om att läsa på lite extra så du vet hur man bör äta

http://kolhydrater.ifokus.se/ finns det massor av bra information. Det är viktigt att veta hur man ska äta, annars kan man lätt gå upp i vikt istället.

Älskade Theodor 060329
Svar på tråden LCHF tråden 3