• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • yrväder

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:43:00 följande:

De har billigt rimmad sidfläsk på Lidl nästa vecka. Vad är rimmad sidfläsk? Är det typ som tjock bacon eller liknar det bogfläsk? Steker man det eller har man det i gryta? 29,90 kilot kändes som ett bra pris nämligen, men jag måste ju veta vad jag ska göra med det...
    det är som tjock bacon, iaf om det är i skivor. Men iaf så är det saltat, så gryta vill du nog inte ha det i. Det är alltså lika salt som bacon. Vi brukar ha det till palt (förr alltså )
  • yrväder
    nirakkarlsson skrev 2008-10-05 18:45:30 följande:
    Hej!Hur bra är den här metoden för hjärt&kärl???Tänkte om det blir så att man får lättare att få sånna sjukdomar?Solrosfrön i yoghurten är det ok??
    du lägger inte på dig fettet så länge du inte kombinerar det med kolhydrater. Så det är ingen fara för hjärtochkärlsjukdom
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-10-05 18:50:20 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:43:00 följande:det är som tjock bacon, iaf om det är i skivor. Men iaf så är det saltat, så gryta vill du nog inte ha det i. Det är alltså lika salt som bacon. Vi brukar ha det till palt (förr alltså )
    Ok, så vad kan man göra med det då?
  • yrväder

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:52:02 följande:

Ok, så vad kan man göra med det då?
    tja, bra fråga Istället för bacon då? Men jag vet inte om det blir så väldans gott. Ibland brukar vi göra korv, fläsk och löksås och då har jag i rimmat fläsk.
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:43:00 följande:
    De har billigt rimmad sidfläsk på Lidl nästa vecka. Vad är rimmad sidfläsk? Är det typ som tjock bacon eller liknar det bogfläsk? Steker man det eller har man det i gryta? 29,90 kilot kändes som ett bra pris nämligen, men jag måste ju veta vad jag ska göra med det...
    Stek sidfläsket och ha blomkålsmos till - mums!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • nirakkarlsson
    Svar på #2677
    yrväder skrev 2008-10-05 18:51:22 följande:
    du lägger inte på dig fettet så länge du inte kombinerar det med kolhydrater. Så det är ingen fara för hjärtochkärlsjukdom
    Ok vad bra,nä jag har försökt att inte ätit några kolhydrater alls...men det finns ju lite lite i keso osv...så det går ju inte att undgå helt.
  • Smurfan 81
    Livshlädje skrev 2008-10-05 18:54:14 följande:
    Stek sidfläsket och ha blomkålsmos till - mums!
    Ok, kanske ska testa det då! Tack!
  • yrväder
    nirakkarlsson skrev 2008-10-05 18:54:52 följande:
    Svar på #2677Ok vad bra,nä jag har försökt att inte ätit några kolhydrater alls...men det finns ju lite lite i keso osv...så det går ju inte att undgå helt.
    ja fast kolisar som är godkända är ju okej. Men man får inte äta kolisar som höjer blodsockret för mkt, för det är när man har högt insulin som kroppen binder fett.
  • Smurfan 81

Åt förresten currykyckling med blomkålsris idag. Fasktiskt jättegott! Saknade nog gelén lite, men det gick bra ändå! Frös in det "ris" som blev över nu så jag hoppas det funkar.

Vi var på IKEA idag och skulle äta lunch. Jag tog barnen till ett bord och min man skulle beställa. Jag sa "Sallad och typ fetaost går jättebra, dressing är ok men inga kolhydrater" Ok sa han och gick. Bad kom han tillbaka med? Jo, en tallrik med isbergssallad, rödlök, rivna morötter och dressing... "Ja, det fanns en annan sallad men den var det kyckling i..." "Kyckling få jag äta!" "Får du?" "Älskling, vet du vad kolhydrater är?" "Nej".
    Härligt! Så där satt jag med en sallad var var extremt INTE LCHF och blev förstås jättehungrig en timme senare! Så nu ikväll är jag riktigt sugen (förstås). Har gjort iordning fetaost och oliver på tandpetare samt parmesankex med lite Glada Kon ostar. Jag ska INTE fuska ikväll!

• nirakkarlsson

Solrosfrön då? kan man äta det?

Svar på tråden LCHF tråden 3