• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81

Ni som gjort blomkålsris. Det funkar bara på färsk blomkål va? Kan man frysa in det man rivit och ta fram och koka, eller blir det samma sak som att ta köpt fryst blomkål?

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:21:29 följande:

Ni som gjort blomkålsris. Det funkar bara på färsk blomkål va? Kan man frysa in det man rivit och ta fram och koka, eller blir det samma sak som att ta köpt fryst blomkål?
    Nu blev jag nyfiken. Har inte hört talas om detta... hur gör man?
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:41:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:21:29 följande:Nu blev jag nyfiken. Har inte hört talas om detta... hur gör man?
    River blomkål på grövsta på rivjärnet (trorjag det var) och sen kokar lite snabbt. Har inte testat det själv än men hade tänkt ha det till currykycklingen ikväll. Problemet är att blomkål var så dyrt just nu! Jag har köpt fryst blomkål för att göra mos på (har fått för mig att det blir bättre, men billigare i alla fall). Så jag vill inte köpa ett helt blomkålshuvud för bara en middag om det itne går att frysa in!
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:43:15 följande:

River blomkål på grövsta på rivjärnet (trorjag det var) och sen kokar lite snabbt. Har inte testat det själv än men hade tänkt ha det till currykycklingen ikväll. Problemet är att blomkål var så dyrt just nu! Jag har köpt fryst blomkål för att göra mos på (har fått för mig att det blir bättre, men billigare i alla fall). Så jag vill inte köpa ett helt blomkålshuvud för bara en middag om det itne går att frysa in!
    Det ska jag komma ihåg! Även om det i princip smakar likadant som vanlig oriven kokt blomkål så är det ju roligt med annan form på det
  • Smurfan 81

En annan sak, om det här med fett. Jag är fortfarande mammaledig och har två små blöjbarn hemma så jag har lite svårt att lägga 50:- på ett paket smör... Vad är det som är så illa med det flytande margarinet? Och är det bättre eller sämre än att inte ha nåt extra fett alls?

• Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:45:26 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:43:15 följande:Det ska jag komma ihåg! Även om det i princip smakar likadant som vanlig oriven kokt blomkål så är det ju roligt med annan form på det
    Det var det jag kände också! Och när alla andra äter ris vill man ju att ens egen mat ska vara liknande!
  • Kenzie

Smurfan 81: Margarin är olämligt som föda, oavsett vilken kost man äter. Det är förstörda fetter med en massa kemikalier i.  Googla på margarintillverkning så förstår du varför.

Älskade Theodor 060329
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:51:39 följande:

En annan sak, om det här med fett. Jag är fortfarande mammaledig och har två små blöjbarn hemma så jag har lite svårt att lägga 50:- på ett paket smör... Vad är det som är så illa med det flytande margarinet? Och är det bättre eller sämre än att inte ha nåt extra fett alls?
    Margarin är inte rätt sorts fett helt enkelt. Och skulle det bli så mkt billigare om det vore tillåtet? menar att ett stort paket smör kanske räcker längre än en flaska flytande? Då blir det ju inte billigare ändå.
  • Pess

Margarin är rena skiten. Väldigt processat och inte bra för kroppen. Det visste jag redan långt innan jag började med LCHF. (Såg någon dokumentär på TV för länge sedan samt läst en massa artiklar)

Tips på morgonmacka kommer här:

Stek ett (eller två ) ägg rejält och länge i smör på båda sidor. Glöm liksom bort på på stekjärnet (men bränn såklart det inte) Låt det sedan kallna i kylen. Det är inte fel att låta det ligga över natten. Sedan är det bara att äta som en smörgås i handen med smör och pålägg på....

Svar på tråden LCHF tråden 3