• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • MrsFreckles

Nu ska jag kasta vagen! Hurra! Provade en kjol i stl 38/40 (kopte for ett par manader sedan, for liten men i min gamla storlek) som jag inte ens fick upp dragkedjan pa for en vecka sedan, eller fick over hofterna - och nu gick den upp hur latt som helst, helt otroligt! Sa tror inte min vag stammer (den var jattebillig )

• Callina

Hallå alla, en lite fråga. Jag har ca 10 kg jag vill gå ned, skulle LCHF passa mig då tro? Hur lång tid har det tagit innan ni märkt något och hur har det gått nu efter att Ni hållt på ett tag?

• Smurfan 81
    Callina skrev 2008-10-04 12:30:34 följande:
    Hallå alla, en lite fråga. Jag har ca 10 kg jag vill gå ned, skulle LCHF passa mig då tro? Hur lång tid har det tagit innan ni märkt något och hur har det gått nu efter att Ni hållt på ett tag?
    Jag hade 2,5 kilo att gå ner (har kört ViktVäktarna innan) och jag har gått ner 1,4 kilo på knappt 2 veckor! Så jag kan inte svara för de som hållit på länge, men jag tror absolut det skulle funka för dig!
  • Callina

Smurfan81: Ok, tack för svar För jag har fått för mig att man måste ha väldigt mycket att gå ned för att lyckas med LCHF eftersom metroden gör att kroppen ska hamna på idealvikten men det är ju fel då uppenbarligen :) Har du tränat samtidigt, eller bara ätit massa fet mat? *nyfiken* Märkte du viktnedgång redan första dagarna eller är det de sista dagarna det börjat hända saker?

• Smurfan 81
    Callina skrev 2008-10-04 13:10:39 följande:
    Smurfan81: Ok, tack för svar För jag har fått för mig att man måste ha väldigt mycket att gå ned för att lyckas med LCHF eftersom metroden gör att kroppen ska hamna på idealvikten men det är ju fel då uppenbarligen :) Har du tränat samtidigt, eller bara ätit massa fet mat? *nyfiken* Märkte du viktnedgång redan första dagarna eller är det de sista dagarna det börjat hända saker?
    Jag har simmat 1 km vid ett tillfälle under den här perioden... så nej man kan väl inte påstå att jag har tränat! Bara massa fet god mat! Jag märkte av viktnedgång på bara några dagar, däremot svällde magen upp de första dagarna men nu har det minskat igen.

Ska köra hårt den här och nästa vecka för nästa helg ska vi och ett annat par åka till vårt land helt barnfria!!! Jag går ner tillsammans med en kompis och vi hade som mål att vara klara till den här resan. Sen kommer jag börja introducera kolhydrater igen oc h hoppas kunna hålla vikten.
  • nirakkarlsson

Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!

Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?
    Vad äter ni till köttet?
    Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?

Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?

• V P E
    Callina skrev 2008-10-04 12:30:34 följande:
    Har gått ner 10 kilo på sex veckor... det går om man vill och inte behöver man vara hungrig heller.

Jag använder mig inte av nån speciell lchf eller så, men jag äter ordentligt med fett och protein och håller nere kolhydraterna.
  • Kaxelina

Testade denna metod men var tvungen att sluta eftersom det kostar alldeles för mycket pengar med tanke på att vi har det knapert. Några tips på billig lchf-mat?

PS. Tycker att min mage blev bättre då jag höll på.

• Smurfan 81
    nirakkarlsson skrev 2008-10-04 13:50:32 följande:
    Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?Vad äter ni till köttet? Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?
    Har faktiskt inte gjort så mycket sås än, men jag har hört att man kan reda med Fiberhusk.
    Till köttet/kycklingen/fisken kan man äta t.ex. blomkålsmos, coleslaw, broccoli.
    Jag har gjort tagliatelle på squash till köttfärssåsen, jättegott! Ska testa att göra squash strips nästa vecka med kycklingvingar och blue cheesesås. Man kan riva blomkål och koka snabbt så får man blomkålsris, något jag tänkte testa imorgon om de har billig blomkål i affären.

I den här bloggen finna massa bra tips:
    airamsmat.webblogg.se/category/recept.html
    Den här är också bra:
    blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
  • Maggie08

Ska ta och försöka läsa igenom tråden så gott det går:)

Hur ser en typiskt mat dag för er?

Frukost lunch och middag.??

Kan någon ge mig förslag på protdukter som
    protoin
    fett
    kolhydrater

Svar på tråden LCHF tråden 3