• tru

LCHF tråden 3

jag har hållit på i två dagar med kosten. men tycker det är svårt att få rätt fördelning. idag har jag fått 9% kollisar 19% protein 72 %fett. och jag har ätit 2300 kcal. igår fickjag i mig 8 % kolhydrater.men bara 62% fett. men jag känner mig mätt och pigg och trots att de är torsdag min stora sockersugsdag är jag inte ett dugg sugen på godis.
    gårdagen blev jag lite hungrig för jag åt endast fil och linfrö till frukost. men idag upptäckte jag att de är 10gram kolhydrater i fil, men på packetet står de 4 gram. vad ska man gå efter?

hur gör man för att få mer protein och mindre kolhydrater? de handlar ju bara om ett par % så det kan ju inte vara någon stor förändring.

• tru

kan man göra så öka på fett och protein för att minska procentsatsen. ska man inte komma under ett visst antal gram oxå.

• tru

jag kan tipsa om hälsovakten det kostar 800 kr om år men man ser alla vitaminer och fetter och kolhydrater. men den är inställd på de allmäna kostråden. men man kan anpassa i inställnigar men jag vet inte hur man gör.

jag tror jag börjar hamna i ketos nu trots bara två dagar med denna metod. och trots att kollisarna har legat på 8-9% av kosten. har varit i ketos förut så jag känner igen det. men nu hamnade jag tydligen där utan att vara hungrig. förra gången åt jag 400 kalorier och då var jag hungrig innan jag hamnade i ketos. när man hamnar i ketos försvinner hungerskänslorna. vilket jag utnyttjade till fullo. jag har en ätstörning men total kontroll ibland och ingen kontroll i perioder.

• tru

och jag kan lova att man går ner i vikt när man är i ketos, jag gick ner 5 kilo i veckan på det.

• tru

hur gör man glass och hur mycket fett/kolhydrater/protein är det i det.blev jättesugen nu

• tru

glömde skriva en sak. är inte ni hungriga jag är fortfarande hungrig trots mängder av fett. men då äter jag ju en medicin man blir hungrig av oxå. och jag är mindre hungrig nu än vad jag var innan. nu blir jag bara lite hungrig på kvällen. egenltligen skulle jag vilja äta ett par ägg i röra med grädde och skinka. men jag har redan ätit nästan 2600 kalorier och även fast de inte är någon kalori begränsning så kan jag inte tänka mig att äta mer kalorier än så. har tagit två skinkor med bregott på och se om de stillar hungern. fast nu är de inte riktigt hunger längre de är snarare sugen på att äta. jag är väl inte avvänjd riktigt ännu från sockret.

• tru

i fallet med brieost måste de väl vara en smaksak om man ska äta den feta eller light. om light innehåller färre kolhydrater. eller var de inte de du menade. fast när de gäller brieost är ju den feta betydligt godare.ioch man blir ju mättare.

• tru

mer fett drypande middag som jag ätit idag får man leta efter.rostbiff stekt i smör och squash med purjolök som drar åt sig massor av fett. sen en rejäl klick pepparrots smör på köttet. lite räksallad, lite keso

men fuskade med en klunk festis. festisen hade jag köpt till dottern.men hela dagen har varit fruktansvärd men jag har varit jätteduktig. först köper dotterns pappa chips till dottern.för första gången i hela mitt liv kunde jag stå i mot. sen åkte vi till må bra mässa. jag hade med mig ägg,skinka,keso,oliver och åt. men de andra fick blåbärspaj till efterrätt.suck min favorit. men jag lyckades. sen åkte vi till ett shopingcentrum och där fikade vi, jag frågade om de hade bär och grädde som jag kunde få men de hade de inte.som tur var hade jag nötter i väskan medans övriga smaskade på diverse godsaker. så en klunk festis i detta sammanhang är en seger.

• tru

shit jag har svullnat upp i mina fötter. har ättit LCHF kost i en tre dagar. från början blev fötterna mindre på en gång men nu har de blivit jättesvulna. jag gick ca 5 timmar.. och sen fuskade jag med en klunk dricka. det kom på en gång jag tog klunken med dricka igår. kan de vara det. man nästan såg hur fötterna växte. idag har jag ätit ganska mycket grädde då jag gjort glass. och min kropp börjar lukta sött igen. fan nu tar de ju flera dagar och komma i fas igen.

• tru

jag gjorde glass imorse det var därför som det blivit mycket grädde. men ingen som vet vad man gör med svullna fötter. det kan ju vara all salt i maten oxå. kom jag på. men hur får man i sig kött och skinka och ost utan salt?

• tru

hur många kalorier kommer ni upp i, jag kommer upp i 2300 fast jag tycker att jag äter jättelite, enda måltiden då jag äter mycket är frukost. nu är jag så pass överviktig så jag kan äta så mycket även om man ska begränsa kalorierna vilket jag vill, även om jag vet att strikt LCHF inte gör det. men då har jag mycket fett i maten steker i 2 msk fett och räknar allt fett som jag steker i även om maten inte suger åt sig all fett. sen har jag nästan 2 dl grädde i frukost äggröran. och sen nån fetsås till lunch och middag. jag måste äta så här för att inte bli hungrig. blir man mindre hungrig när man går ner i vikt så att man kan begränsa kalorierna mer?

• tru

de sista dagarna har jag legat på 70% -79 %fett 20-30% protein 5-7 % kolhydrater. tycker att de är en bra fördelning mende blir ju en 27 gram kolhydrater ibland uppemot 40 gram kolhydrater om jag festat till det med en apelsin eller choklad eller nötter. vilket jag gör på helgen.

jag räknar kalorier enligt annica dalqist metod, hon menar att en kaloribegränsing kan göras.

• tru

och enligt skaldeman ska en gravt överviktig äta upp till 27 gram kolhydrater.

• tru

jag är sugen när jag ser mat men jag kan hantera det. innan var jag jämnt sugen och jag kunde inte kontrollera mig när jag ser mat. plus att jag hetsåt ca 2-3 gånger i veckan ibland varje dag. jag har inte hetsätit en enda gång sedan jag började för en vecka sedan. men det är för tidigt att säga något om det en.

• tru

glömde och skriva; jag har idag fått 3% kolhydrater idag, och 20 gram. känner mig duktig.

• tru

hjälp- räcknade ut med hälsovakten vad de godis och dricka jag fått i mig idag innehåller för kolhydrater. 4 bitar godis och ca 10 cl dricka innehåll 10 gram kolhydrater. och sen åt jag blåbär till frukost och de var 9 gram kokhydrater i det. men i gengäld har jag inte ätit några grönsaker idag så resultatet blev 33 gram kolhydrater.

• tru

vad ska jag göra, jag mår illa av att äta fett kött och ägg och feta såser. jag har lessnat på det. nu när jag åt fruktos höll jag på att spy. alltså jag hölkade. kan det vara för att jag äter efter tider och inte när jag är hungrig. eller vad tror ni?

jag mår jättebra på denna kost jag har ork som när jag vägde 80 kg och mår mycket bättre psykiskt. men jag tycker inte längre om maten.

• tru

minus två kilo på 2 veckor. men blodsockret har höjts till 6 från att legat på 5 men de kan vara för att jag fuskade jättemycket i helgen.

Svar på tråden LCHF tråden 3