• Emma09

Varför är du rädd?

Du som väntar första barnet, varför är du rädd för att föda barn? Hur känns din rädsla?
    Tycker du att det hjälper mot din rädsla att läsa och diskutera på forum?

Tacksam för svar av likasinnade

Hälsningar Emma

• Svar på tråden Varför är du rädd?
  • GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm
    Sha skrev 2008-07-10 20:39:18 följande:
    GudsMestOskuldsfullasteLillaLammOnline: hemorojder är inte så farligt ändå. De kan göra lite ont ibland, men det går över igen. KÄnde mig jättelugn inför första förlossningen och allt gick åt skogen. Väntar nu andra bebisen (bf 18/7) och känner mig åter lugn. VET att personalen på förlossningen är otroligt proffsig och vet vad den gör. Var något orolig inför att vara naken inför främmande människor, men när det gjorde som mest ont så var det inte något jag tänkte på, då ville jag bara få beskedet att det snart var över Krysta är något av det BÄSTA jag gjort i mitt liv!!! Ashäftigt!Lycka till alla!
    mm jag är mest nervös över att få den varianten som aldrig försvinner
    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Gnom

Jag kan väl inte påstå att jag har hunnit bli rädd än, är bara i vecka 15, men tankarna kommer mer o mer. Bm skickade mig till deras psykolog, som sen skickade en remiss till auroramottagningen. De kommer att kalla mig efter semestrarna.

Smärtan är jag inte direkt rädd för, jag vet redan att jag har absolut noll smärttröskel, så jag kommer att behöva all smärtlindring som finns, men det får dom hjälpa mig med... det är bara att vika sig inför faktum.

"rädslan" består av att jag blev utsatt för incest som liten. Dessutom av min bror, en person som man ska kunna lita på över allt annat. Därav kan jag inte lita på folk, utom min sambo.
    Sen "låser" jag min kropp väldigt lätt, eller "går ur min egen kropp".. vet inte hur jag ska förklara.. men om jag myser med sambon (som jag ändå litar på) o han t.ex råkar kittla mig på insidan av låret, då blir det bensax direkt o kan ta lång tid o slappna av. Dessutom kan det ibland (sällan) hända att jag mitt under allt mys, kliver ur min egen kropp o slutar fungera... alltså.. hjärnan viker sig, o går med på allt, utan egen vilja alls.. svårt att förklara..

men tänk om nåt av detta händer under förlossningen?? De som inte har varit med om liknande säger ofta "men du kommer inte ha tid att tänka på sånt..." Men tänk om?! Vill inte att denna förlossningen ska bli en skräckupplevelse, så att jag inte vågar göra om det fler ggr...

• Linny
    Gnom skrev 2008-07-25 13:09:46 följande:
    Jag kan väl inte påstå att jag har hunnit bli rädd än, är bara i vecka 15, men tankarna kommer mer o mer. Bm skickade mig till deras psykolog, som sen skickade en remiss till auroramottagningen. De kommer att kalla mig efter semestrarna.Smärtan är jag inte direkt rädd för, jag vet redan att jag har absolut noll smärttröskel, så jag kommer att behöva all smärtlindring som finns, men det får dom hjälpa mig med... det är bara att vika sig inför faktum."rädslan" består av att jag blev utsatt för incest som liten. Dessutom av min bror, en person som man ska kunna lita på över allt annat. Därav kan jag inte lita på folk, utom min sambo.Sen "låser" jag min kropp väldigt lätt, eller "går ur min egen kropp".. vet inte hur jag ska förklara.. men om jag myser med sambon (som jag ändå litar på) o han t.ex råkar kittla mig på insidan av låret, då blir det bensax direkt o kan ta lång tid o slappna av. Dessutom kan det ibland (sällan) hända att jag mitt under allt mys, kliver ur min egen kropp o slutar fungera... alltså.. hjärnan viker sig, o går med på allt, utan egen vilja alls.. svårt att förklara.. men tänk om nåt av detta händer under förlossningen?? De som inte har varit med om liknande säger ofta "men du kommer inte ha tid att tänka på sånt..." Men tänk om?! Vill inte att denna förlossningen ska bli en skräckupplevelse, så att jag inte vågar göra om det fler ggr...
    Jag har inte varit med om incest men om sexuella övergrepp. Jag förstår din rädsla. Jag var väldigt tydlig i mitt förlossningsbrev om att enbart de som "måste" skulle vidröra mig. Alltså, INGA studenter eller praktikanter. Det skulle jag aldrig palla. Jag var rädd att jag skulle känna mig väldigt utsatt i födelsesituationen och kanske få panik.

Man kan inte säga att man inte har "tid" att få panik. Det behöver man inte ha tid för, utan det kommer bara. Jag hade dock tur och kände aldrig en tillstymmelse till rädsla eller panik.

Jag var helt inne i mig själv och djupt koncentrerad på profylaxandningen. Just att inte ha någon bedövning utan att ha full kontroll själv, kanske var det som hjälpte mig ytterligare (?) Nu hade jag säkert tagit bedövning, om jag hade upplevt att det gjorde ont, men där hade jag väl tur också, så jag behövde inte ens lustgas.

Hoppas du får en positiv förlossning!!
  • Gnom

Linny: Tack för ditt svar, alltid skönt med lite tips av nån som har varit med om liknande!

Kram.

• Helnea

Jag väntar min andra men det är 16 år sen jag födde min första så man känner sig lite som nybörjare igen. Jag var inte rädd innan den förlossningen men blev rädd/fick panik under en period av öppningsskedet. Då upplevde jag värkarna som fruktansvärda... det berodde så klart på att jag spände mig så mycket. Nu när jag vet vad som väntar så känner jag mig på ett sätt helt trygg men tankarna kommer ändå... Tänk om jag blir rädd igen! Vill inte uppleva den smärtan. Så min rädsla handlar mest om att drabbas av panik.

• Lucky86

Ja har redan fött et barn men ja skriver ändå om ja får Ja var inte nått rädd första gången men ja e hyper rädd inför nästa gång! Ja vill verkligen inte föda igen... vet inte exakt varför ja har blivit så himmla rädd men ja tror att de beror på att ja fick sånn himla ångest när ja väl låg där.. de måste väl finnas nån att prata med om man har förlossnings rädsla va? Ska nog försöka göra de iså fall..

• Lucky86

Leather Cravat skrev 2008-06-04 17:59:16 följande:

Som förstföderska var jag inte rädd. Men nu denna gången så vet jag ju hur det känns..så jag är livrädd. :S
    Samma här...
  • slangbella
    Leather Cravat skrev 2008-06-04 17:59:16 följande:
    Som förstföderska var jag inte rädd. Men nu denna gången så vet jag ju hur det känns..så jag är livrädd. :S
    Lucky86 skrev 2008-07-31 14:21:31 följande:
    Ja har redan fött et barn men ja skriver ändå om ja får Ja var inte nått rädd första gången men ja e hyper rädd inför nästa gång! Ja vill verkligen inte föda igen... vet inte exakt varför ja har blivit så himmla rädd men ja tror att de beror på att ja fick sånn himla ångest när ja väl låg där.. de måste väl finnas nån att prata med om man har förlossnings rädsla va? Ska nog försöka göra de iså fall..
    Nyfiken fråga till er... Hur pass hade ni förberett er inför er första förlossning? Hade ni läst på något eller "tog ni det som det kom"?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lucky86

Ja hade läst på ganska mycket ( plöjde igenom de mesta ja kunde hitta) så ja viste vad som hände under tiden.. de tror ja e bra att man gör, då e man nog lite mer förberedd..

• gellis

jag litar inte på folket som jobbar på sjukhus dom lyssnar aldrig på vad jag säger, visst är jag lite mesig men man ska väl inte behöva bli arg ocg skrika för att dom ska lyssna. jag har bland annat fått medecin som jag inte tål trots att jag sa nej flera gånger och sa att hon skulle kolla i mina papper. svaret jag fick va bara tyst med dig nu.
    jag är livrädd för att det ska hända igen.

• Leather Cravat
    slangbella skrev 2008-07-31 16:05:46 följande:
    Nyfiken fråga till er... Hur pass hade ni förberett er inför er första förlossning? Hade ni läst på något eller "tog ni det som det kom"?
    Jag hade förberett mig mycket innan.
    Anledningen till att jag är rädd att föda denna gången är för att det gjorde så groteskt ont, vågade aldrig ta EDA fast jag verkligen ville det. =(
    Denna gången så ska jag verkligen försöka våga ta EDA så jag slipper ha så ont som jag hade.
  • slangbella
    Leather Cravat skrev 2008-07-31 23:43:37 följande:
    Jag hade förberett mig mycket innan.Anledningen till att jag är rädd att föda denna gången är för att det gjorde så groteskt ont, vågade aldrig ta EDA fast jag verkligen ville det. =(Denna gången så ska jag verkligen försöka våga ta EDA så jag slipper ha så ont som jag hade.
    Jag kommer också att göra det, ta EDA alltså (om tid finns...). Jag försöker också förbereda mig så mycket jag kan, läsa på om förlossningsförloppet och vilka olika val man kan komma att ställas inför. Men det gäller ju att ha balans i det mesta. En sväng började jag läsa på om hur det skulle kunna bli om något gick snett så att barnet fick syrebrist eller liknande, men det insåg jag ganska snart var rätt korkat! Jag tog ut nåt i förskott som inte ännu hänt och hann t.o.m. bli deppad över det. Helt sjukt vad skruvad man kan bli!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Pildi

Jag är omföderska, mina barn är 17 och 9 år gamla. Jag är inte rädd för smärtan utan att det tillstötter komplikationer under förslossningen som leder till akut kejsarsnitt, eller att bebisen skadas. Min rädsla är nog inte överdrivet.

• Astrea

Inför första förlossningen var jag inte rädd. Nu inför andra är jag rädd för komplikationer för barnet, stor bristning för mig och framförallt dålig lyhördhet hos personalen.. Att dom typ ska "köra över" mig.

Jag kan rekommendera alla att förbereda sig inför förlossningen, det hjälper att veta vad som händer och vad man vill. Profylaxkurs är jättebra!

• Ellani
    Pildi skrev 2008-08-01 14:19:32 följande:
    Jag är omföderska, mina barn är 17 och 9 år gamla. Jag är inte rädd för smärtan utan att det tillstötter komplikationer under förslossningen som leder till akut kejsarsnitt, eller att bebisen skadas. Min rädsla är nog inte överdrivet.
    Exakt så känner jag, men det är mitt första barn!
Svar på tråden Varför är du rädd?