• Ellani

Varför är du rädd?

Jag jobbar på neonatal och ser bara de barn som är sjuka eller de förlossningar som går lite snett. Förr var jag mesträdd för smärtan, att bli klippt och komplikationer efter för min egen del.
    Men sen jag blev gravid får jag PANIK när jag tänker på att något ska gå fel vid själva förlossningen, så bebisen blir skadad/sjuk/avlider. Jag är livrädd för det just nu, ändå har jag BF i november.
    Är inte rädd för min egen del utan för att något ska gå fel, de tar med sugklocka för många ggr, navelsträngen fastnar osv.
    Har bara pratat med min sambo om det, får göra det med BM när man kommer in lite närmare på förlossningen.
    Jag inbillar mig, att eftersom jag är van vid att ta hand om sjuka och skadade (jobbat mkt med förshndshandikappade) så tycker någon som bestämmer över livet att jag klarar av att ta hand om ett barn som inte är friskt...
    Någon som förstår hur jag menar??

Men jag VET att de allra flesta förlossningar går finfint, och att bebisarna mår fint, men jag ser ju inte det...
    Och där är min skräck just nu. Den blir tyvärr bara värre och värre...

• Ellani
    Pildi skrev 2008-08-01 14:19:32 följande:
    Jag är omföderska, mina barn är 17 och 9 år gamla. Jag är inte rädd för smärtan utan att det tillstötter komplikationer under förslossningen som leder till akut kejsarsnitt, eller att bebisen skadas. Min rädsla är nog inte överdrivet.
    Exakt så känner jag, men det är mitt första barn!
Svar på tråden Varför är du rädd?