• Linny

Varför är du rädd?

Nu väntar jag mitt andra barn, men jag kanske kan svara på hur jag tänkte innan jag födde mitt första?

Jag var livrädd för att spricka. Hade en kompis som gjorde det. Sedan var jag rädd för att jag skulle få en utdragen förlossning, att jag inte skulle kunna hantera smärtan osv. Folk berättade bara skräckhistorier innan. Jag fattade inte varför de skulle frossa i det och hade ett behov av att göra det så fort de såg en gravid kvinna. Det var inte så att jag faktiskt frågade.

Nu hade jag en helt otrolig förlossning. Denna gång är det snarare så att jag kan oroa mig för att det bara kan bli sämre. Det går liksom inte att toppa den och nu har jag förväntningen att det är skitlätt att föda barn och att det inte gör ont! Använde mig enbart av profylax, vetevärmare och tensapparaten. Lustgas provade jag tre värkar, precis i slutet, men det funkade inte alls lika bra som profylaxandning.

En halvtimma efter att jag hade fött påstod jag att jag kunde göra om det när som helst och enligt min man så sa jag inte ens Aj nån gång. Konstigt med tanke på hur mycket jag klagar på ett skoskav

Ja, så mina förväntningar är nog orimligt höga denna gång tyvärr.

• Linny
    Gnom skrev 2008-07-25 13:09:46 följande:
    Jag kan väl inte påstå att jag har hunnit bli rädd än, är bara i vecka 15, men tankarna kommer mer o mer. Bm skickade mig till deras psykolog, som sen skickade en remiss till auroramottagningen. De kommer att kalla mig efter semestrarna.Smärtan är jag inte direkt rädd för, jag vet redan att jag har absolut noll smärttröskel, så jag kommer att behöva all smärtlindring som finns, men det får dom hjälpa mig med... det är bara att vika sig inför faktum."rädslan" består av att jag blev utsatt för incest som liten. Dessutom av min bror, en person som man ska kunna lita på över allt annat. Därav kan jag inte lita på folk, utom min sambo.Sen "låser" jag min kropp väldigt lätt, eller "går ur min egen kropp".. vet inte hur jag ska förklara.. men om jag myser med sambon (som jag ändå litar på) o han t.ex råkar kittla mig på insidan av låret, då blir det bensax direkt o kan ta lång tid o slappna av. Dessutom kan det ibland (sällan) hända att jag mitt under allt mys, kliver ur min egen kropp o slutar fungera... alltså.. hjärnan viker sig, o går med på allt, utan egen vilja alls.. svårt att förklara.. men tänk om nåt av detta händer under förlossningen?? De som inte har varit med om liknande säger ofta "men du kommer inte ha tid att tänka på sånt..." Men tänk om?! Vill inte att denna förlossningen ska bli en skräckupplevelse, så att jag inte vågar göra om det fler ggr...
    Jag har inte varit med om incest men om sexuella övergrepp. Jag förstår din rädsla. Jag var väldigt tydlig i mitt förlossningsbrev om att enbart de som "måste" skulle vidröra mig. Alltså, INGA studenter eller praktikanter. Det skulle jag aldrig palla. Jag var rädd att jag skulle känna mig väldigt utsatt i födelsesituationen och kanske få panik.

Man kan inte säga att man inte har "tid" att få panik. Det behöver man inte ha tid för, utan det kommer bara. Jag hade dock tur och kände aldrig en tillstymmelse till rädsla eller panik.

Jag var helt inne i mig själv och djupt koncentrerad på profylaxandningen. Just att inte ha någon bedövning utan att ha full kontroll själv, kanske var det som hjälpte mig ytterligare (?) Nu hade jag säkert tagit bedövning, om jag hade upplevt att det gjorde ont, men där hade jag väl tur också, så jag behövde inte ens lustgas.

Hoppas du får en positiv förlossning!!
Svar på tråden Varför är du rädd?