Xinyun skrev 2008-05-17 21:05:43 följande:
Detta är lite off topic i tråden men ibland kan jag känna en sådan oerhörd skräck att mina barn skulle blivit kvar i hemlandet. HUR skulle de ha klarat sig utan familj, utan medicin, utan hörseltekniska hjälpmedel? Ett av barnen är dessutom från ett minoritetsfolk som inte är så väl ansett och det andra barnet är motoriskt sent och jag tänker att om man har så många svårigheter att kämpa mot när man ska bygga en tillvaro så är chanserna inte stora till ett vettigt liv. Lika ofta som jag känner skräcken att de kunde ha blivit kvar i hemlandet, lika ofta känner jag en enorm tacksamhet att de fick komma till Sverige och till oss. De hade inte mycket till framtid i hemlandet, så är det bara, och kanske kan den tanken göra att barnen såsmåningom lättare "förlikar" sig med att ha blivit adopterade (om nu sådana tankar dyker upp), de kanske inte nödvändigtvis blir lyckligare här oss oss än om de bott kvar i hemlandet men de kan trösta sig med att livet åtminstone blivit lättare rent fysiskt.
Ja, så tänker nog de flesta även de som inte har barn med SN. Även om det så klart är extra svårt att leva med SN i dessa länder. Har också tänkt så men inte så mycket utifrån hans SN utan rent generellt att man som barnhemsbarn inte hade fått det lätt, det hade blivit armén för honom i mycket låg ålder. Om han ens fått gå med där med tanke på hans synskada....Usch, ja, man ryser när man tänker på det. Men något som värmer mitt hjärta är att han har blivit så mycket pussad och kramad på barnhemmet, fick bekräftat det i helgen när vi var i Stockholm för att träffa barnhemsdirektören och AC:s medarbetare i Vietnam som var på Sverigebesök. Barnhemsdirektören hade aldrig flugit tidigare och aldrig varit utanför Vietnam och han kunde inte ett ord engelska, han såg rätt vilsen ut bland allt folk som var på träffen men så fick han syn på vår son, han rusade fram till honom, tog honom i sin famn och pussade honom i hela ansiktet. Han blev så glad att få se honom igen. Med hjälp av tolk frågade han oss hur han mår, hur han är och vi berättade med tårar i ögonen (hans reaktion var så stark och Victor blev glad och ville vara i hans famn) hur fantastisk han är, att han mår jättebra och är vår stora glädje i livet. Han berättade att han tänkt så mycket på honom, undrat hur det är med honom och hur han har det och att han blev så glad över att få träffa honom igen då han var så förtjust i honom. Han är så gosig sade han
Vi har ju förstått att han har fått mycket kramar och pussar på barnhemmet vilket är fantastiskt!