Inlägg från: bebis ja tack |Visa alla inlägg
  • bebis ja tack

Frågor om att adoptera SN-barn

Vi har precis fått medgivande (hurra hurra) och ska snart skicka papper till våra organisationer. Vi är öppna för vissa SN men vill innan vi beslutar oss för vilka ta reda på lite mer. Har förstått att det är väldigt stor skillnad mellan hur de olika länderna bedömer barnens skador och att vissa SN-barn fått sina diagnoser för att bli tillgängliga för adoption över huvud taget.

Så mina frågor är till er som tagit emot ett SN-barn.

Vilken diagnos hade ditt barn eller hur formulerades hans/hennes särskilda behov?
    Vilket land adopterade du från?
    Hur fungerade det när ni kom hem, dvs vilka extra behov, insatser eller kanske operationer fick barnet?
    Har du något råd till mig, vad ska jag tänka på när det gäller att adoptera SN-barn?

tack på förhand!

• Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn
  • bebis ja tack

Tack för alla era svar! Vilket fantastiskt ställe FL är när det funkar så här! Vi ska ta oss en rejäl funderare och läsa allt vi kommer över och prata noga med organisationerna om detta.

Hur funkar det på AC med SN? Har man ett samtal inledningsvis där man går igenom vilka SN man kan tänka sig eller görs det ingen avgränsning alls? Vi har redan haft en träff med BFA och där funkar det ju så att vi direkt efter att utredningen skickats in tillsammans går igenom vilka sorters SN vi kan tänka oss. Jag vill helst slippa hamna i den situationen att organisationen skickar en bild på ett barn med väldigt allvarliga skador som vi egentligen från början inte är beredda att ta emot. Hur väljer man bort ett sånt barn? Jag vet inte hur jag skulle kunna leva med mig själv om jag tackade nej till ett barn som "erbjudits" mig. Tänk om vi avstår från ett barn pga en allvarlig diagnos och sen inte får nåt nytt erbjudande. Pga mannens ålder vet vi inte hur nämnden skulle ställa sig till att ge oss förlängt medgivande om vi inte kommit nånstans i processen.

Missförstå mig rätt, det är ju barn vi vill ha men samtidigt måste det ju kännas okej. Vet inte om vi är beredda att välja ett alltför funktionshindrat barn. Riktigt svåra etiska dilemman det här... Bättre då att det är som på BFA, att vi går igenom hur vi tänker och sen matchar de barnet med oss om de tror att vi skulle säga ja. Hoppas det är så på AC också.

• bebis ja tack

Sådär, nu var alla papper ivägskickade. Väntar nu på att höra nåt från nån...

Någon annan med erfarenheter som vill dela med sig?

• bebis ja tack

Xinyun:
    ja det kortsiktiga tänkandet i kommunerna har omöjliggjort en hel del nödvändiga och smarta lösningar... Skönt att höra att vården iaf funkat bra.

hur gamla var barnen när de kom? var de då helt utan diagnoser eller misstankar om eventuella sjukdomar? När och hur upptäckte ni hjärtfelet och hörselnedsättningen?

• bebis ja tack

basketmia:
    Vad bra! Skönt att höra att det funkar så nånstans. Låter ju som ni har en jättebra uppbackning.

• bebis ja tack

SN = special needs. term som används inom adoptionssvängen för att beskriva barn som har olika typer av skador, funktionshinder eller diagnoser.

• bebis ja tack

Det är ju en vansinnigt intressant diskussion detta! Så många etiska ställningstaganden man måste göra under denna process. Tack för alla era inlägg, mycket tankeväckande!

Jag vill inte riktigt jämföra en graviditet med att adoptera, det är så otroligt olika förutsättningar, samtidigt är det svårt att inte göra det. En av mina vänner är gravid nu och jag kan inte tänka mej att hon sitter och går igenom eventuella sjukdomar och handikapp som barnet kanske kan komma att utveckla och sen lusläser på nätet för att få reda på vilka behandlingar och operationer som krävs. Och om hon skulle få reda på att barnet hade nåt mindre handikapp eller skada, skulle det förändra nåt för henne? Troligen inte. Hon skulle iaf inte lämna bort barnet för adoption... Nu får hon ju inte reda på det förrän barnet är fött, och allt visar ju sig inte direkt heller.

Men jag kan ju välja. Och det händer något med en som person när man hamnar i den här situationen tycker jag. Man måste göra helt nya ställningstaganden och vända och vrida på alla sina tankar och farhågor. Jag var inne på en LKG-sida igår och tyckte det verkade jättehemskt, min spontana känsla var att jag inte ville vara med om det. Försökte hitta info om klumpfot och fick samma känsla då. Min man menar att barnet redan, iom att det är adopterat, från början kommer att vara annorlunda, h*n kommer att sticka ut oavsett ursprungsland eller utseende. Han vill, som det känns nu, därför inte välja ett barn som har okorrigerbara skador eller sjukdomar som inte relativt enkelt går att hålla under kontroll.

Vi ska prata med organisationens läkare och få lite information om vad olika diagnoser och skador egentligen innebär. Sen får vi ta ett snack och även prata med släkt och vänner, bra med så många infallsvinklar som möjligt i såna här lägen tycker jag. Viktigt att vara rejält påläst och veta vad det är man tackar ja eller nej till!

Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn