Cerdrica skrev 2008-05-20 09:04:45 följande:
Fast Angla, jag önskar mitt barn allt gott; kärlek, kompisar, utbildning, lycka i små vardagssaker osv. Det har absolut inget med hans sk LKG att göra. Man kan önska att ett ofött barn ska slippa födas med ett sn och göra allt för att förhindra det, med tex folsyra, avstå från alkohol och rökning osv. Men när man adopterar står man i en annan situation, man har, hur hemskt det än är, ett val. Man kan inte påverka vilka barn som föds och i vilket skick de är när de föds för de finns redan. Om man säger att jag önskar det bästa för mitt barn som vi ska adoptera, dvs att han/hon är frisk så säger man, i mitt (och tydligen Manchesters) tycke att nej, vi vill ha ett friskt barn. Och det är ok! Men det är inte för barnet man önskar det utan för sig själv. Både det friska barnet och barnet med tex VSD finns redan. När man väljer det ena väljer man bort det andra. Inget är rätt eller fel men jag tycker inte dina argument håller, jag tycker helt enkelt att du snärjer in dig i konstiga förklaringar. Och du behöver egentligen inte förklara alls, det är inte det. Om det är så att du och din man tror att ett sn och läkarbesök kring det skulle hämma er anknytning till barnet och tvärtom, ja det är en sak. Då kan du skriva att vi vill ha ett icke-sn-barn för att vi känner att det är redan så mycket att barnet är si och så gammalt när det kommer till oss så vi vill inte ha en massa läkarbesök ovapå det utan kunna fokusera på anknytningen. Det är helt ok. Men att prata om att du önskar ett friskt barn för barnets skulle fungerar inte för barnet finns redan, både det friska och det med sn. Du kan inte påverka det hur du än önskar, bara göra ett val. Stå för det helt enkelt.
Nä jag tvivlar inte alls på vår förmåga att ta hand om ett barn med SN. Jag har inte sagt att vi VILL ha ett friskt barn. Vill för mig i detta sammanhang betyder att vi skulle tacka nej om barnet har ett SN. Utan jag ÖNSKAR att vårt barn dvs just DET barnet som hamnar hos oss är friskt och så får vara. Jag väljer inte mellan olika barn. Jag har inget att göra med alla de barn som inte blir matchade med oss. Ett och enbart ett barn kommer att bli vårt barn.
Jag kan tyvärr inte säga "vi vill ha ett icke-sn-barn för att vi känner att det är redan så mycket att barnet är si och så gammalt när det kommer till oss så vi vill inte ha en massa läkarbesök ovapå det utan kunna fokusera på anknytningen." för det stämmer inte. Jag oroar mig inte för att operationer och läkarbesök försvårar anknytningen, snarare så tror jag det är tvärtom. Enda anledningen till att jag vill att just mitt barn skall få vara friskt är för att jag ser det som optimalare i livet. Jag ser inte sjukdom osv som ngt positivt att önska. Men om så är fallet så är det en helt annan sak! Gah att ni inte kan förstå! Jag ser inte alla barn som mina potentiella barn. För mig finns bara ett barn som är mitt blivande barn. Och för det barnet så önskar jag att han är så frisk som möjligt o mdet nu låter bättre?! Det måste inte vara ngt absolut liksom.
"När man väljer det ena väljer man bort det andra."
Jag väljer inget barn ... det matchas i ursprungslandet. Om man ska se det så, så väljer ju alla som väljer SN i så fall bort de friska barnen. Och varför gör man det då?
"Men att prata om att du önskar ett friskt barn för barnets skulle fungerar inte för barnet finns redan, både det friska och det med sn."
Ja men enbart det ena bli matchat till mig! Och är det då friskt så är väl det bra. Har det något SN så ser jag inga hinder i det heller. Förutom att jag hade önskat att även det barnet hade fått födas friskt.
"Du kan inte påverka det hur du än önskar, bara göra ett val."
Jo jag kan visst önska! I tanken. Enda valet jag och min man har gjort är att adoptera ... resten har vi lämnat till slumpen genom att inte välja ett specifikt barn med något SN. För vi önskar och blir glada hur det än blir.