• bebis ja tack

Frågor om att adoptera SN-barn

Vi har precis fått medgivande (hurra hurra) och ska snart skicka papper till våra organisationer. Vi är öppna för vissa SN men vill innan vi beslutar oss för vilka ta reda på lite mer. Har förstått att det är väldigt stor skillnad mellan hur de olika länderna bedömer barnens skador och att vissa SN-barn fått sina diagnoser för att bli tillgängliga för adoption över huvud taget.

Så mina frågor är till er som tagit emot ett SN-barn.

Vilken diagnos hade ditt barn eller hur formulerades hans/hennes särskilda behov?
    Vilket land adopterade du från?
    Hur fungerade det när ni kom hem, dvs vilka extra behov, insatser eller kanske operationer fick barnet?
    Har du något råd till mig, vad ska jag tänka på när det gäller att adoptera SN-barn?

tack på förhand!

• Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn
  • Angla
    Cerdrica skrev 2008-05-19 07:19:15 följande:
    Och Angla har aldrig gnällt över väntetiderna.
    Haha, tusan att du skrev det jag skulle ju hugga i knävecken Nä jag tycker kötiderna är ok.
  • Angla

Hmmm ja visst är det etiska ställningstaganden. Både vid graviditet och adoption. Vilka jag inte jämför men målet för mig är det samma. Ett barn - gärna friskt och välmående. Ett barn är för oss lika mycket barn och älskat oavsätt ev SN. Men jag hoppas inte vårt barn har det.

Ja oavsätt val så brukar jag maximera mina chanser för att få det så bra som möjligt. Så kommer jag även göra för mitt barn. De andra är ju i den sekunden som jag får barn inte mina barn.

• Cerdrica

bebis ja tack skrev 2008-05-19 08:33:30 följande:

Det är ju en vansinnigt intressant diskussion detta! Så många etiska ställningstaganden man måste göra under denna process. Tack för alla era inlägg, mycket tankeväckande!Jag vill inte riktigt jämföra en graviditet med att adoptera, det är så otroligt olika förutsättningar, samtidigt är det svårt att inte göra det. En av mina vänner är gravid nu och jag kan inte tänka mej att hon sitter och går igenom eventuella sjukdomar och handikapp som barnet kanske kan komma att utveckla och sen lusläser på nätet för att få reda på vilka behandlingar och operationer som krävs. Och om hon skulle få reda på att barnet hade nåt mindre handikapp eller skada, skulle det förändra nåt för henne? Troligen inte. Hon skulle iaf inte lämna bort barnet för adoption... Nu får hon ju inte reda på det förrän barnet är fött, och allt visar ju sig inte direkt heller.Men jag kan ju välja. Och det händer något med en som person när man hamnar i den här situationen tycker jag. Man måste göra helt nya ställningstaganden och vända och vrida på alla sina tankar och farhågor. Jag var inne på en LKG-sida igår och tyckte det verkade jättehemskt, min spontana känsla var att jag inte ville vara med om det. Försökte hitta info om klumpfot och fick samma känsla då. Min man menar att barnet redan, iom att det är adopterat, från början kommer att vara annorlunda, h*n kommer att sticka ut oavsett ursprungsland eller utseende. Han vill, som det känns nu, därför inte välja ett barn som har okorrigerbara skador eller sjukdomar som inte relativt enkelt går att hålla under kontroll. Vi ska prata med organisationens läkare och få lite information om vad olika diagnoser och skador egentligen innebär. Sen får vi ta ett snack och även prata med släkt och vänner, bra med så många infallsvinklar som möjligt i såna här lägen tycker jag. Viktigt att vara rejält påläst och veta vad det är man tackar ja eller nej till!
    Jag har bara personlig erfarenhet av LKG men har bekanta och/eller släktingar med barn som har dysmeli, epilepsi, astma (ja, det räknas som sn i vissa länder), klumpfot och VDS (hjärtfel). Säkert något mer jag glömt. Samtliga barn och deras familjer lever ett helt normalt liv så jag undrar ibland vad det är man som förälder inte tror sig klara?!
    Jag tycker det är ok om man är rädd för att inte kunna älska ett barn med tex LKG eller dysmeli (även om jag är rätt säker på att ni hade gjort det) men att man inte skulle "klara av det", det köper jag liksom inte. Vi är absolut inte bättre, mer erfarna eller något än nån annan förälder och vi "klarar" ju det. Man behöver absolut inte vara någon superförälder för att gå till en läkare eller för att bli mamma (eller pappa) till ett barn på 3-4 år. Att man inte VILL är en sak men klarar det, det är jag rätt övertygad om att alla här skulle göra så länge det är sådana sn som vi pratar om här barnet har. Sedan finns det annat så så klart påverkar familjen jättemycket men det är en annan sak.

Jag tror faktiskt inte heller att speciellt många familjer kastar sig in i något de inte klarar av när de väljer sn. Ofta är det en process som växter fram. Man tror man ska bli gravid så man ser sig själv med en baby. Alltså vill man ha lågt medgivande. Sen får man tid att fundera på varför man vill ha barn och inser att ett lite högre medgivande är ok. Tänker man sedan något varv till kanske man kan tänka sig ett ännu lite äldre barn med något lättare sn. Mognad och utveckling liksom.
    Vi bestämde oss för sn redan innan vi gjorde hemutredningen, bekanta till oss bestämde sig sedan de skickat papper och inte är de sämre rustade att ta hand om sitt barn än vi är.
    Jag tycker det är skitcoolt att fler och fler bestämmer sig för sn och att fler vågar sig på medgivanden över 24 månader. Det är en win-win situation helt enkelt.
  • mammatillvictor

Man får ju verkligen hoppas att de som verkligen inte vill ha SN får barn som lever upp till föräldrarnas förväntningar på perfekta barn....

• mammatillvictor

Jag hade te x ett större födelsemärke på insidan av låret och hade klassats som ett SN-barn pga det.....

TS: du behöver ju inte i dagsläget ta ställning till SN över huvudtaget, om ni är öppna för det eller ej, vi hade inte sagt att vi var öppna för SN innan vi fick förfrågan och vi kände med en gång att det här var inga problem för oss.

• Cerdrica

bebis ja tack skrev 2008-05-19 08:33:30 följande:

Min man menar att barnet redan, iom att det är adopterat, från början kommer att vara annorlunda, h*n kommer att sticka ut oavsett ursprungsland eller utseende. Han vill, som det känns nu, därför inte välja ett barn som har okorrigerbara skador eller sjukdomar som inte relativt enkelt går att hålla under kontroll.
    Måste bara kommentera detta också.
    Detta är ju ett bra argument om man känner att man själv inte riktigt orkar med att vara en adoptivförälder som redan sticker ut pga ett barn med "exotiskt" utseende, alltså inte dessutom vill ha ett barn med ett synbart sn.
    MEN, använder man detta argument för att det är dubbelt synd om barnet; adopterad + LKG tex så håller det inte alls. Om alla tänker så blir ju barnet kvar på barnhemmet! Och jag tror alla tycker att en kärleksfull familj, ett hem och den läkarvård barnet faktiskt behöver är bättre än ett liv på barnhem i tex Kina...
    Nu är det säkert någon som invänder att idag är ju intresset så stort att nån annan kommer adotpera den lilla flickan med LKG. Ja, troligen och hon kommer kanske till och med till en familj i Sverige! Alltså är hon fortfarande adopterad, med LKG, i Sverige. På vilket sätt skulle hennes liv bli lättare för att hon kom till familjen Svensson i stället för familjen Larsson liksom?
    Nej, helt okej argument om man själv känner att man inte vill ha ett barn med avvikande utseende (fast det kanske man får även om man inte väljer sn...) men inte ok om man "skyller" på barnens bästa.

Men självklart ska man vara påläst och ha pratat igenom olika tänkbara sn innan, både som par och med sin organisation.
  • Manchester
    Cerdrica skrev 2008-05-19 16:19:00 följande:
    Man tror man ska bli gravid så man ser sig själv med en baby. Alltså vill man ha lågt medgivande. Sen får man tid att fundera på varför man vill ha barn och inser att ett lite högre medgivande är ok. Tänker man sedan något varv till kanske man kan tänka sig ett ännu lite äldre barn med något lättare sn. Mognad och utveckling liksom.
    [/citat]

Precis så var det för oss. När vi först började fundera på adoption så tänkte vi oss ett lågt medgivande, helst 0-12 månader (lägre om det varit möjligt!). Vi ville "självklart" ha ett friskt barn. Barnet skulle komma från något land i Asien, Östeuropa gick bort pga alla alkoholskador och Sydamerika/Afrika för att vi trodde att de barnen råkar ut för mer rasism. Så småningom stod vi där med ett medgivande på "ej fyllt två", som vi dessutom var beredda att höja om det skulle behövas. Vi upptäckte att de två länder som var aktuella för vår del var Ukraina och Etiopien och det kändes helt OK. Det barn vi till slut kom hem med har ett hjärtfel + ytterligare någon liten "skada" som vi kände till och accepterade.

Vi är inga superhjältar, utan helt vanliga föräldrar. Ändå klarar vi av ett barn som får gå på kontroller hos kardiolog och ett som föddes för tidigt och har förkylningsastma. Det blir lite fler läkarbesök än i andra familjer och vi har alltid astmamedicin hemma, men krångligare än så är det inte. Dotterns hjärtfel hade förvisso kunnat vara allvarligare, men även det hade vi klarat. Vi visste när vi tackade ja till henne att det inte rörde sig om ett fel hon kunde dö av och det var huvudsaken.

Jag tycker förstås inte heller att man ska adoptera ett barn man egentligen inte vill ha, jag förstår bara inte _varför_ man inte vill ha barnen med småskavanker. I vårt fall tror jag faktiskt att vi hade en himla tur som fick ett SN-barn. Vår dotter bodde på ett specialbarnhem för sjuka och handikappade barn. När vi pratar med andra som adopterat från samma land inser vi att barnen på vanliga barnhem har det sämre på många sätt. På vår dotters barnhem fanns betydligt mer personal än vad som är brukligt i landet och det fanns vuxna som hade tid att krama barnen, trösta dem och sitta med dem i knät. Vår dotter var uppenbart van vid kroppskontakt och hon förväntade sig att någon skulle komma om hon grät. Så är det långtifrån alltid med barn som bott på barnhem i Ukraina.

Slutligen har jag fortfarande inte begripit jämförelsen med att vara gravid och äta folsyra. Min adopterade dotter fick inte sitt hjärtfel för att vi adopterade henne. Hon skulle ha haft det ändå. Min bio-son skulle däremot inte ha haft sin astma om vi valt bort honom. Han skulle inte ha funnits alls.

När Angla skriver så här:
    Angla skrev 2008-05-19 10:28:28 följande:
    [citat]
    Ja oavsätt val så brukar jag maximera mina chanser för att få det så bra som möjligt. Så kommer jag även göra för mitt barn.
    får man intrycket att hon gör sitt val för _barnets_ skull, det är något hon gör _för_ sitt barn. Ursäkta, men det är bullshit. Det är något hon gör för sig själv. Det är hon i och för sig i sin fulla rätt att göra. Jag förstår inte valet, men jag accepterar det. Däremot går jag inte med på att det är med tanke på barnet, för det går helt enkelt inte ihop.
  • Fru hemlig

Cedrika jag vill bara påpeka att jag visst kommer att älska mitt barn om det har ngt handikapp eller sjukdom!! Det har jag aldrig sagt att jag inte kommer att göra.

Manchester jag inser verkligen att det är bättre för ALLA barn att få familj än att inte få det. Det tycker jag även framgår av Anglas inlägg hon skriver liksom jag att hon vill ha ett så friskt barn som möjligt av egoistiska själ.

Mammatillviktor jag har aldrig sagt att jag vill ha ett "perfekt" barn vad du nu menar med perfekt.

Mamma till viktor och Cedrika det jag säger är att jag som så många andra drömmer om ett så friskt barn som möjligt och jag säger att jag inte tror att jag klarar av det AKTIVA VALET att välja att adoptera ett barn med hanidkapp. Om jag inte gör det ser jag det som att det blir mer som en graviditet jag kan hoppas att barnet är friskt är det inte det fixar jag så klart det! Jag är rädd att jag ska känna att varför tog jag frivilligt på mig att ta hand om ett barn med ex vis autism. Men som jag skrivit i flera inlägg visas sig barnet sedan ha en sjukdom eller ett handikapp kommer jag att fixa det så klart. De flesta föräldrar bio- som adoptiv tror jag blir ledsna om de upptäcker att deras barn har ett handikapp eller ngn alvarlig sjukdom. Sen klarar man det så klart ändå. Men jag kan inte förstå hur man kan tycka det är fel att inte välja att adoptera ett barn med ett diagnostiserat sn. Alla gör sina egna val.

Jag köper inte heller logiken i att det oftast heter att det ska vara en egoistisk handling att adoptera men detta gäller ofta inte i diskussioner vad gäller barn med kända sn.

Sen reagerar jag alltid lite på det här med att många säger att fatta beslut om sn har med mognad att göra. Det tycker jag låter lite som att om man inte fattar det beslutet så är man inte mogen. För oss var det tvärt om vi ville ha barn så snabbt och trodde så gott och mycket om oss själva att vi var beredda på en massa sn. Rätt länge faktiskt. Sedan tycker jag att vi mognade när vi insåg att vi faktiskt inte riktigt ville göra ett aktivt val att välja ett svårt sjukt eller handikappat barn bara för att vi ville ha barn snabbt. Vi tänkte igenom beslutet bättre och såg på oss själva med nyktra ögon och inte som de supermänniskor vi trodde/inbillade oss att vi var

• mammatillvictor
    Angla skrev 2008-05-19 10:28:28 följande:
    [citat]
    Ja oavsätt val så brukar jag maximera mina chanser för att få det så bra som möjligt. Så kommer jag även göra för mitt barn.

Jag RYSER när jag läser detta....
  • Fru hemlig
    mammatillvictor skrev 2008-05-19 18:12:41 följande:
    [citat]Ja oavsätt val så brukar jag maximera mina chanser för att få det så bra som möjligt. Så kommer jag även göra för mitt barn. Jag RYSER när jag läser detta....
    Varför det???
Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn