• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • annbom

Tack för tipset. En jättebra sida

stanare skrev 2008-06-05 20:26:00 följande:
    Tipsar om en sida för tonårsföräldrar: www.1318.se ! Där finns en hel del föräldrar som du kan fråga också ;)
  • kaji

vi har inga läggtider för tonåringar/större barn, knappt för småbarn. jag tror hemligheten är att se till att barnen är tillräckligt trötta på kvällen och att de tycker om att gå och lägga sig. då går de och lägger sig utan regler och tider.

iofs har våra tonåringar ibland velat vara vakna längre än oss men "vuxentid" får man ju ändå för tonåringarna vill ju inte sitta och hålla en i handen hela kvällarna. de är ute på aktiviteter, hos kompisar, på sina rum osv. dessutom har våra flyttat hemifrån rätt tidigt, vår äldsta flyttade när hon var 16 och nummer två som nu är 15 har mer eller mindre flyttat till sin pojkvän.

• Calles matte
    saan78 skrev 2008-06-12 14:40:17 följande:
    vi har inga läggtider för tonåringar/större barn, knappt för småbarn. jag tror hemligheten är att se till att barnen är tillräckligt trötta på kvällen och att de tycker om att gå och lägga sig. då går de och lägger sig utan regler och tider.iofs har våra tonåringar ibland velat vara vakna längre än oss men "vuxentid" får man ju ändå för tonåringarna vill ju inte sitta och hålla en i handen hela kvällarna. de är ute på aktiviteter, hos kompisar, på sina rum osv. dessutom har våra flyttat hemifrån rätt tidigt, vår äldsta flyttade när hon var 16 och nummer två som nu är 15 har mer eller mindre flyttat till sin pojkvän.
    Tyvärr är inte våra tonåringar sådana att de ger oss möjlighet till vuxentid även om de är vakna. De sitter väldigt gärna och "håller oss i handen" hela kvällarna. Inte heller är det någon risk att de kommer flytta hemifrån tidigt, om de nu inte gör verklighet av sina hot om att flytta till sin mamma vill säga men det är inte så troligt. Det är nog väldigt olika hur man är som person, även när man är tonåring...
  • kaji

Calles matte skrev 2008-06-13 12:30:46 följande:

Tyvärr är inte våra tonåringar sådana att de ger oss möjlighet till vuxentid även om de är vakna. De sitter väldigt gärna och "håller oss i handen" hela kvällarna. Inte heller är det någon risk att de kommer flytta hemifrån tidigt, om de nu inte gör verklighet av sina hot om att flytta till sin mamma vill säga men det är inte så troligt. Det är nog väldigt olika hur man är som person, även när man är tonåring...
    det är det nog, på gott och ont. själv tycker jag det är jättemysigt när tonåringarna vill vara hemma och umgås, skulle de gärna få göra oftare:)
  • annbom

För oss som har småbarn OCH tonåringar så existerar knappt vuxentid. På morgonen är småbarnen uppe och på kvällarna tonåringarna. Vi har löst det så att vi har vår vuxentid på kvällarna i vårt sovrum. Även tonåringar kan lära sig att respektera en stängd dörr (även om de inte gör det när man är på toa)

• kaji
    annbom skrev 2008-06-13 14:49:04 följande:
    För oss som har småbarn OCH tonåringar så existerar knappt vuxentid. På morgonen är småbarnen uppe och på kvällarna tonåringarna. Vi har löst det så att vi har vår vuxentid på kvällarna i vårt sovrum. Även tonåringar kan lära sig att respektera en stängd dörr (även om de inte gör det när man är på toa)
    sant, fast iofs känns det inte som om det beror på tonåringarna, snarare de små som kräver uppmärksamhet stup i kvarten. våra kvällar har varit extremt upphackade senaste åren med tre små barn (och tre stora), alltid är det någon liten som drömmer mardröm, kissar i sängen, blir sjuk etc, att tonåringarna är hemma och uppe gör liksom varken från eller till...snarare till för de kan ju hjälpa till vid behov.

numera har vi dock en del vuxentid, de tre små är ju inga bäbisar längre och de stor så gott som hemifrånflyttade
  • Calles matte
    saan78 skrev 2008-06-16 10:52:12 följande:
    sant, fast iofs känns det inte som om det beror på tonåringarna, snarare de små som kräver uppmärksamhet stup i kvarten. våra kvällar har varit extremt upphackade senaste åren med tre små barn (och tre stora), alltid är det någon liten som drömmer mardröm, kissar i sängen, blir sjuk etc, att tonåringarna är hemma och uppe gör liksom varken från eller till...snarare till för de kan ju hjälpa till vid behov. numera har vi dock en del vuxentid, de tre små är ju inga bäbisar längre och de stor så gott som hemifrånflyttade
    Som sagt, det är nog väldigt olika vad det är för personligheter man har att göra med. Om man sällan har tid att umgås med och prata med sina tonåringar så har jag full förståelse för att man värdesätter tiden man får tillsammans med dem. Men om man som vi, mer eller mindre har dem sittande i knäet (gäller iofs mest den yngsta och hon är bara 12 ännu så hon är ju faktiskt inte tonåring än) dygnet runt, så längtar man snarare efter att de skall hitta på någonting på egen hand.
  • Bevabus

Ja är man förälder så är man hihi
    Calles matte skrev 2008-06-16 12:44:37 följande:

Som sagt, det är nog väldigt olika vad det är för personligheter man har att göra med. Om man sällan har tid att umgås med och prata med sina tonåringar så har jag full förståelse för att man värdesätter tiden man får tillsammans med dem. Men om man som vi, mer eller mindre har dem sittande i knäet (gäller iofs mest den yngsta och hon är bara 12 ännu så hon är ju faktiskt inte tonåring än) dygnet runt, så längtar man snarare efter att de skall hitta på någonting på egen hand.
  • LykkeLee

Nu kommer jag låta hur präktig som helst men jag brukar prata med mina tonåringar. Vi kommer överens om en tid som verkar vettig både för mig och dom. Vår överenskommelse är 22.00 uppe på sitt rum på vardagar och senast 01.00 på helgen. sen har jag ett krav att dom ska vara anträffbara på mobilen. Dom har inte misskött sig en enda gång. Antingen har ja hittat en bra metod, eller så har jag bara en himla tur. Sen så är min son väldigt elefantlik han med, speciellt när han går upp eller nedför vår trappa. Han är som en elefanthjord minst. Men det är smällar man får ta.

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?