• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • abnocto

Men hur gör ni nu när de har sommarlov om de inte har något sommarjobb. Inte kräver ni väl kl 22 då också på vardagar?
    Detta är just nu en evig diskussion hemma då dottern hela tiden att hon har sommarlov och andra regler ska gälla, jag vet bara inte vilka.....

• mammatotoo

Vi har 12.00 på vardagskvällar nu på sommaren (15 år) och för första gången på ett halvår så kom han hem tdigare än bestämt
    Då fick han oxå mycket possitiv uppmärksamhet för det och det smittar av sig på fler kvällar.
    Han kom hem i tid kvällen efter det oxå och den 3´dje kvällen satt han hemma efter träningen (slutade 21) och kollade fotboll.
    Han måste alltid va anträffbar på mobilen, vilket han har trotsats flertalet gånger nu i vår.
    Men det är som att vindarna har vänt och att vi är på väg åt rätt håll.

• annbom

Vi har kl 22- 22.30 lite olika beroende på vad de ska göra. Bara för att de har lov så har ju inte resten av familjen det och jag vill vara vaken tills de har kommit säkert hem.

abnocto skrev 2008-06-19 07:23:00 följande:
    Men hur gör ni nu när de har sommarlov om de inte har något sommarjobb. Inte kräver ni väl kl 22 då också på vardagar?Detta är just nu en evig diskussion hemma då dottern hela tiden att hon har sommarlov och andra regler ska gälla, jag vet bara inte vilka.....
  • annbom

Jag tror att det är en blandning mellan tur och en bra metod. Sedan så är det väl ganska troligt att kompisarnas föräldrar har samma tid och vad ska de andra som får vara ute längre göra själva

LykkeLee skrev 2008-06-19 05:59:05 följande:
    Nu kommer jag låta hur präktig som helst men jag brukar prata med mina tonåringar. Vi kommer överens om en tid som verkar vettig både för mig och dom. Vår överenskommelse är 22.00 uppe på sitt rum på vardagar och senast 01.00 på helgen. sen har jag ett krav att dom ska vara anträffbara på mobilen. Dom har inte misskött sig en enda gång. Antingen har ja hittat en bra metod, eller så har jag bara en himla tur. Sen så är min son väldigt elefantlik han med, speciellt när han går upp eller nedför vår trappa. Han är som en elefanthjord minst. Men det är smällar man får ta.
  • Calles matte
    annbom skrev 2008-06-19 11:39:18 följande:
    Vi har kl 22- 22.30 lite olika beroende på vad de ska göra. Bara för att de har lov så har ju inte resten av familjen det och jag vill vara vaken tills de har kommit säkert hem.
    Precis, bara för att det är sommarlov så är ju inte vi vuxna lediga 10 veckor på sommaren. Skall vi kunna gå och lägga oss i tid för att orka jobba så måste ju alla vara hemma och det vara lugnt och tyst i huset i tid. Lov är extra jobbigt tycker jag eftersom det är svårt att hitta en lagom kompromiss.
  • LykkeLee
    abnocto skrev 2008-06-19 07:23:00 följande:
    Men hur gör ni nu när de har sommarlov om de inte har något sommarjobb. Inte kräver ni väl kl 22 då också på vardagar?Detta är just nu en evig diskussion hemma då dottern hela tiden att hon har sommarlov och andra regler ska gälla, jag vet bara inte vilka.....
    På sommarlovet gäller helgtiden. Dvs 01.00 senast.
  • LykkeLee

Jag går och lägger mig, men är dom inte hemma kl 01.00 så jagar jag dom på mobeiln. Jag somnar, men vaknar som en klocka kl 01.00 (oftast av att dom kommer hem, jag har väl haft tur helt enkelt med tonåringar som inte missköter tider)

• abnocto

svartfågel: Sååå skönt att höra att det finns någon mer som går och lägger sig och inte sitter uppe och väntar på sina barn. Hade börjat tro att jag var ensam Vaknar också när de kommer hem för det har de alltid gjort. Blir de sena får jag ett SMS så kan jag ha mobilen bredvid sängen. Och hittills har jag haft kl 01.00 men alla verkade tycka det var sent men då vi nu är två ,-) så fortsätter jag med den tiden.

• Summermom11

jag fyller 16 i år o lägger mig när ja vill .. är mest på mitt rum på kvällarna så vill ja sitta uppe till 1 på natten så får ja de för jag vbet ju att det bara är jag som är trött nästa dag så -

• LykkeLee
    abnocto skrev 2008-06-22 11:35:46 följande:
    svartfågel: Sååå skönt att höra att det finns någon mer som går och lägger sig och inte sitter uppe och väntar på sina barn. Hade börjat tro att jag var ensam Vaknar också när de kommer hem för det har de alltid gjort. Blir de sena får jag ett SMS så kan jag ha mobilen bredvid sängen. Och hittills har jag haft kl 01.00 men alla verkade tycka det var sent men då vi nu är två ,-) så fortsätter jag med den tiden.
    Ja det var skönt.. kände mig också lite ensam

Mina skickar också ett sms om dom blir sena. kanske därför jag aldrig behövt vara orolig. Vore en sak om dom var ute och hittade på bus.
Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?