• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • Calles matte
    Babusjka skrev 2008-04-30 13:05:02 följande:
    Jag har aldrig haft läggtider, utan sånt fick man sköta själv.Som lövet säger, kravet var att inte störa någon och att man kliver upp och går till skolan dagen efter. Hemma hos oss får man en chans att kliva upp, gör man inte det så 1. Farsan kommer in och rycker av en täcket, hotar med att "göra högen" & öppnar fönstret mitt i smällkalla vintern. (För den som inte vet vad högen är så är det att hoppa och göra magplask på personen i sängen, och min pappa väger en bra bit över hundra kg, så det var ett effektivt hot )2. Kitteldöden.3. Släppa in hundarna och katterna och stänga dörren. 4. Om man genomlidit föregående så väcks draken (min mamma) Då försvinner alla ur huset fortare än nån hinner säga godmorgon.Själv har jag anammat denna väldigt effektiva väckningsstil. När jag hälsar på mina föräldrar och min 16-årige lillebror ligger och drar sig så släpper jag in 2-åringen till honom. Har ungefär samma effekt.Kan tillägga att både jag och mina syskon är väldigt duktiga på att sköta uppstigning på morgonen!
    Men oavsett hur många "effektiva" väckningsmetoder det finns så förutsätter det ju att det finns någon hemma som kan utföra dem och det finns det inte alltid hos oss. De mornar när han börjar tidigt så är vi ju visserligen hemma men ingen av oss har lust att gå upp en halvtimme tidigare på morgonen för att kunna lägga minst en halvtimme på att få upp sjusovaren ur sängen!
  • Calles matte
    Bevabus skrev 2008-04-30 13:15:52 följande:
    Men grejen är också den att...killen verkar inte ha nå respekt för er eftersom att han kommer hem senare än ni har sagt. Det är en sak att ogilla att man måste komma hem, och en annan att inte respektera det. Han inte myndig ännu, föräldrarna bestämmer fortfarande. Påminn honom om det.Och sätt er ner och kom överens om tider som låter bra för båda parter. Som några förslag ni har fått här.Sen om han kommer hem senare än tiden ni sagt så får han inte sitta vid datorn eller nåt annant han gillar, dagen därpå.Sen om han har ett bra skäl till varför han är sen så behövs ju inge straff såklart. Så länge han informerar er om det. Eller om han ringer från där han är och förklarar läget.
    Nej han har ingen respekt för oss (och inte för någon annan heller för den delen). Han är i grund och botten en hel-go kille men han har ju insett att han kan göra precis som han vill och komma undan med det så det gör han och det blir bara värre och värre.

Det svåra med konsekvenser i vårt fall är att killen bara är min sambos, inte min. Han har alltså en mamma som han också bor hos. Om vi ger honom något straff (som t ex ingen dator dagen efter han kommer för sent) så sticker han till sin mamma dagen efter och spelar i alla fall. Mamman har aldrig klarat att sätta några gränser över huvudtaget.
  • Bevabus

*suck* jag blir så FRUKTANSVÄRT trött på folk som inte klarar av att sätta gränser. Va fan blev dom föräldrar för egentligen??? *sur*

Jag snackar inte om er alltså, utan om hans mamma. Blir så irriterad på såna...
    Calles matte skrev 2008-04-30 13:29:13 följande:

Nej han har ingen respekt för oss (och inte för någon annan heller för den delen). Han är i grund och botten en hel-go kille men han har ju insett att han kan göra precis som han vill och komma undan med det så det gör han och det blir bara värre och värre. Det svåra med konsekvenser i vårt fall är att killen bara är min sambos, inte min. Han har alltså en mamma som han också bor hos. Om vi ger honom något straff (som t ex ingen dator dagen efter han kommer för sent) så sticker han till sin mamma dagen efter och spelar i alla fall. Mamman har aldrig klarat att sätta några gränser över huvudtaget.
  • Calles matte
    lövet2 skrev 2008-04-30 12:50:54 följande:
    Vi bor ju på en mindre ort, så de "hänger" sällan med kompisarna. De är hemma hos någon för det mesta utom på sommaren, då de är på den allmänna grillplatsen. Vi vet alltså precis var de är. För det mesta föreslår de själva en tid, och den brukar vara lagom.Men då har vi alltid kört med väckning på morgnarna, så de vet att de inte kommer undan. Ljuset tänds och om nödvändigt slår jag på operamusik ...
    Har man ansvarsfulla barn och man vet vart de håller hus och vad de gör så förstår jag att man kan vara lite flexibel men min sambos son är INTE ansvarsfull för fem öre och han har vid ett antal tillfällen varit ute på nätterna och gjort en massa dumheter med sina kompisar. Hans kompisar hamnar lätt i bråk och det är inga "mönsterbarn" vi pratar om. Han vill heller aldrig vara speciellt specifik med vem han är med och vart de skall hålla hus utan de drar mest omkring ute. Vi bor i en "förort" till en större stad så det är väl nåt mellanting mellan stad och samhälle.

Sedan är det så att inte ens när han själv får säga när han skall vara hemma så håller han den tiden, så det är inte bara det att han tycker att vi sätter fel tider, han bara tycker att han skall få komma och gå bäst han vill utan att behöva redogöra för någon vart han går, vem han är med och när han tänker komma hem.
  • Calles matte
    Bevabus skrev 2008-04-30 13:31:45 följande:
    *suck* jag blir så FRUKTANSVÄRT trött på folk som inte klarar av att sätta gränser. Va fan blev dom föräldrar för egentligen??? *sur*Jag snackar inte om er alltså, utan om hans mamma. Blir så irriterad på såna...Calles matte skrev 2008-04-30 13:29:13 följande:
    Blir också irriterad för hans mammas sätt gör det mer eller mindre omöjlilgt för oss att hålla på de gränser vi tycker är rimliga.
  • Thulo

vi haar som "regel" att sköter man inte att komma upp i tid till skolan så blir det ingen dator/tv-spel. när jag har åkt iväg på morgonen så brukar jag ringa hem för att kolla så dom är uppe. försova sig kan man göra nån gång men händer det för ofta och det gör det inte här så blir det heller inget spela.
    mina tonårstjejer har inga problem att komma upp det är värre med grabben men det är sällan han är sen till skolan

• Magda73

Min 15 åring lägger sig kl 22 på vardagar. Hon läser eller lyssnar på musik, pluggar eller filosoferar någon timme innan hon somnar. I början var hon arg på det beslutet men hon behöver sova mycket och är i behov av regelbundenhet och fasta rutiner därför har vi, i samråd med läkare, kommit överens om detta. Och jag tycker att det är helt ok att "bestämma" över ungdomar på högstadiet. Vissa är inte alls mogna att gå och lägga sig själva! De behöver sömn, mer än någonsin, i tonåren för att klara av skolan.

Men det är nog, som allt annat, individuellt hur mycket styrning de behöver. Sedan måste man ju som vuxen även våga säga ifrån....

• kolakaka

klockan 21.00 skolkvällar tycker jag är lagom sen lägger han sej oftast vid 22.30 men det är inget vi bestämt utan då är han trött, blir nog värre med nästa som blir tonåring i sommar för han är en nattuggla som vi alltid får köra i säng..

• Maskot

Sonen är 16 år. Vi har ingen fast tid som gäller alldeles. Han berättar hur planerna ser ut och vi kommer gemensamt fram till när han ska komma hem. Vi har faktiskt inte alls några bråk om just tiderna eftersom de funkar så bra.
    "vuxentid" kan man helt glömma när man har tonåringar! Det går inte att avsätta tid på kvällar när tonåringarna inte får röra sig i huset- de bor ju där! Däremot får de ju respektera om man går in på "sitt rum" (sovrummet)- och det är ju så man får göra om man vill vara själv, precis som tonåringarna gör.

• Bevabus

Ja man får ju tänka på att vi tonåringar är så pass gamla nu att vi nästan är vuxna...Jag förstår om ni vill ha erat privatliv, men det går knappt att få ett...faktiskt...det är som att ha motföräldrarna som sover över...dom kanske vill vara uppe senare på kvällen, och att säga åt dom att gå och lägga sig för att ni vill ha nåt slags privatliv, det funkar ju inte. Vill dom vara uppe så vill dom det.

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?