• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • Magda73
    jorialel skrev 2008-06-02 12:35:53 följande:
    Hur är det nuför tiden med kommunikationen jämtemot andra föräldrar? Jag har nån bild av att jag ska hålla en stadig dialog med kompisarnas föräldrar, hoppas bara att alla är villiga att samarbeta.
    Jag har nästan ingen kontakt med kompisarnas föräldrar, bara vid enstaka tillfällen. De sköter kontakterna själva, ingen somringer på vanliga telefonen (de använder mobilerna eller msn:ar), få som hälsar på (de träffas på stan). Har jättedålig koll på kompisar, det är synd!
  • abnocto

När de är tonåringar skaffar de sig så många nya kompisare och då lär man inte känna föräldrarna som man gjorde när barnen var mindre. Man får vara glad om man träffar kompisarna någon gång.

• Hellvira

Många föräldrar här i staden lägger sina tonåringars utetider hur vi har öppet på gården. Alltså vardagar 22 och helger 23. De flesta åker hem med den bussen så de är hemma den tiden.

• Bevabus

Helt sant. Men det betyder ju heller inte att barnets kompisar är kriminella gangsters som springer runt och gör otyg som en del tror (ingen här i tråden alltså )

abnocto skrev 2008-06-02 15:59:16 följande:
    När de är tonåringar skaffar de sig så många nya kompisare och då lär man inte känna föräldrarna som man gjorde när barnen var mindre. Man får vara glad om man träffar kompisarna någon gång.
  • Calles matte
    abnocto skrev 2008-06-02 12:08:03 följande:
    Calles matte: blev lite full i skratt när jag läste hur er son rör sig. Min grabb är precis likadan. Jösses, tror att tom en elefant skulle gå tystare i trappen. JAg undrar verkligen vad det är för behov de har när de klampar runt så tungt JAg tjatar och förklarar, vad mer kan man göra? Ibland kommer han ihåg det men oftast dunsar han fram nästa gång igen. Men jösses så irriterande det kan vara....
    [/citat]
    abnocto skrev 2008-06-02 12:11:02 följande:
    [citat]
    Ett tillägg: läste i en artikel i helgen om en som tagit hand om många barn med problem. Han uttryckte sig "de flesta grabbar tappar sitt förstånd vid 14 år men hittar det lyckligtvis vid 17 år igen". Så jag bad min son gå och leta efter en liten bit åtminstone, så mitt liv skulle bli lättare. Gissa om han blängde på mig
    Kommer ihåg att mina yngre bröder var precis lika elefantlika när de var i samma ålder. Hjälpte inte hur mycket mina föräldrar än försökte få dem att vara lite tystare. Som tur var växte de båda ifrån det men det var nog lagom tills att de flyttade hemifrån....

Det där med att förståndet försvinner men kommer tillbaka igen låter ju i alla fall lovande. Då är det i bästa fall bara att bita ihop ett par år till och hoppas att förståndet återvänder... Fast denna killen har alltid varit fruktansvärt oansvarig och vårdslös så det blir inget som "kommer tillbaka" i hans fall...

Bara så att ingen missförstår mig nu. Jag skriver en hel del negativt om min mans äldste son här men han är i grund och botten en jättego kille och jag tycker jättemycket om honom, trots alla "fel och brister"!
  • Bevabus

Tonåringar är tonåringar...även Jag som har trubbel i mitt liv och med min personlighet kommer det att bli människa av nån dag, det är jag säker på
    Calles matte skrev 2008-06-03 22:43:40 följande:

Kommer ihåg att mina yngre bröder var precis lika elefantlika när de var i samma ålder. Hjälpte inte hur mycket mina föräldrar än försökte få dem att vara lite tystare. Som tur var växte de båda ifrån det men det var nog lagom tills att de flyttade hemifrån....Det där med att förståndet försvinner men kommer tillbaka igen låter ju i alla fall lovande. Då är det i bästa fall bara att bita ihop ett par år till och hoppas att förståndet återvänder... Fast denna killen har alltid varit fruktansvärt oansvarig och vårdslös så det blir inget som "kommer tillbaka" i hans fall...Bara så att ingen missförstår mig nu. Jag skriver en hel del negativt om min mans äldste son här men han är i grund och botten en jättego kille och jag tycker jättemycket om honom, trots alla "fel och brister"!
  • mammatotoo

Jag har en 15 åring som ALDRIG har passat en tid sista halvåret och ingenting (inga straff) får honom att bättra sig till nästa dag eller tillfälle att passa en tid *suck*
    Jag har blivit tipsad om att inte väcka honom på morgonen (skolan vet om detta) utan han ska kliva upp själv och ta eget ansvar. Tidigare så började alla vardags-mornar med tjat TJAT tjat och slutligen så masade han sig upp och kom ändå försent till skolan.
    Nu kliver han upp ungefär samtidigt som första lektionen börjar och kommer ca 10 min sent.
    Alltså, ingen tidsförändring men jag slipper tjata!!
    Vi fick oxå tipset att inte ringa och påminna honom om att komma hem, utan han ska ta det ansvaret själv.
    Det funkar inte nu...men förhoppningsvis så lär han sig att kolla på klockan och ta sig hem och slippa tjatet om att han är sen..
    Nu har det hänt Han har tagit sig i tid till skolan 2 mornar på raken!!!
    Han är verkligen en go kille egentligen....men *suck* just nu är han inne i en jobbig "fas"
    Jag ser knappt till honom på helgerna heller och varje kväll blir man orolig att nått ska ha hänt.

Jag gillade oxå att läsa att förståndet ska komma vid 17 års ålder
    Hans egentliga tider är hemma vardagar 21.30 och i säng senast 22.30. Helger är vi flexibla på beroende på vad han ska göra, men som senast kl 12 på natten, vi vill ju oxå kunna lägga oss.
    Men som sagt, senaste halvåret så har alla tids ramar sprängts!

• annbom

Kul tråd som jag lägger till mina favoriter. Det är märkligt att alla andra får vara ute så länge som de vill tills man pratar med deras föräldrar, gruppen alla andra minskar drastiskt då

• ÅledMamman

Jaa... Jag har ju en dotter och en son som är sexton. Men dom ska vara hemma 21.45 på vardagar men dom måste inte gå och lägga sej bara för det. Har ingen speciell läggtid för dom två, bara för deras lillasyster :) Dottern är väldigt bra att passa tider och brukar komma hem runt 21.30-21.40 och vara väldigt trött. Sonen däremot, brukar komma hem en halvtimme senare. Men då har vi som regel att då får han komma hem en halvtimme (ifall han har kommit hem så sent, ifall han kommer hem en kvart försent får han vara ute en kvart mindre) tidigare nästa dag ;) Funkar rätt så bra, han börjar bli bättre på det här med tider. :)

• stanare

Tipsar om en sida för tonårsföräldrar: www.1318.se ! Där finns en hel del föräldrar som du kan fråga också ;)

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?