• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • abnocto

Hos oss gäller hemma kl 22 på vardagar och väckarklockan sköter man själv på morgonen. Ska man ut så ska man ha gjort läxor innan man går ut coh efter 22 är man tyst och får inte sitta vid datorn längre. Oftast är de på rummet en stund och läser eller städar eller gör ingenting.
    Sköter man sig så bör man vara hemma kl 24 på helger. Idag har de dispans till max 00.30 för det vara vissa aktiviteter. Sedan kräver jag att man är uppe kl 10 dagen efter och inte sover bort dagen. Funkar oftast väldigt bra och vi har telefonkontakt på kvällen att allt är bra.
    Har märkt att de inte behöver sömn lika mycket som mig som vill gå och lägga mig 22

• Calles matte
    Maskot skrev 2008-05-30 08:00:15 följande:
    Sonen är 16 år. Vi har ingen fast tid som gäller alldeles. Han berättar hur planerna ser ut och vi kommer gemensamt fram till när han ska komma hem. Vi har faktiskt inte alls några bråk om just tiderna eftersom de funkar så bra."vuxentid" kan man helt glömma när man har tonåringar! Det går inte att avsätta tid på kvällar när tonåringarna inte får röra sig i huset- de bor ju där! Däremot får de ju respektera om man går in på "sitt rum" (sovrummet)- och det är ju så man får göra om man vill vara själv, precis som tonåringarna gör.
    Fast i vårt fall så är det inte bara vårt "privatliv" som blir lidande av de sena tiderna och att tiderna inte följs. I och med att det även finns yngre barn i familjen så blir de lidande av att det inte kan vara tyst i huset i tid. De lägger ju sig tidigare än tonåringen och deras sömn störs av storebrors röjande i hela huset. Att vara tyst och visa hänsyn till att andra redan sover är tyvärr inget han klarar av.... Han kan t ex inte prata lägre än i skriknivå och klampar och smäller i dörrar även om han försöker "smyga" sig.
  • Bevabus

Det är ju en sak om han inte lägger sig när ni vill att han ska lägga sig (jag har inga läggtider, är 17 år, men så fort alla sover så är det en självklarhet att vara tyst).
    Jag vet verkligen inte hur ni ska göra för att få honom att dämpa sig när ni ska sova! Det är totalt repektlöst att klampa runt i huset sådär på den tiden av dygnet!

• Calles matte
    Bevabus skrev 2008-06-02 11:02:57 följande:
    Det är ju en sak om han inte lägger sig när ni vill att han ska lägga sig (jag har inga läggtider, är 17 år, men så fort alla sover så är det en självklarhet att vara tyst).Jag vet verkligen inte hur ni ska göra för att få honom att dämpa sig när ni ska sova! Det är totalt repektlöst att klampa runt i huset sådär på den tiden av dygnet!
    Det är just för att han inte klarar av att vara tyst som vi har satt regeln att han skall vara på sitt rum, i ordning för natten innan kl 22 respektive innan kl 23. Det är enda sättet att få lugn för dem som redan sover. Men som sagt, precis som med de flesta andra regler så skiter han fullständigt i detta och gör som han vill.

Efter vad ni andra har skrivit så tycker jag inte alls att våra tider verkar speciellt orimliga. Jag har full förståelse för att man kan vara generösare med tider osv om man har ansvarsfulla tonåringar som dessutom vet hur man visar hänsyn och inser hur viktigt det är att t ex höra av sig och meddela vart de är osv. Men sådant är ju tyvärr inte läget hos oss.
  • Bevabus

Jag vet att en del här på FL inte tycker att straff på tonåringar funkar...men jag tycker att ni ska göra ett försök i allafall!
    Han får mer än gärna vistas ute i huset alla tider på dygnet tycker jag. MEN om han gör nå oväsen ifrån sig (nu menar jag typ att ha igång tv:n på en rätt hög volym, banka i dörrar och sånt...jag menar INTE att ta ut något ur kylskåpet) så blir straffet att inte sitta vid datorn nästa dag.

Om det är NÅT straff som funkar på tonåringar så är det datorn..tro mig, jag är en tonåring själv, så jag vet

• Calles matte
    Bevabus skrev 2008-06-02 11:15:56 följande:
    Jag vet att en del här på FL inte tycker att straff på tonåringar funkar...men jag tycker att ni ska göra ett försök i allafall!Han får mer än gärna vistas ute i huset alla tider på dygnet tycker jag. MEN om han gör nå oväsen ifrån sig (nu menar jag typ att ha igång tv:n på en rätt hög volym, banka i dörrar och sånt...jag menar INTE att ta ut något ur kylskåpet) så blir straffet att inte sitta vid datorn nästa dag.Om det är NÅT straff som funkar på tonåringar så är det datorn..tro mig, jag är en tonåring själv, så jag vet
    Det hade funkat om han inte hade stuckit hem till sin mamma och spelat istället då... Tyvärr är vår kontakt med mamman så dålig att hon vägrar att samarbeta gällande detta.

Sen KAN han inte stänga en dörr utan att det smäller i hela huset. Han kan inte ens GÅ normalt utan att det klampar så det låter i hela huset. Skall han prata med någon så ställer han sig i hallen utanför sovrummen och gapar på den personen tills man svarar, även om man sitter i vardagsrummet så att han enkelt hade kunnat gå tre meter till och tilltalat personen i normal tilltalston (vilket han i och för sig ändå har svårt för att göra). Kanske har vi extremt lyhört, jag vet inte men jag kan lova att medan jag klarar av att röra mig i hela huset utan att ge något som helst ljud i från mig så väsnas han nåt kopiöst, oavett vad han gör. Typiskt "tonårsklumpig" kille. Detta är ingenting han gör med flit, han bara är sådan, och oavsett hur många gånger man har bett honom bättra sig och han själv har märkt att lillebror vaknar av det han gör så blir det ingen skillnad alls.
  • Bevabus

Ja då vet jag inte vad ni kan göra.. om inte mamman samarbetar så..
    Calles matte skrev 2008-06-02 11:38:52 följande:

Det hade funkat om han inte hade stuckit hem till sin mamma och spelat istället då... Tyvärr är vår kontakt med mamman så dålig att hon vägrar att samarbeta gällande detta.Sen KAN han inte stänga en dörr utan att det smäller i hela huset. Han kan inte ens GÅ normalt utan att det klampar så det låter i hela huset. Skall han prata med någon så ställer han sig i hallen utanför sovrummen och gapar på den personen tills man svarar, även om man sitter i vardagsrummet så att han enkelt hade kunnat gå tre meter till och tilltalat personen i normal tilltalston (vilket han i och för sig ändå har svårt för att göra). Kanske har vi extremt lyhört, jag vet inte men jag kan lova att medan jag klarar av att röra mig i hela huset utan att ge något som helst ljud i från mig så väsnas han nåt kopiöst, oavett vad han gör. Typiskt "tonårsklumpig" kille. Detta är ingenting han gör med flit, han bara är sådan, och oavsett hur många gånger man har bett honom bättra sig och han själv har märkt att lillebror vaknar av det han gör så blir det ingen skillnad alls.
  • abnocto

Calles matte: blev lite full i skratt när jag läste hur er son rör sig. Min grabb är precis likadan. Jösses, tror att tom en elefant skulle gå tystare i trappen. JAg undrar verkligen vad det är för behov de har när de klampar runt så tungt JAg tjatar och förklarar, vad mer kan man göra? Ibland kommer han ihåg det men oftast dunsar han fram nästa gång igen. Men jösses så irriterande det kan vara....

• abnocto

Ett tillägg: läste i en artikel i helgen om en som tagit hand om många barn med problem. Han uttryckte sig "de flesta grabbar tappar sitt förstånd vid 14 år men hittar det lyckligtvis vid 17 år igen". Så jag bad min son gå och leta efter en liten bit åtminstone, så mitt liv skulle bli lättare. Gissa om han blängde på mig

• jorialel

Kikar in lite här med stort intresse. Har själv bara småbarn än så länge men tiden går så fort. Känns som om det var igår jag själv var tonåring trots att jag nu är 31. Nåt som jag minns väl var att det rent taktiskt var smart att säga halva sanningen. Då ingav man nåt slags falskt förtroende om ni föstår. Typ Ikväll åker vi till grannkommunen fast man i själva verket¨åkte in till stan där vi absolut inte fick vara osv.

En fråga: Hur är det nuför tiden med kommunikationen jämtemot andra föräldrar? Jag har nån bild av att jag ska hålla en stadig dialog med kompisarnas föräldrar, hoppas bara att alla är villiga att samarbeta.

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?