• Calles matte

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Min sambo har en son som går i 9:an och alltså fyller 16 år i år. Han är inte direkt världens mest ansvarsfulla person och har väldigt sällan koll på tider osv. Vi har som regel hemma hos oss att de dagar han skall till skolan dagen efter så skall han ha gjort sig i ordning för natten och vara på sitt rum kl 22. Vill han vara ute på kvällen får han alltså se till att vara hemma i tid så att han hinner med detta. På helgerna är det kl 23 som gäller.

De senaste veckorna har han allt mer struntat i tiderna, igår var han hemma kl 23 trots att hans pappa skällt ut honom dagen före eftersom han då inte var hemma förrän kl 22:30. Det hjälpte alltså inte ett dugg. Hans enda ursäkt när man frågar varför han är så sen är alltid "det var ju ingen annan som gick hem". Igår när han kom hem så skulle kompisarna tydligen vidare till nästa ställe då han gick hem(efter ett flertal samtal från hans pappa på mobilen). Hans kompisar skulle alltså vidare någonstans kl 23 på kvällen trots att de börjar skolan kl 8 morgonen efter! Hur resonerar deras föräldrar egentligen?

Är det vi som är för stränga med våra tider? Själv tycker jag inte det då killen alltid försover sig på morgonen och inte lyckas ta sig iväg till skolan. Dessutom tycker jag inte att ungar i den åldern har ute att göra hur sent som helst på kvällen, definitivt inte på vardagarna.

Vi hade väl kunnat tänka oss att diskutera den tid som gäller på helgerna och kanske låta honom vara ute lite senare ibland men det känns inte aktuellt när han gång på gång visar hur totalt oansvarig och omogen han är.

Å andra sidan så spelar det ju ingen roll vad vi säger i alla fall för han skiter ju i det ändå. Vad gör man då? Är själv övertygad om att det måste innebära konsekvenser om man bryter mot de regler som finns men det har det hittills inte gjort. Möjligtvis får han en utskällning av sin pappa när han kommer för sent men sen är det inget mer med det. Vet inte heller riktigt vilka konsekvenser man skulle kunna låta beteendet få.

Nån annan tonårsförälder som kan komma med lite tips och idéer, eller som i alla fall känner igen problemet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 13:45
    Ni föräldar som INTE har läggtider för era tonåringar, hur får ni "vuxentid" med varandra utan tonåringen? Hade vi inte haft läggtider för barnen så hade vi inte fått någon egen vuxentid alls. Visst, sonen är ofta ute på kvällarna nu på våren men går knappt ut alls under vintern och dottern är nästan alltid hemma.

• Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?
  • redbull

Vad har ni för tider på era tonåringar nu när det är sommar då? Mina försöker säga: jamen vi ha ju sommarlov, å vi måste ju få vara tonåringar, men vi är ju bara hemma hos X å se på en film osv.... tycker det är så svårt att få in dom i rimlig tid.
    Jag har kl.23 på min 14 åring, försöker få min 16 åring att det är kl.24 som gäller men det har han väldigt svårt att acceptera.

• Anna i Hult

Jag har än så länge små barn, så problemet finns inte än . Men jag kommer att kräva respekt från dem, de vill ju inte att jag ska vara borta till kl 24 på kvällarna eller hur? Då kan inte de heller vara det, så är det när man bor i familj. Lite längtan efter frihet och ensamboende skadar inte, det sporrar till att klara sig sjölv och flytta den dagen det går! Lista som fru Palidrom har verkar vara en bra ide, ska försöka komma ihåg den om några år!

• Lena

Jag hade 21/22 på veckodagar fast hade inga problem att få dem ändrade om nått hände. Jag var självständig och gick ofta upp på mitt rum då och låg och läste.

• vampyria2
    redbull skrev 2008-06-27 01:30:10 följande:
    Vad har ni för tider på era tonåringar nu när det är sommar då? Mina försöker säga: jamen vi ha ju sommarlov, å vi måste ju få vara tonåringar, men vi är ju bara hemma hos X å se på en film osv.... tycker det är så svårt att få in dom i rimlig tid. Jag har kl.23 på min 14 åring, försöker få min 16 åring att det är kl.24 som gäller men det har han väldigt svårt att acceptera.
    Jag har också de tiderna på mina kidz som är i den åldern. Klart att de måste få känna av att det är sommarlov och att man kan vara lite friare då Visst är vi en familj men det är ju det som är grejen, de måste få sitt utrymme och vi vårt. Inte stör de så mycket närde kommer in så det på verkar resten av familjen
  • annbom

Vi har kl 22 på vardagar och 23 på helger om det inte är något särskilt. Bara för att de har sommarlov har inte resten av familjen det utan måste upp i alla fall.
    Jag har lite svårt att förstå kobinationen sommarlov 10 veckor= vara uppe sent på nätterna. Man har väl sommarlov på dagrana också och kan göra saker med sina kompisar då.
    Respekt ska gå åt båda hållen och ni kanske kan göra samma regel som hemma hos oss. Naturligtvis så kan de inte vara längre ute varje kväll utan de får välja någon kväll, dvs en kompromiss mellan er alla.

redbull skrev 2008-06-27 01:30:10 följande:
    Vad har ni för tider på era tonåringar nu när det är sommar då? Mina försöker säga: jamen vi ha ju sommarlov, å vi måste ju få vara tonåringar, men vi är ju bara hemma hos X å se på en film osv.... tycker det är så svårt att få in dom i rimlig tid. Jag har kl.23 på min 14 åring, försöker få min 16 åring att det är kl.24 som gäller men det har han väldigt svårt att acceptera.
  • Lena
    annbom skrev 2008-06-27 09:18:14 följande:
    Vi har kl 22 på vardagar och 23 på helger om det inte är något särskilt. Bara för att de har sommarlov har inte resten av familjen det utan måste upp i alla fall.Jag har lite svårt att förstå kobinationen sommarlov 10 veckor= vara uppe sent på nätterna. Man har väl sommarlov på dagrana också och kan göra saker med sina kompisar då.Respekt ska gå åt båda hållen och ni kanske kan göra samma regel som hemma hos oss. Naturligtvis så kan de inte vara längre ute varje kväll utan de får välja någon kväll, dvs en kompromiss mellan er alla.
    Jag tycker att somamrlov bör räknas som helger med lite länger uppetid. Sen så behöver man ju inte vara vaken till barnet kommer hem och de behöve rju inte störa när de kommer hem.
  • annbom

Där har vi olika uppfattning. Jag vet vad som kan hända och vill definitivt vara vaken tills de kommer hem.

Lena skrev 2008-06-27 12:58:17 följande:
    Jag tycker att somamrlov bör räknas som helger med lite länger uppetid. Sen så behöver man ju inte vara vaken till barnet kommer hem och de behöve rju inte störa när de kommer hem.
  • redbull

Ja mina barn få väcka mig om det är så att jag har gått och lagt mig medans dom är ute (jobbar skift så ibland så ska man upp kl.4)...så då få jag se i vilket skick dom är i och samtidigt ha koll på om dom håller tiden.
    Sover så oroligt annars om jag inte vet om dom är hemma.

• FrkPalindrom
    Svar på #70
    annbom skrev 2008-06-25 13:12:27 följande:
    Bara för att man umgås med rätt kompisar garanterar ju inte bra betyg. Tycker nog att du är väldigt enkelspårig med att tro att allt kan fixa sig på det här sättet. Det finns de som både sköter skolan och super, sedan finns det de som varken super eller sköter skolan.
    Naturligtvis är inte betygen enda indikatorn på att allt står rätt till. Men alla komplicerade aspekter på bra vänskap kräver nog romanfom och orkas varken tas upp eller läsas här. Vad jag menar är förstås att det är lätt att dras med i beteenden folk i ens omgivning har. Så ETT sätt att upptäcka och hjälpa sitt barn till bättre vanor kan vara att kolla kompisvalet. Vad kompisarna har för värderingar och intressen (skolan eller alkohol var bara ETT av många möjliga exempel). Mina barn och deras kompisar är ganska öppna och berättar mycket om man frågar. Jag har också tät kontakt med lärare, tränare och kompisarnas föräldrar. Att VETA till 100% kan ju vara svårt. Men man kan skaffa tillräcklig info för att grunda ANINGAR i a f...
    Jag kanske är enkelspårig. Men jag TROR att en tonåring får svårt att orka drälla på stan om nätterna, vända på dygnet och känner något behov av att muppa sig mot vuxna om han/hon sportar, har aktiva dagar, har vänner som har kul ihop utan alkohol, är intresserad av skolan och har kvalitetstid med sin familj/sina föräldrar. Min erfarenhet är att dåliga vanor uppkommer ur brist på något och sällan kan pratas till rätta.
  • TyraBanks

Hej!
    Jag vet att detta inlägg är sjukt gammalt, men eftersom jag hittade de kanske fler också gör det, kanske föräldrar/tonåringar i samma situation. 
    Jag är i den åldern, och mina föräldrar har ingen läggtid för mig men jag måste vara hemma senast 22:30. Detta är något som jag blir mobbad och retad för varje kväll, även av mina kompisar som inte riktigt fattar hur det är att ha överbeskyddande föräldrar. De kan bli väldigt dryga angående dehär, och jag själv mår ärligt skit av just det. 
    Det handlar också om frihet och tillit för mig. 
    Är det för att jag är för ung eller för att de inte litar på mig liksom? Alla andra för ju komma hem 00 eller senare, och det är väldigt jobbigt att bli kallad t.ex. småunge, lillan, mammas lilla flicka, barnslig, och få kommentar som "åh måste du hem till mamma nu?" 
    Mina allra närmsta accepterar ju det här, men oftast om jag träffar nån ny blir det "Va? Får du bara vara ute till då? Är du fem eller?" 
    Jag undrar också till alla därute som ger sina barn korta utetider, varför? Tror ni vi ska festa skallen av oss? Eller för att ni helt enkelt inte litar på oss/är extremt överbeskyddande? Min morsa bryr sig inte heller när jag berättar dehär de säger.
    det här om skolkvällar: De flesta jag känner får vara ute till 23 på skolkvällar, men lov och helger osv 00 eller senare. 
    Tack om någon läste! Ni kanske förstår varför er tonåring kommer en halvtimma för sent om ni själva skulle få de orden slängda i ansiktet var kväll.

• MammAmma
    TyraBanks skrev 2015-07-15 23:23:16 följande:

Hej!

Jag vet att detta inlägg är sjukt gammalt, men eftersom jag hittade de kanske fler också gör det, kanske föräldrar/tonåringar i samma situation. 

Jag är i den åldern, och mina föräldrar har ingen läggtid för mig men jag måste vara hemma senast 22:30. Detta är något som jag blir mobbad och retad för varje kväll, även av mina kompisar som inte riktigt fattar hur det är att ha överbeskyddande föräldrar. De kan bli väldigt dryga angående dehär, och jag själv mår ärligt skit av just det. 

Det handlar också om frihet och tillit för mig. 

Är det för att jag är för ung eller för att de inte litar på mig liksom? Alla andra för ju komma hem 00 eller senare, och det är väldigt jobbigt att bli kallad t.ex. småunge, lillan, mammas lilla flicka, barnslig, och få kommentar som "åh måste du hem till mamma nu?" 

Mina allra närmsta accepterar ju det här, men oftast om jag träffar nån ny blir det "Va? Får du bara vara ute till då? Är du fem eller?" 

Jag undrar också till alla därute som ger sina barn korta utetider, varför? Tror ni vi ska festa skallen av oss? Eller för att ni helt enkelt inte litar på oss/är extremt överbeskyddande? Min morsa bryr sig inte heller när jag berättar dehär de säger.

det här om skolkvällar: De flesta jag känner får vara ute till 23 på skolkvällar, men lov och helger osv 00 eller senare. 

Tack om någon läste! Ni kanske förstår varför er tonåring kommer en halvtimma för sent om ni själva skulle få de orden slängda i ansiktet var kväll.

När jag var i den åldern skulle jag vara hemma kl 22, på helger och lov. På vardagar tidigare. 'Alla andra' fick också vara ute mycket senare och deras föräldrar hade antingen ingen koll på vad deras ungar gjorde, eller så sket de i, men jag hade full inblick i vad kompisarna hade för sig och kan idag bara konstatera att mina föräldrar gjorde rätt i att vara "överbeskyddande".

Jag har en tonåring och han ska vara hemma kl 22, tidigare om han har skola nästa morgon. Om jag VET att han är hemma hos sin pappa (vi bor nästan grannar) får han komma senare. Några läggtider har han inte och har inte heller haft på rätt länge, han har vett att sköta det själv så han får tillräckligt med sömn.
  • vampyria2

För mig har det aldrig handlat om att jag inte litar på mina barn utan för att jag är rädd om dem, sen är jag övertygad om att de tonåringar som inte har några fasta tider råkar oftare illa ut än de som har det.

Min som som är 13 år kan få höra samma saker som mamma amma skriver om, han brukar svara "jag har i vilket fall föräldrar som bryr sig om mig, visst skulle ni också egentligen vilja ha det?" Ja han säger det hån fullt och det är kanske inte super snällt men det är inte deras gliringar heller.

Sen är det bra att man som tonårig får lära sig att bry sig om andra och att man måste anpassa sig till resten av familjen, likväl som familjen måste ge det samma tillbaka till tonåringen.
    Det är jobbigt tex när man jobbar att han nån i familjen som kommer hem för sent, men då kanske man kan bjuda på nån timme till när det r semester osv.

Försök att prata med dina föräldrar, börja inte samtalet med gnäll om hur snåla tiderna är och hir alla andra retas, fråga istället om hur de tänker när de sätter tiderna och varför, kom sedan med en bra anledning till varför du borde få vara ute lite längre och som sagt att alla andra får är tyvärr ingen bra anledning

• fluu

När jag var i den åldern fick jag göra i princip vad jag ville. Eftersom jag kunde sköta det. Men ändå önskar jag att jag haft mer regler, tvingats in tidigare och fått mer sömn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?