Inlägg från: mammatotoo |Visa alla inlägg
  • mammatotoo

Utetider och läggtider för 15-16-åringar?

Jag har en 15 åring som ALDRIG har passat en tid sista halvåret och ingenting (inga straff) får honom att bättra sig till nästa dag eller tillfälle att passa en tid *suck*
    Jag har blivit tipsad om att inte väcka honom på morgonen (skolan vet om detta) utan han ska kliva upp själv och ta eget ansvar. Tidigare så började alla vardags-mornar med tjat TJAT tjat och slutligen så masade han sig upp och kom ändå försent till skolan.
    Nu kliver han upp ungefär samtidigt som första lektionen börjar och kommer ca 10 min sent.
    Alltså, ingen tidsförändring men jag slipper tjata!!
    Vi fick oxå tipset att inte ringa och påminna honom om att komma hem, utan han ska ta det ansvaret själv.
    Det funkar inte nu...men förhoppningsvis så lär han sig att kolla på klockan och ta sig hem och slippa tjatet om att han är sen..
    Nu har det hänt Han har tagit sig i tid till skolan 2 mornar på raken!!!
    Han är verkligen en go kille egentligen....men *suck* just nu är han inne i en jobbig "fas"
    Jag ser knappt till honom på helgerna heller och varje kväll blir man orolig att nått ska ha hänt.

Jag gillade oxå att läsa att förståndet ska komma vid 17 års ålder
    Hans egentliga tider är hemma vardagar 21.30 och i säng senast 22.30. Helger är vi flexibla på beroende på vad han ska göra, men som senast kl 12 på natten, vi vill ju oxå kunna lägga oss.
    Men som sagt, senaste halvåret så har alla tids ramar sprängts!

• mammatotoo

Vi har 12.00 på vardagskvällar nu på sommaren (15 år) och för första gången på ett halvår så kom han hem tdigare än bestämt
    Då fick han oxå mycket possitiv uppmärksamhet för det och det smittar av sig på fler kvällar.
    Han kom hem i tid kvällen efter det oxå och den 3´dje kvällen satt han hemma efter träningen (slutade 21) och kollade fotboll.
    Han måste alltid va anträffbar på mobilen, vilket han har trotsats flertalet gånger nu i vår.
    Men det är som att vindarna har vänt och att vi är på väg åt rätt håll.

Svar på tråden Utetider och läggtider för 15-16-åringar?